Kun je aan uw conditie werken op een e Bike.
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- janssis werner
- Mountainbiker
- Location: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3
Kun je aan uw conditie werken op een e Bike.
Post by janssis werner »
Sinds 2017 rij ik wegens een verkeersongeval op een e Nike. Bij de eerste met een gen 2 motor kon ik niks verbeteren. Nu rij ik al meer dan twee jaar op een fiets met een gen 4 motor van Boch. Nu krijg ik altijd commentaar dat je er niet op kunt trainen van bepaalde mensen . Nu ben ik dat wat beu gehoord. Graag jullie mening graag.
Een vb. Zondag op de weg gaan rijden , 22gm op 75klm met 620 HM. Hartslag 122gm en max 153. Plus ik heb gereden
met 66% Eco en de rest van de rit off.
Mijn broer is met de koersfiets op de weg geweest . Hij had 5km meer en 27,5 GM hartslag was bijna hetzelfde en hoogtemeters gelijk.
Het verschil zit hem in de tijd en snelheid. Mijn fiets weegt 27 kg en zijne 8 kg en ook de druk en de breedte van de banden is een verschil zoals ook het verzet..
Volgens mij is dit toch een vergelijkbare inspanning of zie ik dit helemaal mis.
Sinds dat ik bij deze fiets rij kan ik veel meer en langer rijden dan ik ooit gedaan heb. Vorig jaar was de fiets binnen voor herstelling en reed ik de zelfde ritten met de gewone fiets. Alleen rij ik liever met de e bike . Deze geeft meer Fun en rust dat ik mijn grenzen kan verleggen
Alvast bedankt voor jullie mening.
Een vb. Zondag op de weg gaan rijden , 22gm op 75klm met 620 HM. Hartslag 122gm en max 153. Plus ik heb gereden
met 66% Eco en de rest van de rit off.
Mijn broer is met de koersfiets op de weg geweest . Hij had 5km meer en 27,5 GM hartslag was bijna hetzelfde en hoogtemeters gelijk.
Het verschil zit hem in de tijd en snelheid. Mijn fiets weegt 27 kg en zijne 8 kg en ook de druk en de breedte van de banden is een verschil zoals ook het verzet..
Volgens mij is dit toch een vergelijkbare inspanning of zie ik dit helemaal mis.
Sinds dat ik bij deze fiets rij kan ik veel meer en langer rijden dan ik ooit gedaan heb. Vorig jaar was de fiets binnen voor herstelling en reed ik de zelfde ritten met de gewone fiets. Alleen rij ik liever met de e bike . Deze geeft meer Fun en rust dat ik mijn grenzen kan verleggen
Alvast bedankt voor jullie mening.
Re: Kun je aan uw conditie werken op een e Bike.
Maak je niet druk om kritiek van anderen. Jij moet doen wat jij het beste vindt. Ik ben zelf meer dan sportief, maar ik heb voor mijn dagelijkse woon-werk/boodschappen ritten een e-bike. Ik kreeg daar in het begin ook veel commentaar op, want een e-bike is voor oude mensen. Maar ik heb die e-bike gekocht omdat ik het beu was overal en altijd bezweet toe te komen. Vooral in de koudere maanden van het jaar was dat vervelend.
Intussen heb ik die fiets 6 jaar, en is dat commentaar allang verleden tijd. Integendeel, meer en meer mensen begrijpen me nu zeer goed, en kochten intussen ook een e-bike.
Ik zie in mijn omgeving ook meer en meer sportieve e-bikes verschijnen. En ik begrijp dat heel goed. Op die manier kan je nog steeds mee met andere mensen, die anders iets te snel rijden voor je.
Intussen heb ik die fiets 6 jaar, en is dat commentaar allang verleden tijd. Integendeel, meer en meer mensen begrijpen me nu zeer goed, en kochten intussen ook een e-bike.
Ik zie in mijn omgeving ook meer en meer sportieve e-bikes verschijnen. En ik begrijp dat heel goed. Op die manier kan je nog steeds mee met andere mensen, die anders iets te snel rijden voor je.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Post by Mister No Chaïn »
Uiteraard dat je conditie kan kweken op een e-bike. Drie uur aan een hartslag van 130 rondrijden op een e-bike of een koersfiets is nu eenmaal hetzelfde. Als je dankzij de e-bike vaker gaat fietsen of net langere afstanden doet doe je er zelfs voordeel bij.
Ik denk nu wel dat je een uitzondering bent die op eco rijd en zelfs off. We kennen allemaal de figuren die tijdens een TT op een helling iedereen voorbij knallen op hun e-mtb
.
Ik fiets de laatste jaren vrij veel en heb nog geen behoefte aan een e-bike. Maar ik heb al wel eens gereden met een mtb en gravel met TQ motor, dat rijdt echt geweldig. Op een dag koop ik me zoiets ...
Ik denk nu wel dat je een uitzondering bent die op eco rijd en zelfs off. We kennen allemaal de figuren die tijdens een TT op een helling iedereen voorbij knallen op hun e-mtb
Ik fiets de laatste jaren vrij veel en heb nog geen behoefte aan een e-bike. Maar ik heb al wel eens gereden met een mtb en gravel met TQ motor, dat rijdt echt geweldig. Op een dag koop ik me zoiets ...
- caveman
- Mountainbiker
Hartslag zal hetzelfde zijn, maar de beentjes zullen minder moe zijn op de e bike.
Een e bike is wel goed om in zone 2 te trainen.
Een e bike is wel goed om in zone 2 te trainen.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
Veel e-bikers zijn ondertussen vergeten hoe zwaar ‘echt’ fietsen is. Ze wanen zichzelf de kings op de hellingen, maar rijden eigenlijk ver boven hun normale kunnen.
Is het leuk? Jazeker. Is het hetzelfde? Absoluut niet.
Ik zie de e-bike eerder als een transport- dan een sportmiddel, of een hulpmiddel voor mensen met een medische beperking. Het is op tt’s toch de bedoeling om aan sport te doen? Rijd dan wat minder ver, maar 100% op eigen kracht. Zo kweek je karakter en de voldoening zal groter zijn als je uiteindelijk de langste afstand rijdt.
Enkel in het woordenboek komt succes voor werken.
Is het leuk? Jazeker. Is het hetzelfde? Absoluut niet.
Ik zie de e-bike eerder als een transport- dan een sportmiddel, of een hulpmiddel voor mensen met een medische beperking. Het is op tt’s toch de bedoeling om aan sport te doen? Rijd dan wat minder ver, maar 100% op eigen kracht. Zo kweek je karakter en de voldoening zal groter zijn als je uiteindelijk de langste afstand rijdt.
Enkel in het woordenboek komt succes voor werken.
- janssis werner
- Mountainbiker
- Location: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3
Post by janssis werner »
Er zijn mensen die antwoorden op de vraag en er zijn er die denken dat hun mening klopt. Die antwoorden op de vraag neem ik mee de andere zullen dit in den tijd wel leren. Plus hoop ik voor hun dat zij dit niet moeten mee maken. Als ze uw leven drastisch omgooien door een dronken persoon in het verkeer. Als ik na een tourtocht het drank verbruik zie keert mijn maag ook om. De meeste rijden dan ook zonder er bij na te denken gewoon naar huis met de wagen.
Grtjs einde topic. Ik weet genoeg.]
Grtjs einde topic. Ik weet genoeg.]
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
Je vraagt dan ook op een forum naar de mensen hun mening 
- janssis werner
- Mountainbiker
Post by janssis werner »
Hallo.
Voor degene die het niet geloven.
Vandaag cardioloog geweest en test zonder enige moeite voltooid. Had de gegevens mee van de Garmin die ik na lang zoeken op de juiste hartslag heb ingesteld en dit komt nu over een met de Polar. Tijdens de test ook mijn borstband en horloge aan. loopt perfect met het toestel van de arts.
Als ik nu een rit op de weg pak dan rij ik 71km aan 23.8 gem met een gem hr van 125 =75% en een maks van 155= 95% plus 500HM. Dan rij je 2u in zone 3 45min in zone 4 en 15min in zone 2.
indien u mij niet geloofd zal ik het u nog doorsturen als je me uwe mail geeft of durft.
Bij deze is het bewezen met verstand rijden op een e bike is even goed trainen en zeker als je maar alleen op zondag kun gaan rijden. Plus ook nog leeftijd mee gerekend.
Voor degene die het niet geloven.
Vandaag cardioloog geweest en test zonder enige moeite voltooid. Had de gegevens mee van de Garmin die ik na lang zoeken op de juiste hartslag heb ingesteld en dit komt nu over een met de Polar. Tijdens de test ook mijn borstband en horloge aan. loopt perfect met het toestel van de arts.
Als ik nu een rit op de weg pak dan rij ik 71km aan 23.8 gem met een gem hr van 125 =75% en een maks van 155= 95% plus 500HM. Dan rij je 2u in zone 3 45min in zone 4 en 15min in zone 2.
indien u mij niet geloofd zal ik het u nog doorsturen als je me uwe mail geeft of durft.
Bij deze is het bewezen met verstand rijden op een e bike is even goed trainen en zeker als je maar alleen op zondag kun gaan rijden. Plus ook nog leeftijd mee gerekend.
Er zijn genoeg professionele mountainbikers die de emtb gebruiken tijdens hun training. Je kan je inspanning gewoon veel beter doseren.
(Niet elke professionele mountainbiker is een XC of marathon rijder.)
(Niet elke professionele mountainbiker is een XC of marathon rijder.)
Hou je jezelf niet een beetje een wortel voor? Trainen, ja - maar de totale inspanning is aanzienlijk minder dan gewoon fietsen. Bergop, bij acceleraties, technische beklimmingen : de inspanning wordt afgevlakt, terwijl beide er bij normaal fietsen stevig kunnen inhakken en het vat snel leeg kan zijn.janssis werner wrote: Thu 28 Nov 2024 12:42 Bij deze is het bewezen met verstand rijden op een e bike is even goed trainen en zeker als je maar alleen op zondag kun gaan rijden. Plus ook nog leeftijd mee gerekend.