Zijn dit niet die monsterachtige frames, waar de Rohloff-naaf ter hoogte van de trapas (of zo toch ongeveer) wordt ingewerkt?levka wrote:Nicolai is al lang bezig met dit systeem op dh fietsen.
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- K2-er
- Test team
- Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
idd ja, maar monsterachtige frames zou ik niet echt zeggen.Magura wrote:Zijn dit niet die monsterachtige frames, waar de Rohloff-naaf ter hoogte van de trapas (of zo toch ongeveer) wordt ingewerkt?levka wrote:Nicolai is al lang bezig met dit systeem op dh fietsen.
Ze hebben dit jaar een prachtiqe enduro uitgebracht, de nucleon
het gewicht zou rond de 14-15 kg moeten liggen, wat al behoorlijk licht is.
alleen de prijs is niet licht, zo rond de 5000 euro
[/url]-
easyrohling dré
- Mountainbiker
Post by easyrohling dré »
Daar wordt gebruik gemaakt van een excentrisch BB, zoals je dat ook wel eens ziet bij singlespeed-uitgeruste fietsen, dit om dezelfde reden: omdat je de kettingspanning op peil zou kunnen houden. Ook de legendarische framebouwer (althans wat mtb's aangaat) Wiesmann biedt die mogelijkheid, maar het schijnt dat EBB's nogal eens willen piepen en kraken...Bengo wrote: * De Rohloff-naaf zit aan het frame vast met schroeven. Deze zouden nogal makkelijk de lak kunnen beschadigen. Naar het schijnt heeft IDworx met de Mountain Rohler hiervoor een oplossing gevonden.
Er bestaan allerlei oplossingen om een frame Rohloff-compatibel te maken (zelfs zonder kettingspanner) -Achim Noell maakt zelfs verstelbare patten die je aan je frame kunt vastmaken!- maar het wordt altijd ingewikkelder bij fullies (nooit zonder kettingspanner mogelijk).
Overigens heb ik ooit duizenden kilometers met een 25 jaar oude sturmey-archer versnellingnaaf gereden (3 speed): die weegt nog zwaarder dan de rohloffnaaf, en ik reed nooit lek, dus dat er een hoger risico op lek rijden zou zijn, lijkt me vreemd.
Een niet te onderschatten voordeel van naafversnellingen is dat je ketting nooit doorglijdt op de cassette, no matter hoe hard je trapt :) . Dat was voor mij altijd een traumatische ervaring die mijn snelheid dagen - tot wekenlang zowat halveerde (ik heb het hier wel niet over MTB maar asfaltrijden)....
Achim Noell maakt ook elegante kettingkasten (soort tubes om rond je ketting te monteren), waardoor je dus écht totaal geen zorgen meer hebt over vuile ketting enz enz wat dan ook nog weer eens de levensduur verhoogt....
- phille
- Mountainbiker
Ik heb daar nekeer met de koen over gedacht maar dat zou al helemaal geen zicht zijn EN misschien belanrgijker, op nen mtb gaat da toch veel lawaai maken ? Je ketting is nu eenmaal niet strak strak aangespannen, zou het rendement verlageneasyrohling dré wrote:Achim Noell maakt ook elegante kettingkasten (soort tubes om rond je ketting te monteren), waardoor je dus écht totaal geen zorgen meer hebt over vuile ketting enz enz wat dan ook nog weer eens de levensduur verhoogt....
-
Optimo GmC
- Mountainbiker
Post by Optimo GmC »
Ja, dat weet ik, en dat is toch wat ik schreef, of lees ik het nu zelf verkeerd?phille wrote:Mijne 1FG heeft alleszins geen kettingspanner nodig daar zit nen EBB inOptimo GmC wrote:Het scheelt natuurlijk ook al als je een singlespeedframe hebt (zoals bv. de Cannondale 1FG), dan moet je toch al geen kettingspanner gebruiken.
-
Magura
- Mountainbiker
- Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Jaja, 'k weet het, maar rekening hou misschien eens rekening met het volgendephille wrote:het argument prijs is toch TE GEK !!!
Je koopt een XTR en hoelang gaat die mee ?
Reken eens uit, je zou nog versteld staan, maar ik beheer je budget niet
- niet iedereen koopt XTR
- de aanschafprijs in het begin is hoog, en da's nu net de drempel waarover vele mensen struikelen.
Natuurlijk is dit op termijn goedkoper, omwille van de onderhoudsvriendelijkheid enzo, maar je zal in het begin wel wat meer moeten betalen, en dat houdt volgens mij nog vele mensen weg van het systeem te kopen.
Alé, 't is mijn gedacht hierover hé
-
easyrohling dré
- Mountainbiker
Post by easyrohling dré »
Wat die kettingkasten betreft, betwijfel ik of die het rendement zouden beïnvloeden, dat mag je toch verwachten van de producent (en dan nog, mij zou een miniem verlies niet zoveel kunnen schelen, ik ben tenslotte Miguel Indurain niet)? Probleem is dat die dingen maar in een bepaald aantal maten gemaakt worden. Ik ben geen MTB'er, dus ik rijd op de weg met de speedhub (finja reed en zal weer rijden, wegens nieuwe fiets), ik rijd altijd met een groot verzet (ik gebruik voor de hub 15 tanden achteraan en een voorblad van 48 tanden), dus ik val toch buiten de doelgroep....
Een voorbeeldje van een prototype dat er m.i. acceptabel uitziet bv. op http://212.227.38.137/web/aktiv-radfahr ... =0&thold=0
Een voorbeeldje van een prototype dat er m.i. acceptabel uitziet bv. op http://212.227.38.137/web/aktiv-radfahr ... =0&thold=0