Rijden op hongergevoel=vetverbranding ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Rijden op hongergevoel=vetverbranding ?

Post by »

Tja,zoals de titel van het onderwerp al vraagt..klopt deze stelling ?
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Ik ken er niet zo veel van, maar ik denk niet dat je zomaar mag denken dat hongergevoel=vetverbranding.

Ik denk dat je nog steeds moet rekening houden met een lage trainings hartslag en een langere periode. Je moet proberen het eten zo lang mogelijk uit te stellen en op den duur zal je effectief vet verbranden als het lichaam energie nodig heeft. Het honger gevoel is gewoon een signaal dat je lichaam geeft op voorhand.

Persoonlijk heb ik geen honger gevoel als ik nuchter aan't biken ben.
Ook niet toen ik met de citroensapkeur bezig was en ik al 2 dagen helemaal niets gegeten had en toch een toerke van 50km per dag deed aan een HS van ong. 130

Op die 2 dagen was ik 4 kg kwijt ! en dit was zeker geen vocht want ik dronk extra veel 4 a 5 liter water per dag.
bracebrace
Mountainbiker

Post by bracebrace »

Dacht het niet, vetverbranding kan niet gebeuren zonder koolhydraten. Je vetverbranding stopt ook snel als je zo doorrijdt met alle gevaarlijke gevolgen van dien (appelflauwte, duizeligheid,...).
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

bracebrace wrote:Dacht het niet, vetverbranding kan niet gebeuren zonder koolhydraten. Je vetverbranding stopt ook snel als je zo doorrijdt met alle gevaarlijke gevolgen van dien (appelflauwte, duizeligheid,...).
Bracebrace heeft hier gelijk in.Bij elke inspanning heeft je lichaam sowieso KH nodig.Wat er gebeurt is boven al vermeld=>Gevaarlijk!Kan de dood als gevolg hebben.Ik wil je niet afschrikken,maar hou er rekening mee om met de minste symptonen direct met je inspanning te stoppen,en doe vooral geen zware inspanningen dan!
Groetjes,
$mokeyJoe
Mmmm...even om terug OT te komen... :oops:
Trainen kan op een nuchter maag,maar mag niet als doelstelling gebruikt worden om een prestatie training van te maken.Doe het voor af te vallen,maar dan wel met een lage intensiteit en relatieve korte duur.Beter spreiden over een paar dagen dan alles in 1 keer! :wink:
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

$mokeyJoe wrote:
bracebrace wrote:Dacht het niet, vetverbranding kan niet gebeuren zonder koolhydraten. Je vetverbranding stopt ook snel als je zo doorrijdt met alle gevaarlijke gevolgen van dien (appelflauwte, duizeligheid,...).
Bracebrace heeft hier gelijk in.Bij elke inspanning heeft je lichaam sowieso KH nodig.Wat er gebeurt is boven al vermeld=>Gevaarlijk!Kan de dood als gevolg hebben.Ik wil je niet afschrikken,maar hou er rekening mee om met de minste symptonen direct met je inspanning te stoppen,en doe vooral geen zware inspanningen dan!
Groetjes,
$mokeyJoe
Mmmm...even om terug OT te komen... :oops:
Trainen kan op een nuchter maag,maar mag niet als doelstelling gebruikt worden om een prestatie training van te maken.Doe het voor af te vallen,maar dan wel met een lage intensiteit en relatieve korte duur.Beter spreiden over een paar dagen dan alles in 1 keer! :wink:
Twas ook niet mijn bedoeling om mezelf uit te hongeren en dan een marathonneke mee te pikken :wink: ...Het is eerder bedoeld als de reeds vermelde nuchtere training,gewoon om wat scherper te staan.Die lage intensiteit en korte duur klinkt nogal vreemd,maar tis de enige manier blijkbaar...
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Als je echt wil werken op vetverbranding is dit een interessante link. Ik heb er veel uit geleerd:

http://www.mannen-gezondheid.com/vetverbranding.html
bravho
Mountainbiker

Post by bravho »

Dit wil ik toch even relatieveren, je zal niet zo snel doodvallen. Bij een zogenaamde hypoglycemie, bij fietsers ook wel hongerklop genoemd geraak je gewoon niet meer voor of achteruit. De meeste onder ons (zeker degene die langere afstanden rijden) zullen dit al eens meegemaakt hebben.

Bij bv mensen met diabetes is dit een ander verhaal, hun bloedsuikerwaarden kunnen zo drastisch dalen (door het insuline of medicatiegebruik) dat dit wel gevaarlijk en dodelijk kan aflopen.

Toch is het volgens mij verre van aan te raden om jezelf uit te hongeren op de fiets. Dit heeft meestal gewoon als gevolg dat je het eerste uur als je thuis bent (na een hele lijdensweg) de hele kast leeg eet en dan brengt die vetverbranding nog maar weinig op.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Ik geef enkel wat info mee...ik zou niet willen dat er onvolledige info door mij wordt doorgegeven met eventuele gevolgen...Ik ken de persoon in kwestie niet dus...Maar het is wel zo dat je niet snel zal doodvallen :oops: ...maar een gewaarschuwd iemand is er twee waard. :wink: Bezint eer je begint!
Verder...groetjes,
$mokeyJoe
Mountainbiker

Post by »

mtb-fltn wrote:Als je echt wil werken op vetverbranding is dit een interessante link. Ik heb er veel uit geleerd:

http://www.mannen-gezondheid.com/vetverbranding.html
Die site zou verplichte lectuur moeten zijn voor elke (sportieve) man ! Kprobeer die buikspiergids ook al een tijdje...goed spul !
Yndie
Mountainbiker

Post by Yndie »

Je kan niet zo maar je vetmetabolisme forceren. Vet is geen effectieve energiebron en de verbranding ervan wordt pas goed actief vanaf 20 minuten training. Ondertussen moet je lichaam het doen met de koolhydraten die er nog zijn en met eiwitten. Dit wil zeggen dat je je eigen spieren begint te verbranden en dat kan je als sporter toch wel missen. Gewichtverlies is op die manier dus absoluut niet wenselijk.
Post Reply