advies fully: XC of trail

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Post Reply
Flip-poz
Mountainbiker

advies fully: XC of trail

Post by Flip-poz »

Al een tijdje besloten dat men +40 jarige rug een FS verdiend, ook een goed excuus om de 26" eens te upgraden :-"
Me wat in gelezen her en der, maar blijf onbeslist...
Ik gok 75% mtb TT in OVL te rijden, 20% VL Ardennen, en 5% Ardennen. Wil op termijn ook eens een bikepark doen om te kijken of het me ligt.
Ik rij al 20j mbt HT MTB en >10j enduro moto, ik hou zowel van het snelle als het meer technische.

Kies ik voor een lichtere 120mm XC die de hoofdmoot goed zal doen en waar de dual lock veel gebruikt gaat worden, maar voor het ruigere werk wat underbiked zal zijn? Type Scott Spark RC, Trek supercaliber...
Kies ik voor een 130/140mm trailbike die alles redelijk goed zal doen, maar voor 75% eigenlijk overbiked zal zijn, en waar ik de dual lock zal missen? Type Trek fuel ex, Scott genius

Ik zal het uiteindelijk pas weten als ik er een jaar mee gereden heb, maar hoop dat andere proefkonijnen hun ervaring kunnen delen en me helpen beslissen.

De garage begint stillaan vol te komen, dus voorlopig is 1 MTB het doel :-D

Alvast bedankt!
Boebbel
Forum beheerder

Re: advies fully: XC of trail

Post by Boebbel »

Je twee graadmeters spreken elkaar wel een beetje tegen. :wink:
  • Qua locaties lijkt een 120mm meer dan prima.
  • Qua stijl spreekt het dan meer richting trail 130/140mm.
De Trek Supercaliber lijkt me ook een slecht voorbeeld met zijn 110/80 veerweg, pak dan de Top fuel als mooi tussenpunt. Zelf geen ervaring mee, maar de site belooft veel goeds als aanpasbare geometrie en 130 voor/120 achter.

Een zuivere trail lijkt me inderdaad wat overbiked. Volgens Trek "om bergaf te scheuren" en die hebben we niet zo bijzonder veel in OVL...

Zelf rij ik met 120/120 voor gelijkaardig terrein, zonder lockouts want zo'n racer ben ik niet. Met een dropper er op, kan je ook wel fietsenduro paden aan, zeker met je moto ervaring.
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Als je geen wedstrijden rijdt is een 130/140mm trailbike helemaal niet overbiked voor XC rondjes. Het rijdt nog altijd heel aangenaam en met de juiste bandjes bolt dat nog erg vlotjes. Je zit gewoon een stukje comfortabeler.
Echt enduro zou ik met zo'n fiets niet rijden maar je kan er ook wel redelijk technische afdalingen en beklimmingen mee doen. Ritten in de Ardennen zouden geen probleem mogen zijn.
Mijn vriendin gebruikt haar lock-out regelmatig (een 140/140 trail bike) maar zelf laat ik de vering meestal gewoon open staan . (ook een 140/140mm trail bike) Echt noodzaak vind ik zo'n lock-out dus niet. Maar het kan een leuke optie zijn als die op je nieuwe fiets beschikbaar zou zijn.
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Een lichte 120mm XC fiets is meer dan voldoende, ga je veel meer plezier aan hebben dan van een zwaardere trailfiets. Zeker als je van een 26" komt weet je niet wat jou overkomt.
Een dual lockout vind ik persoonlijk overbodig : ik laat graag de voorvork volledig open, terwijl ik achteraan manueel van de tussen naar de volledig open stand wissel. 95% rijd ik op de middenpositie, maximaal 5% volledig open.

Misschien niet onbelangrijk : wat is jouw budget?
Flip-poz
Mountainbiker

Post by Flip-poz »

madskatingcow wrote: Wed 11 Sep 2024 17:25 Een lichte 120mm XC fiets is meer dan voldoende, ga je veel meer plezier aan hebben dan van een zwaardere trailfiets. Zeker als je van een 26" komt weet je niet wat jou overkomt.
Een dual lockout vind ik persoonlijk overbodig : ik laat graag de voorvork volledig open, terwijl ik achteraan manueel van de tussen naar de volledig open stand wissel. 95% rijd ik op de middenpositie, maximaal 5% volledig open.
Misschien niet onbelangrijk : wat is jouw budget?
M'n 26" weegt ook een dikke 13kg, dus ik denk dat het voor mij niet zoveel zal schelen met wat ik gewoon ben.
Ik ga wss voor een 2dehands gaan van enkele jaren oud, sleutel van kindsaf en haal de slecht onderhouden fietsen er wel vantussen. Moet het leaseplan ook nog eens bekijken op het werk maar voor de 1000km die ik jaarlijks ga doen. Budget is dus variabel maar >2.5k€ ga ik niet uitgeven denk ik.

rho wrote: Wed 11 Sep 2024 16:28 Als je geen wedstrijden rijdt is een 130/140mm trailbike helemaal niet overbiked voor XC rondjes. Het rijdt nog altijd heel aangenaam en met de juiste bandjes bolt dat nog erg vlotjes. Je zit gewoon een stukje comfortabeler.
Echt enduro zou ik met zo'n fiets niet rijden maar je kan er ook wel redelijk technische afdalingen en beklimmingen mee doen. Ritten in de Ardennen zouden geen probleem mogen zijn.
Mijn vriendin gebruikt haar lock-out regelmatig (een 140/140 trail bike) maar zelf laat ik de vering meestal gewoon open staan . (ook een 140/140mm trail bike) Echt noodzaak vind ik zo'n lock-out dus niet. Maar het kan een leuke optie zijn als die op je nieuwe fiets beschikbaar zou zijn.
Heeft je vriendin dan remote lockout? Welke fiets is dat? M'n lockout op men HT gebruik ik vrij, draagt precies m'n voorkeur. Veel trials met remote heb ik nog niet gevonden.
Boebbel wrote: Wed 11 Sep 2024 13:45 Je twee graadmeters spreken elkaar wel een beetje tegen. :wink:
  • Qua locaties lijkt een 120mm meer dan prima.
  • Qua stijl spreekt het dan meer richting trail 130/140mm.
De Trek Supercaliber lijkt me ook een slecht voorbeeld met zijn 110/80 veerweg, pak dan de Top fuel als mooi tussenpunt. Zelf geen ervaring mee, maar de site belooft veel goeds als aanpasbare geometrie en 130 voor/120 achter.
Een zuivere trail lijkt me inderdaad wat overbiked. Volgens Trek "om bergaf te scheuren" en die hebben we niet zo bijzonder veel in OVL...
Zelf rij ik met 120/120 voor gelijkaardig terrein, zonder lockouts want zo'n racer ben ik niet. Met een dropper er op, kan je ook wel fietsenduro paden aan, zeker met je moto ervaring.
De voorbeeldfietsjes konden idd beter :wink:
Locatie vs stijl klopt, idealiter heb je dan een lichte XC en een 150mm trail, maar de garage zit aan z'n limieten, en m'n vrije tijd eveneens :-D
Jumping Jack
Mountainbiker

Post by Jumping Jack »

Meer nog dan de veerweg, zorgt de modernere geometrie van hedendaagse xc-fietsen (lang en slack) ervoor dat ze tot veel meer in staat zijn.

Als je nu met een 26inch hardtail rijdt, dan zal een moderne fully met 120mm veerweg voor en achter, en 29'ers, al heel wat anders zijn. Die "downcountry" fietsen moeten weinig onderdoen voor wat enkele jaren terug nog "trail"fietsen werd genoemd...
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Heeft je vriendin dan remote lockout? Welke fiets is dat? M'n lockout op men HT gebruik ik vrij, draagt precies m'n voorkeur. Veel trials met remote heb ik nog niet gevonden.
Ze heeft een Orbea Occam SL (2024).

Voor jouw budget zou ik eens bij Radon kijken. Zelf geen ervaring mee, maar ik lees er veel goede dingen over en de prijzen zijn zeer interessant. De web-winkel waar ze hoofdzakelijk verkocht worden is ook erg betrouwbaar.
Jumping Jack
Mountainbiker

Post by Jumping Jack »

Als je dan toch meer richting trail neigt, dan is de Yt Izzo momenteel wss de beste 'bang for buck". In 4 verschillende niveau's van afmontage te koop: https://www.yt-industries.com/products/ ... 29-core-3/
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Jumping Jack wrote: Mon 16 Sep 2024 08:16 Als je dan toch meer richting trail neigt, dan is de Yt Izzo momenteel wss de beste 'bang for buck". In 4 verschillende niveau's van afmontage te koop: https://www.yt-industries.com/products/ ... 29-core-3/
YT Izzo is idd een aantrekkelijke fiets voor zijn budget.
Post Reply