Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

is er iemand met zo ne rohloff uit de buurt van Opwijk
wil die wel eens komen bekijken

of we kunnen eens afspreken op ene tt, dan drinken we enen (of meerdere) en dan bekijk ik da systeem eens van dichterbij

laat maar ietske weten

Streets
MacMan
Mountainbiker
Location: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Post by MacMan »

Kwam onlangs een hollander tegen met een "idworks"
het kader was volledig aangepast aan de rohloff.
hij wist te bevestigen wat hierboven staat
( onderhoud is verwaarloossbaar, geen cs, etc)
belangrijk: goede montage, kabels moeten speciaal worden geleid)
vooral geschikt voor maratons en modderige trajecten.
vooral het laatste is in de winter in Belgie (en Nederland) toch een probleem met de klassieke systemen.Dat de internationale markt daar geen prioriteit van maakt ,komt waarschijnlijk omdat de modderrijders een minderheid vormen.Ik verwacht dat in de nabije toekomst zowel de prijs als het gewicht zullen dalen en dat we op onze tt's meer van dit systeem zullen zien.
Optimo GmC
Mountainbiker

Post by Optimo GmC »

Inderdaad Idworx heeft inderdaad een mooi exemplaar! Ben ook wel voor het systeem te vinden, maar dan moet het frame er voor zijn aangepast, zoals die Mountain Rohler van Idworx. Om op een standaardframe de Rohloff-naaf te monteren, vind ik het er soms nogal "slordig" uitzien.

Het scheelt natuurlijk ook al als je een singlespeedframe hebt (zoals bv. de Cannondale 1FG), dan moet je toch al geen kettingspanner gebruiken.

Als mijn toekomstige frame eveneens over een Rohloffversie zou beschikken, dan zou ik er waarschijnlijk wel voor gaan.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Streets wrote:is er iemand met zo ne rohloff uit de buurt van Opwijk
wil die wel eens komen bekijken

of we kunnen eens afspreken op ene tt, dan drinken we enen (of meerdere) en dan bekijk ik da systeem eens van dichterbij

laat maar ietske weten

Streets
echt gene rohloff man in de buurt??
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

levka wrote:.Ik verwacht dat in de nabije toekomst zowel de prijs als het gewicht zullen dalen en dat we op onze tt's meer van dit systeem zullen zien.
Tegenwoordig wordt er meer en meer onderzoek gedaan naar deze zogenaamde gesloten systemen. Nicolai is al lang bezig met dit systeem op dh fietsen. Vorig jaar heeft Honda er heel veel euros tegenaan gesmeten en zijn ook nog druk aan het ontwikkelen ( Greg minaar rijdt op een honda bike ). Vorig jaar kwam oook Beone met hun geintegreerd systeem voor de dag. Tot nu toe wordt het vooral op dh fietsen gebruikt. Maar ik geloof toch oook dat de toekomst van de fiets in zo'n gesloten systemen ligt
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

levka wrote:Kwam onlangs een hollander tegen met een "idworks"
het kader was volledig aangepast aan de rohloff.
hij wist te bevestigen wat hierboven staat
( onderhoud is verwaarloossbaar, geen cs, etc)
belangrijk: goede montage, kabels moeten speciaal worden geleid)
vooral geschikt voor maratons en modderige trajecten.
vooral het laatste is in de winter in Belgie (en Nederland) toch een probleem met de klassieke systemen.Dat de internationale markt daar geen prioriteit van maakt ,komt waarschijnlijk omdat de modderrijders een minderheid vormen.Ik verwacht dat in de nabije toekomst zowel de prijs als het gewicht zullen dalen en dat we op onze tt's meer van dit systeem zullen zien.
Die iDworks werd toch getest in de vorige fiets?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Optimo GmC wrote:Het scheelt natuurlijk ook al als je een singlespeedframe hebt (zoals bv. de Cannondale 1FG), dan moet je toch al geen kettingspanner gebruiken.
Mijne 1FG heeft alleszins geen kettingspanner nodig daar zit nen EBB in :-)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

motorbiker wrote:De Rohloff lijkt iedereen blijkbaar te intrigeren. Dit alleen al, en het feit dat het om een prima concept gaat zal de verkoop in de toekomst doen swingen.
Ik verzeker u dat alle MTB merken in hun kataloog 2006 een rohloff fiets in de aanbieding zullen hebben. Zonder meerprijs tegenover hoogwaardige afmontages.
Rohloff zal lichter worden, beter worden, een knapper design hanteren, een breder productgamma voorstellen.
Dit alles nadat ze door een multinational als Shimano zijn overgenomen.
Zeker weten.
laat me als god hopen dat Mr Rohloff niet toegeeft !!! Shimano heeft een bod destijds gedaan maar ze hebben vriendelijk gevraagd om een pinke ergens te gaan drinken en huiswaarts te keren

Het concept zel niet (lees nooit) aanslaan, het is en blijft eigenaardig en het xenofoob gedrag van "de biker" zal doorslaggevend zijn
phille
Mountainbiker

Post by phille »

kenny wrote:http://www.endorfinbikes.de/bikes.php?bike=7

Dit wordt men nieuwe bike :P
graag enkele ervaringen ... al een technisch parcours gereden ?
Al eens zelf de kabels vervangen?
Al eens uitleg moeten geven int frans, jawadde ?

"EI WAS DATTE GIJ HEBT MAAR 1 TANDWIEL ?"
"Jeps goei benen he"
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ik ben een biker met Rohloff-naaf, en ben daar persoonlijk zeer tevreden van. De terechte voordelen van 'moddervriendelijkheid', duurzaamheid, onderhoudsvriendelijkheid en daardoor kostenbesparing op langere termijn van Rohloff zijn hierboven al vermeld. Toch heeft de waarheid ook haar rechten en heeft elk systeem zijn nadelen. Vandaar dat ik hier de nadelen van Rohloff-naaf op een rijtje zet:
* extra prijs (maar dat wisten we al) en extra gewicht, al lijkt niemand precies te weten hoeveel grammen het scheelt (hangt ook af waarmee je vergelijkt natuurlijk), maar hou het toch maar eerder op 800 gram extra.
* Dit extra gewicht 'drukt' ook op de achterband, waardoor de kans op lek rijden achteraan zou vergroten, al heb ik daar persoonlijk nog niets van ondervonden.
* De 'grip shift' aan het stuur vraagt iets meer kracht om te bedienen dan een klassiek schakelsysteem. Op zich niet erg, tenzij het hard regent of heel warm is en je veel zweet. Zeker als je dan geen handschoentjes draagt, verlies je nog al eens de grip. Naar het schijnt zou dit bij de IDworx Mountain Rohler niet meer het geval zijn, omdat Idworx zelf een gripshift heeft ontwikkeld (en dus niet meer de Gripshift van Rohloff gebruikt)
* Ook het schakelen zelf onder hoge pedaallast (bergop dus meestal) verloopt iets moeizamer dan bij een klassiek systeem. Vooral de overgang tussen 8 (of meer, de zwaardere versnellingen dus) naar 7 of minder (de lichtere versnellingen) kan het systeem eventjes doen blokkeren, waarbij de ketting meteen op 14 (zwaarste versnelling) springt of naar verluidt op de 11 bij de meest recente Rohloff modellen. Dit kan worden vermeden door te schakelen op het 'dode' moment, dwz. op het moment dat de ene pedaal helemaal bovenaan staat en de andere helemaal onderaan. Of door een fractie van een seconde niet te trappen en dan te schakelen. Dit lijkt moeilijk, maar na verloop van tijd doe je het vanzelf.
* De Rohloff-naaf maakt geluid! Alleen op de 11 gaat alles geruisloos, tussen 8 en 14 is er een heel licht zoemend geluid, en tussen 7 en 1 (de lichtere versnellingen) lijkt de naaf lichtjes te 'ratelen'. Dit is volkomen normaal en op zich niet storend. Alleen denken andere bikers - die met een klassiek derailleursysteem - dan meteen dat er iets hapert en dus niet in de haak is. Als zij dan samen met een biker met Rohloff-naaf rijden, vermoeden zij dat het systeem nog niet op punt staat. Maar in werkelijkheid is alles okee!
* De Rohloff-naaf zit aan het frame vast met schroeven. Deze zouden nogal makkelijk de lak kunnen beschadigen. Naar het schijnt heeft IDworx met de Mountain Rohler hiervoor een oplossing gevonden.

Al deze nadelen op een rijtje lijken misschien indrukwekkend, maar zijn in werkelijkheid miniem en ze wegen in elk geval figuurlijk niet op tegen de voordelen. Rohloff rules!
Post Reply