Crank verwijderen lukt niet

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Palmo
Mountainbiker

Crank verwijderen lukt niet

Post by Palmo »

Ik heb een mtb trek superfly 5 (10 Spd). Een week geleden is de ketting, cassette achteraan en groot kettingblad vooraan vervangen. Klein kettingblad leek me nog goed
Biken op de weg (op groot voorblad) lukt goed. Echter in het bos en bergop op het klein blad schiet de ketting altijd over de tanden op het moment dat ik de minste druk zet.
Dus ik moet het klein kettingblad vooraan ook vervangen...... maar dan moet wel de crank eraf waar het kleine voorblad opzit.

Maar ik krijg de crank er niet af !!!
Een gewone crankentrekker kan ik er wel opdraaien maar het binnenste ervan drukt nergens tegenaan dus de crank komt er niet af.
Iemand een idee hierover hoe dit wel kan?
Image
Image
Boebbel
Forum beheerder

Re: Crank verwijderen lukt niet

Post by Boebbel »

Ik dacht dat de truuk met dat soort DUB cranksets was dat je de vijs niet helemaal moet verwijderen, maar gebruiken om de andere kant er uit duwen met VEEL kracht. Op mijn Lux indertijd was dat zo, maar die heb ik niet meer bij de hand.

Ik vind zo meteen dit: https://www.reddit.com/r/MTB/comments/1 ... _crankset/
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Zo te zien heb je de verkeerde kant van je Race Face crank los gedaan?

Gewoon naar de RF website, daar staan handleidingen :drunk:
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

madskatingcow wrote: Tue 18 Mar 2025 21:12 Zo te zien heb je de verkeerde kant van je Race Face crank los gedaan?

Gewoon naar de RF website, daar staan handleidingen :drunk:
Ik vermoed het niet hoor. Aan de andere zijde kan ik niets losmaken. De hele as is open/hol. Enkel de kant met de 2 kettingblad kan ik losmaken wat ik ook gedaan heb. Ik hoopte dan met een crankpuller de crank er kunnen af te halen om het kleine kettingblad te vervangen, maar helaas.

Ik heb de race face website doorgespit maar vind hier geen oplossing.
Pffff

Update: zou het kunnen dat er 2 bouten moeten inzitten ? Eentje voor de crank (grotere inbus) en een 2e die verderop zit en kleinere inbussleutel nodig en die dient om de crank eruit te drukken ? Deze zit er wel niet in!
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Je gebruikt daar een cranckpuller voor vierkante trapassen. Je hebt er één nodig voor isis/octalink.

Deze: https://www.parktool.com/en-int/product ... nks-ccp-44

Je kan zien dat de kop hiervan dikker is.
Boebbel
Forum beheerder

Post by Boebbel »

Volgens wat ik vind, is het zeker geen octalink.

De Trek site zegt:

Crank
Race Face Ride, 36/22
Bottom bracket
PF89.5

Van welk jaar is je fiets?

Van wat ik me herinner gebruikte ik een balkje aan de crank arm en een buis over de 8mm inbus om genoeg kracht te kunnen zetten. Dat was wel een 12s Eagle.

Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

Boebbel wrote: Wed 19 Mar 2025 12:45 Volgens wat ik vind, is het zeker geen octalink.

De Trek site zegt:

Crank
Race Face Ride, 36/22
Bottom bracket
PF89.5

Van welk jaar is je fiets?

Van wat ik me herinner gebruikte ik een balkje aan de crank arm en een buis over de 8mm inbus om genoeg kracht te kunnen zetten. Dat was wel een 12s Eagle.

Mijn fiets is van 2017.
Ik krijg de moer wel uit de crankarm, maar ik kan de cranktrekker niet gebruiken om de arm van de bracket te verwijderen....
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

het is me uiteindelijk gelukt weliswaar via een omweg.
Ik heb ervoor gezorgd dat ik een moer binnenin kon plaats die juist paste in het 2e gedeelte waardoor ik de cranktrekker wel kon gebruiken. zo heb ik de crank er kunnen afkrijgen.
(beeld staat wel op zijn kop)

Image
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

De fout die je gemaakt hebt is dat je de bout uit de traparm verwijderd hebt. Die dient namelijk ook om de traparm van de as te duwen. Voor die bout zat nog een cap waar die tegen drukt als je de bout uitdraait en zo de traparm er af duwd. Op dit systeem heb je helemaal geen cranckpuller nodig.
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

kenny wrote: Thu 20 Mar 2025 00:35 De fout die je gemaakt hebt is dat je de bout uit de traparm verwijderd hebt. Die dient namelijk ook om de traparm van de as te duwen. Voor die bout zat nog een cap waar die tegen drukt als je de bout uitdraait en zo de traparm er af duwd. Op dit systeem heb je helemaal geen cranckpuller nodig.
Hoi Kenny
Ik begrijp het niet goed. Als je kijkt naar de foto in mijn 1e bericht, dan zie je dat na het verwijderen van die bout er niets anders inzat.
Waar zou die cap dan moeten zitten ?
Zou dan bij het uitdraaien vd bout, de traparm automatisch moeten mee eraf komen door deze cap?
Post Reply