voordeel van klikpedaal

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Post Reply
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

C-Viper wrote:je hebt met klikpedalen idd 10% meer kracht op de pedalen, omdat ook de voorwaartse kracht om wordt gezet in neerwaartse.
Ik heb geen klikpedalen, maar zoiets waar je je voet in moet schuiven en dat vertrouw ik veel meer omdat je je voet sneller eruit kunt trekken bij noodsituaties
Voethaken zijn stukken gevaarlijker dan klikpedalen!
Als je met klikpedalen valt, schieten je voeten er vanzelf uit. Als je met voethaken valt, en je kan je voeten niet op tijd uit de hakel halen, heb je kans op ernstige letselts (gebroken voet,...)
gamutter
Mountainbiker
Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace

Post by gamutter »

Als je in het veld rijdt en quasi geen snelheid meer hebt en je blokkeert heb je de reflex hebt om snel je voet los te maken uit de clickpedaal. In veel gevallen ben toch te laat en kan je je knie bezeren aan de bovenbuis. Het is veiliger om je gewoon te laten vallen op je zijde en de val wat te breken met je handen (liefst dan niet in de vettige modder of plassen). In elk geval zal je dan geen knieën bezeren.
ViperBiker
Mountainbiker

Post by ViperBiker »

ja, is hier gedeeltelijk waar, maar ik heb geen ijzeren haken, het zijn er van nogal soepel plastiek
Ren&Stimpy
Mountainbiker

Post by Ren&Stimpy »

ik viel vroeger ook steeds tegen de grond; ik kon er maar niet aan wennen. Ikke dus bij de fietsmaker en die heeft mij zilveren plaatsjes gegeven. Die zijn iets afgeronder en beter uit te klikken. Vele beter dus
Guest

Post by Guest »

Ren&Stimpy wrote:ik viel vroeger ook steeds tegen de grond; ik kon er maar niet aan wennen. Ikke dus bij de fietsmaker en die heeft mij zilveren plaatsjes gegeven. Die zijn iets afgeronder en beter uit te klikken. Vele beter dus
zijt ge zeker dat da gen juwelier was ipv ene fietsenmaker. :lol: :lol: :lol:

Het grootste voordeel van klikpedalen vind ik, is dat ge een stuk spektakulairder kunt vallen :lol: :lol: :lol: .

ik zou ze niet meer kunnen missen. Rijd zelf met shimano PDM540 en vind ze super. Dat in en uitklikken gaat automatisch.
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

Heb op mijn nieuwe fiets eggbeaters laten plaatsen. klikken zeer goed in en uit. Om in te klikken moet je wel wat meer druk zetten dan bij spd wat moeilijker is in zeer kleine vittesse maar dat zal ik ook wel gewoon worden. Kan deze aan iedereen aanraden.
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

Ik heb ook een tijd met van die voethaken gereden :oops: en nu al veel langer klik pedalen 8) en ik moet zeggen ik had die haken veel eerder moeten wegdoen #-o een groot voordeel van klik pedalen, is dat je ook veel rapper terug ingeklikt bent tegenover die haken :drunk:
bebob
Mountainbiker

Post by bebob »

Ik rij met voethaken op de bike en klikpedalen op de koersfiets.

Ik ben veeeeeel sneller uit mijn haken dan uit mijn klikkers en dat is voor MTB het enige dat voor mij telt - dat beetje rendement meer kan mij als toerrijder niet veel schelen - er is altijd toch iemand sneller...
Heb het zondag in Overijse nogmaals kunnen vaststellen; mijn bikemaat is door zijn klikkers 2 keer op de grond gegaan.

Je moet wel haken nemen die eigenlijk meer omschreven moeten worden als toe-clips waarbij je gewoon zonder druk te moeten uitoefenen links of rechts uitstapt.
bracebrace
Mountainbiker

Post by bracebrace »

gamutter wrote:Het is veiliger om je gewoon te laten vallen op je zijde en de val wat te breken met je handen (liefst dan niet in de vettige modder of plassen).
Da's de manier bij uitstek om je pols of je elleboog te breken... in gras ok, maar op harde ondergrond absoluut niet aan te raden. Da's het risico niet waard.
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

bracebrace wrote:
gamutter wrote:Het is veiliger om je gewoon te laten vallen op je zijde en de val wat te breken met je handen (liefst dan niet in de vettige modder of plassen).
Da's de manier bij uitstek om je pols of je elleboog te breken... in gras ok, maar op harde ondergrond absoluut niet aan te raden. Da's het risico niet waard.
ieder zijn ding natuurlijk, maar ik stap liever gewoon af =D>
Post Reply