Ketting, cassete en tandwielen vervangen wanneer ???
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
-
ViperBiker
- Mountainbiker
Post by ViperBiker »
pff, heb bij mn vorige mtb meer als 5000km gereden met hetzelfde systeem. Het rijdt nog altijd zeer goe.
- baasje123
- Mountainbiker
Ketting en pion ALTIJD samen vervangen omdat de slijtage gelijklopend is.
Indien je met 2 kettingen gaat werken op dezelfde pion gaat de slijtage van de pion zich overzetten op de nieuwste ketting.
De snelheid van slijtage is van veel factoren afhankelijk zoals bvb de krachtontwikkeling, het onderhoud, de treksterkte van de ketting, de omstandigheden waarin je fietst enz...
De beste en meest accurate manier om de slijtage van ketting en pion te controleren is dmv een tooltje dat de rek op de ketting meet en indien dit aangeeft dat de rek te groot is kan je best overgaan tot vervanging.
Indien je met een versleten ketting en pion blijft rijden gaat de slijtage zich vrij snel overzetten op je voorste tandwielen wat weer meer kosten meebrengt!!!
Een snelle manier om de slijtage van je ketting te controleren is dmv de ketting vooraan op het grootste tandwiel te leggen en ze dan in de richting van je voorwiel te trekken. Probeer dit maar eens uit als alles nieuw is en je zal ze niet ver kunnen trekken. Probeer dit ook eens na een 1000-tal km en je zal al gauw merken dat dit al iets verder gaat.
Hiervoor heb je wel enige ervaring nodig maar je kan ervan uitgaan dat je ketting op is zodra je ze bijna tot het topje van een tand kan trekken.
Om een misverstand uit de wereld te helpen : basisgroepen zoals Deore en Sram 5.0 gaan geen km langer mee dan topgroepen Zoals XTR of Sram 9.0!!! Alhoewel iedereen denkt dat de prijs de levensduur kenmerkt is dit absoluut niet het geval.
Wat wonderen doet is je ketting en pion na IEDERE rit grondig te kuisen en enkel je ketting te smeren en NOOIT de tandwielen. Deze kunnen best zo droog mogelijk blijven.
Smeer NOOIT vlak voor je vertrekt maar geef je ketting de tijd om het smeerprodukt te laten intrekken en wrijf steeds het overtollige smeersel eraf. Vergeet niet : overdaad schaadt.
Nuttige tip : Sram-kettingen kan je makkelijk afnemen dankzij de PowerLink en zijn aldus beter te kuisen. Succes
Indien je met 2 kettingen gaat werken op dezelfde pion gaat de slijtage van de pion zich overzetten op de nieuwste ketting.
De snelheid van slijtage is van veel factoren afhankelijk zoals bvb de krachtontwikkeling, het onderhoud, de treksterkte van de ketting, de omstandigheden waarin je fietst enz...
De beste en meest accurate manier om de slijtage van ketting en pion te controleren is dmv een tooltje dat de rek op de ketting meet en indien dit aangeeft dat de rek te groot is kan je best overgaan tot vervanging.
Indien je met een versleten ketting en pion blijft rijden gaat de slijtage zich vrij snel overzetten op je voorste tandwielen wat weer meer kosten meebrengt!!!
Een snelle manier om de slijtage van je ketting te controleren is dmv de ketting vooraan op het grootste tandwiel te leggen en ze dan in de richting van je voorwiel te trekken. Probeer dit maar eens uit als alles nieuw is en je zal ze niet ver kunnen trekken. Probeer dit ook eens na een 1000-tal km en je zal al gauw merken dat dit al iets verder gaat.
Hiervoor heb je wel enige ervaring nodig maar je kan ervan uitgaan dat je ketting op is zodra je ze bijna tot het topje van een tand kan trekken.
Om een misverstand uit de wereld te helpen : basisgroepen zoals Deore en Sram 5.0 gaan geen km langer mee dan topgroepen Zoals XTR of Sram 9.0!!! Alhoewel iedereen denkt dat de prijs de levensduur kenmerkt is dit absoluut niet het geval.
Wat wonderen doet is je ketting en pion na IEDERE rit grondig te kuisen en enkel je ketting te smeren en NOOIT de tandwielen. Deze kunnen best zo droog mogelijk blijven.
Smeer NOOIT vlak voor je vertrekt maar geef je ketting de tijd om het smeerprodukt te laten intrekken en wrijf steeds het overtollige smeersel eraf. Vergeet niet : overdaad schaadt.
Nuttige tip : Sram-kettingen kan je makkelijk afnemen dankzij de PowerLink en zijn aldus beter te kuisen. Succes
- Justin
- Mountainbiker
- Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004
Ik rij met dezelfde "configuratie"brecht256 wrote:Krisbike wrote:Tip : gebruik bij je nieuwe set twee kettingen en wissel om de 200 km. De ketting verslijt het snelst. Zo gaat je cassette en kettingwiel langer mee!
Met mijn Deore cassette heb ik 1500 km gereden.
Ik rij ook met een deore ketting en cassette , deze stonden standaard op mijn fiets.
momenteel heb ik 1800 km waarvan +-600 verhard denk ik.
welteverstaan alles met 1 ketting die wel altijd gesmeerd is met teflonolie, ik heb de ketting ook nooit ontvet.
ik heb nog geen last gehad van doorschieten , maar ik zie toch wel slijtage aan mijn ketting komen.
ik hoop nog 200-300 km te kunnen rijden vooraleer ik er weer geld tegenaan moet smijten.
GrtZ
brecht
Alles vervangen door Sram PG-970 (cassette) en PC-970 ketting.
Ik ga nu wel testen met 2 kettingen voor op mijn mtb wielen en 1 ketting voor op mijn wielset voor op de weg. Kijken of het allemaal langer meegaat.
Je zegt dat je je ketting nooit ontvet... hoe maak je die dan proper ?
Als je ze bv. in benzine of zo legt, wordt ze toch automatisch ontvet.
off topic: En hoe zit het nu met je probleem van je vork ?
- brecht256
- Mountainbiker
Als ik ben gaan fietsen word die gewoon afgeveegt met een doek , als ik ze dan na 10 seconde draaie niet "zuiver" heb spuit ik ze even in met teflon ( dun laagje ) dan effe late staan zodat het zand wat loskomt waarna ik ze nogmaals zuiver veeg. Als het heel vettig is geweest spuit ik alles (soms) wel eens met hoge druk (water) zuiver, dan is je ketting ook mooi zuiver ( na direct terug smere héJustin wrote:brecht256 wrote:[
Ik rij met dezelfde "configuratie"als jij en heb vorige week, na ca. 3200 km alles moeten vervangen. Niet dat de ketting doorsloeg (alhoewel ze serieus uitgerokken was), maar het schakelen ging niet goed meer.
Alles vervangen door Sram PG-970 (cassette) en PC-970 ketting.
Ik ga nu wel testen met 2 kettingen voor op mijn mtb wielen en 1 ketting voor op mijn wielset voor op de weg. Kijken of het allemaal langer meegaat.
Je zegt dat je je ketting nooit ontvet... hoe maak je die dan proper ?
Als je ze bv. in benzine of zo legt, wordt ze toch automatisch ontvet.
off topic: En hoe zit het nu met je probleem van je vork ?
ik heb nog nooit een ketting van men cassette gehaald, ik heb trouwens geen pons ervoor, met benzine , wasbenzine ,of een andere ontvetter ook nog niet aan de ketting geweest.
over men vork, die heb ik al terug (zoals ik in het topic wat ik erover geopent heb vermeld had
brecht