Kun je aan uw conditie werken op een e Bike.

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
peter
Mountainbiker

Re: Kun je aan uw conditie werken op een e Bike.

Post by peter »

Met een E kan je mountainbiken in echt mtb terrein en toch in zone 2 blijven. Ideaal voor leggen uithoudingsbasis in voorjaar met lange ritten. Of herbeginnen na een zware infectie. Zeker als je ouder wordt en recup na lange ritten minder vlot wordt. Als je enkel met E rijdt verlies je wel kracht(vooral in de rug). Je zit immers veel meer en staat veel minder recht op de pedalen om weer op snelheid te komen, te klimmen enz. Dus afwisselen is ideaal. En gaan voor een lage ondersteuning 20nm bvb in eco. Het leukste vind ik technisch klimmen.
peter30
Mountainbiker

Post by peter30 »

Begrijpend lezen is een kunst natuurlijk. Mijn hartslag ligt een pak hoger op mijn E-MTB omdat ik daarop harder fiets. Ik zet meer kracht op mijn pedalen dan dat ik in dat groepje rijd op mijn niet E-MTB. Dat mijn tempo hoger ligt komt uiteraard door de ondersteuning.

Tour plus is ook bij mij bewezen de ideale keuze te zijn, ook bewezen door menig youtuber. E-MTB modus dan rijd je in een totaal andere categorie rond maar is bovendien een pak leuker. Afwisselen tussen de twee is het prettiigst. In beide modes krijg ik mijn hartslag zo hoog als ik wil.

Ik probeer verder niemad te overtuigen, iedereen doet lekker wat hij/zelf wil. Maar die betwetertjes die kritiek leveren op iets waar ze geen ervaring mee hebben, dat is best triest.
Pie Mel
Mountainbiker

Post by Pie Mel »

peter30 wrote: Mon 23 Mar 2026 17:48 Ik probeer verder niemad te overtuigen, iedereen doet lekker wat hij/zelf wil. Maar die betwetertjes die kritiek leveren op iets waar ze geen ervaring mee hebben, dat is best triest.
Je bedoelt de puristen [-X

e-bikers zijn een ander publiek. De kameraadschap van vroeger (en dan spreek ik over 20 jaar geleden), het pionieren, samen grenzen verleggen, zelf fietsen opbouwen met exotische onderdelen (herinner de weight weenies) is grotendeels verloren mede door de komst van e-bikes.
Vroeger had je met regelmaat toertochten van 75 - 90km. Nu vaak maximaal 60km, afgestemd op het rijbereik van de e-bikes. Bij zomerse temperaturen staan ze daar met hun dikke winterkleren en loopschoenen, buik vooruit en fietsend met de knieen open.

De mentaliteit is nog zoiets, je wordt de gracht ingereden, weinig respect voor wie het op eigen kracht doet. Maar dat is een andere discussie, niet het onderwerp van dit topic.

Zoals gezegd : fantastisch hulpmiddel voor wie het nodig heeft, maar dan eerder als uitzondering dan de norm. Wat ik wel vaststel is een gebrek aan verjonging en misschien ligt dat mee aan het success van de e-bikes. Op toertochten zie je quasi enkel 50+'ers, de jeugd laat het afweten.

Als sportieve mountainbikers kunnen we de verandering van onze geliefde sport enkel met lede ogen aanzien en ondergaan.
peter
Mountainbiker

Post by peter »

Waar ik het meest georganiseerde tt's (bijna altij van 15 tot 60 km en meer) rij is Henegouwen. Zeer gemoedelijke atmosfeer, veel bevoorradingen, goedkoop en zware parcours(hoogtemeters+technisch). Redelijk wat emtb's. Zeer gevarieerd publiek van afgetrainde marathonrijders tot ganse families met loopschoenen, redelijk wat kinderen en veel Fransen. Als er een gebrek aan respect is komt dat meestal van een afgetrainde Vlaming of een Vlaamse e-biker die ooit een maratonbiker was en nu rondscheurt met een opgedreven motor. Nooit van opa's met een embonpoint op een e-bike. Meer nog zij staan in voor merendeel organisaties en onderhoud. Ik betreur ook verdwijnen van centuries en de vergrijzing van onze sport. Maar dat dat de schuld is van e-bikes? Mountainbiken is een dure sport geworden. Het is ook een lastige sport. Om er plezier aan te beleven moet je dus al redelijk wat fietsen en kunnen fietsen. Een e-bike kan de drempel fysiek verlagen. Ik vind je reactie nogal cynisch en zelfs een beetje zelfingenomen en hautain. Ik heb de tijd van weigth weenies en exotische dure onderdelen meegemaakt. Merendeel was dure rommel die voortijdig de geest gaf.
Een frame dat het langer dan een jaar hield was een zeldzaamheid. Kettingen en kettingbladen hielden een paar maanden.
E-bike onderdelen zijn veel steviger. Ik rij op al mijn fietsen bvb met e-bike wielen. Moet zelfs geen spaken naspannen.
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Vergrijzing van de sport? :lol:
Dat de jeugd geen interesse heeft in veredelde cyclocross is wel waar. Die zitten dus op de trails die jij blijkbaar nog niet ontdekt hebt. :wink:
Pie Mel
Mountainbiker

Post by Pie Mel »

rho wrote: Tue 24 Mar 2026 12:38 Vergrijzing van de sport? :lol:
Dat de jeugd geen interesse heeft in veredelde cyclocross is wel waar. Die zitten dus op de trails die jij blijkbaar nog niet ontdekt hebt. :wink:
Of omgekeerd : die hebben de marathon's en TT's nog niet ontdekt :wink:

Ik heb nog niet bepaald veel file moeten rijden in de (legale) bikeparks als be-Mine, Ferme Libert, Spa, etc. Maar vertel gerust meer :-k
peter30
Mountainbiker

Post by peter30 »

Ah ja, de legendarische grachtduwende e-biker, die kom je inderdaad om de 5 meter tegen 🙄. Straf dat ik na al die jaren nog nooit zo’n massaal geweld heb meegemaakt. En die mythische tourtochten van 90 km ‘vroeger’… bijzonder. Mijn herinnering zegt toch eerder 40 à 60 km, met hier en daar eens een uitschieter. Alsof de gemiddelde mountainbiker toen elke vrijdag/zaterdag/zondag een halve marathon op de fiets zat af te werken.

Het is precies alsof het verleden altijd net iets heroïscher wordt naarmate het verder weg ligt. Misschien binnenkort ook verhalen over hoe we vroeger zonder versnellingen en op houten wielen reden? Laat iedereen toch gewoon rijden waar hij zin in heeft, met of zonder ondersteuning. De rest is vooral nostalgie met een flinke scheut overdrijving.
peter
Mountainbiker

Post by peter »

Ik weet niet op welke mail je precies reageert, maar er is wel degelijk een vergrijzing in het mtb'en en een terugloop in aantal marathons en meerdaagsen, lange afstand tt's, zelfs in gewone tt's. Iron bike, bike transalp enzallemaal verdwenen. Je krijgt wel nieuwe meerdaagsen waar er vooral afgedaald wordt. Ik pas voor grote jumps. Groot deel jongeren zeker voor bergop rijden maar ook voor technisch bergop en bergaf rijden. In de echt zware stukken in de alpen, duitsland enz boven de 2500 die je op eigen kracht moet doen, is de doorsnee mtb'er niet echt jong. Jij mag dat gerust cyclocross noemen. Net als de tt's in henegouwen. Niet mijn probleem ik ben daar gelukkig mee. Een e vind ik leuk omdat ik dan dagen na elkaar weer lange ritten kan doen. Alleen jammer dat die dingen zo zwaar zijn dat ik ze in hooggebergte niet kan gebruiken.(duwen, dragen, opheffen van 25 kg verpest alles.
Een verklaring voor teruglopende aantallen zit natuurlijk ook in gravel.
rho
Mountainbiker

Post by rho »

peter wrote: Tue 24 Mar 2026 16:17
Ik weet niet op welke mail je precies reageert, maar er is wel degelijk een vergrijzing in het mtb'en en een terugloop in aantal marathons en meerdaagsen, lange afstand tt's, zelfs in gewone tt's. Iron bike, bike transalp enzallemaal verdwenen. Je krijgt wel nieuwe meerdaagsen waar er vooral afgedaald wordt. Ik pas voor grote jumps. Groot deel jongeren zeker voor bergop rijden maar ook voor technisch bergop en bergaf rijden. In de echt zware stukken in de alpen, duitsland enz boven de 2500 die je op eigen kracht moet doen, is de doorsnee mtb'er niet echt jong. Jij mag dat gerust cyclocross noemen. Net als de tt's in henegouwen. Niet mijn probleem ik ben daar gelukkig mee. Een e vind ik leuk omdat ik dan dagen na elkaar weer lange ritten kan doen. Alleen jammer dat die dingen zo zwaar zijn dat ik ze in hooggebergte niet kan gebruiken.(duwen, dragen, opheffen van 25 kg verpest alles.
Een verklaring voor teruglopende aantallen zit natuurlijk ook in gravel.
Da's wat ik zeg. Omdat die lange afstanden over (vooal) brede paden vergrijzen wil niet zeggen dat het MTBen vergrijst. De "jeugd" rijdt gewoon andere trails/parcours.
eMTBs hebben heel wat mensen die normaal niet zouden mountainbiken naar de sport gebracht. Er zijn genoeg mensen die de genen niet hebben om lange afstanden af te leggen of stevige beklimmingen te doen. Die gingen vroeger niet sporten. Sinds de e-bikes er zijn hebben die ook de mogelijkheid om leuke dingen te gaan doen.
En degene die denken dat je je op een eMTB niet moe kan maken hebben nog nooit op een eMTB gereden. Genoeg mogelijkheden om aan je conditie te werken op een eMTB.
Pie Mel
Mountainbiker

Post by Pie Mel »

rho wrote: Thu 26 Mar 2026 14:10 Da's wat ik zeg. Omdat die lange afstanden over (vooal) brede paden vergrijzen wil niet zeggen dat het MTBen vergrijst. De "jeugd" rijdt gewoon andere trails/parcours.
Brede paden? Misschien de veldwegen die jij normaal rijdt. Rijd is mee in de Ardennen - kan jou op andere gedachten brengen.

Zoals aangehaald : waar rijdt al die jeugd dan? Ik heb het niet over 10 man op een zondagvoormiddag he. Dan kom ik is kijken :wink:
Post Reply