Beste Collega bikers
Reeds een 10-tal jaar rijd ik met een Trek MTB hard tail.
UItgerust met Xt-SLX onderdelen, moet zeggen gebruik de bike meestal op de weg, verharde paden, gravel stroken. De moderstroken heb ik de laatse tijden wat afgzworen wegens de onderdelen vervangen etc...tijd, kuiswerk :).
Nu de rug is nu ook niet meer van de beste en dacht aan een fully maar geen idee in onze regio lijkt me niet nodig al hoewel de rug dit misschien beter zal verteren.
Nu heeft Trek de ISO speed en dat lijkt me zeker een goed alternatief.
Nu twijfel ik tussen een 9.5/ 9.6 of hoger.
De onderdelen van een 9.6 zijn zeker vergelijkbaar met wat er nu op mijn bike zit.
Mijn vraag zijn de gewone onderdelen, voorvork van de 9.5 dan zo slecht? gaan die echt veel sneller slijten.
De kader is volledig dezelfde , enkele onderdelen zijn dezelfde maar de 9.6 en hoger heeft betere onderdelen.
Twijfel dus gigantisch na al het lezen van de voorvorken etc...
Kan ook een Trek 9.8 kopen van een jaartje of 3 van een collega ook voor een democratische prijs ook, met enkele onderdelen ...dus twijfel giga groot.
Iemand advies? ervaringen?
alvast bedankt
ALvast bedankt
Trek Procaliber 9.5 - 9.6 of hoger
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Re: Trek Procaliber 9.5 - 9.6 of hoger
Post by Mister No Chaïn »
Sneller slijten gaat die voorvork niet meteen doen, dat is in de eerste plaats afhankelijk van de omstandigheden waar je in fietst. Het gaat vooral om het prestatieniveau van alle onderdelen. Een Reba is wel een stukje soepeler als een Judy, wat meer SLX en XT qua versnellingen, betere wielen. Er gaat in totaal goed in een kilo qua gewicht van de fiets af. Ik zou persoonlijk wel voor het duurdere model gaan, uiteindelijk koop je een fiets ook voor ettelijke jaren.
Bij die 9.8 van je collega hangt het er vooral van af in welke staat deze nog is. Het laatste anderhalf jaar is natuurlijk ongelofelijk nat.
Qua technologie is er niet gek veel verandert in de zin dat alles al wel even 12sp is, steekassen, etc.
Ik heb zelf een Procaliber gehad met Isospeed (en nu een Checkpoint met Isospeed), het werkt op kleine oneffenheden maar je mag het zeker niet gaan vergelijken met een achtervering. Ik vind het persoonlijk een grotere meerwaarde op mijn gravelbike, omdat het daar om kleinere oneffenheden gaat. Bij MTB ga je bij afdalingen of waar er zwaardere stenen of wortels liggen toch vaak rechtstaan. Na de Procaliber rij ik ondertussen al enkele jaren 8 jaren met een fully, dat is toch wel iets anders. Maar jammer genoeg ook een andere prijsklasse
Bij die 9.8 van je collega hangt het er vooral van af in welke staat deze nog is. Het laatste anderhalf jaar is natuurlijk ongelofelijk nat.
Qua technologie is er niet gek veel verandert in de zin dat alles al wel even 12sp is, steekassen, etc.
Ik heb zelf een Procaliber gehad met Isospeed (en nu een Checkpoint met Isospeed), het werkt op kleine oneffenheden maar je mag het zeker niet gaan vergelijken met een achtervering. Ik vind het persoonlijk een grotere meerwaarde op mijn gravelbike, omdat het daar om kleinere oneffenheden gaat. Bij MTB ga je bij afdalingen of waar er zwaardere stenen of wortels liggen toch vaak rechtstaan. Na de Procaliber rij ik ondertussen al enkele jaren 8 jaren met een fully, dat is toch wel iets anders. Maar jammer genoeg ook een andere prijsklasse
Bedankt alvast voor de uitgebreide reactie.
Idd een fiets uiteraard voor jaren,mijn huidige reeds een 10-12j als ik het goed geteld heb ...zal niet veel schelen.
Zware terreinen vind ik niet echt en ook niet waarvoor ik de mtb gebruik.
Twijfel al een hele tijd zoals ik zei over een fully maar dan puur voor de rug.
Maar vraag me dan af is dat geschikt voor wat ik rond de deur die en de asfalt ritten...verlies ik daar niet veel snelheid door en wiebelt die niet giga veel op de voorvork.
Vb fully,topfuel trek etc...
Kwa geometrie heb ik de indruk dat alle pro calibers hetzelfde zijn.
Idd een fiets uiteraard voor jaren,mijn huidige reeds een 10-12j als ik het goed geteld heb ...zal niet veel schelen.
Zware terreinen vind ik niet echt en ook niet waarvoor ik de mtb gebruik.
Twijfel al een hele tijd zoals ik zei over een fully maar dan puur voor de rug.
Maar vraag me dan af is dat geschikt voor wat ik rond de deur die en de asfalt ritten...verlies ik daar niet veel snelheid door en wiebelt die niet giga veel op de voorvork.
Vb fully,topfuel trek etc...
Kwa geometrie heb ik de indruk dat alle pro calibers hetzelfde zijn.
- Boebbel
- Forum beheerder
Een argument pro fully is comfort op een rit van enkele uren. Je moet niet voor elke ribbel of put uit het zadel komen en je spaart zo energie. Het kan dat voor de ritten die jij doet de isospeed dat ook prima opvangt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Je moet het "wiebelen" ook niet overschatten, een moderne XC 100-120mm fully is toch redelijk strak afgeveerd.
Maar als ik het zo lees, lijkt me de Isospeed prima voor wat je er van verwacht. Je bespaart je dan ook het extra onderhoud op de demper en je krijgt betere onderdelen voor hetzelfde geld. Nieuw zou ik toch ook minstens voor de 9.6 gaan, voor die 9.8 is het even goed kijken wat er ondertussen veranderd is.
Maar als ik het zo lees, lijkt me de Isospeed prima voor wat je er van verwacht. Je bespaart je dan ook het extra onderhoud op de demper en je krijgt betere onderdelen voor hetzelfde geld. Nieuw zou ik toch ook minstens voor de 9.6 gaan, voor die 9.8 is het even goed kijken wat er ondertussen veranderd is.
Het is allessinds geen gemakkelijke keuze ...
Kreeg echter van de fietsenwinkel ook nog de opmerking dat ze een supercaliber hebben en dat is ertussen.
Had dit nog niet gezien.... opgemerkt.
Het heeft ook een ander prijskaartje, prijs klasse ook zei em tegen mij....offerte wacht ik nog op
Kreeg echter van de fietsenwinkel ook nog de opmerking dat ze een supercaliber hebben en dat is ertussen.
Had dit nog niet gezien.... opgemerkt.
Het heeft ook een ander prijskaartje, prijs klasse ook zei em tegen mij....offerte wacht ik nog op