sorrow wrote:Scherpe pijn net onder de ribbenkast, veroorzaakt door krampen in het middenrif, gasvorming in de darmen of voedsel in de maag. De steken komen opzetten tijdens een zware training of wedstrijd.
Tip: Als u een steek voelt in uw rechterzij, wat vaker voorkomt, neemt u ongeveer dertig seconden gas terug. Probeer diep uit te ademen elke keer als u uw linkervoet op de grond zet. Voelt u steken in de linkerzij, dan ademt u diep uit elke keer als u uw rechtervoet op de grond zet. Houd dit vol totdat de pijn verdwenen is.
Als dit niet helpt, zou u langzaam en diep moeten ademen vanuit de buik. Of loop met de handen op uw hoofd en uw ellebogen naar achteren, terwijl u diep vanuit de buik in- en uitademt.
Een andere methode is om een vooroverhangende houding aan te nemen en de buikspieren aan te spannen, waarbij u een steunband om de buik draagt. Helpt dit niet, dan kunt u tijdelijk kiezen voor andere bewegingsvormen, zoals fietsen, zwemmen of roeien.
Steken die veroorzaakt worden door voedsel in de maag, kunt u uiteraard voorkomen door niet te eten vlak voor u gaat lopen.
'Steken' in de maag tijdens lopen
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- mtb-fltn
- Mountainbiker
Veel drinken de dag voor het lopen en ook genoeg water drinken voor het lopen zelf! Ik had vroeger ook regelmatig steken in de zij, maar nu is het al lang geleden. En ook: NIETS eten 2u voor ge gaat lopen. Een stuk fruit mag, maar meer niet. En nog iets, rustig opbouwen. Ni te snel teveel willen en dan lukt het wel.
Grtn
Grtn
- mello
- Mountainbiker
Well hellow
Heb zelf 11 jaar atletiek gedaan, soms ook wel last gehad van steken ... Natuurlijk kunne steken veroorzaakt worden door voedsel in de maag. Maar mij hebben ze altijd gezegd dat het in weinig gevallen aan de maag ligt. Steken in de rechterzij heeft meer te maken met de leverwerking, of dat de dikke darm tegen het middenrif duwt.
Vaak ontstaan steken in de zij doordat we te kort na een maaltijd gaan sporten. Over het algemeen zijn er wel drie uur nodig wil de spijsvertering voldoende tot rust zijn gekomen. Door gespannenheid vooral bij wedstrijden moet deze marge voor sommige sporters nog langer zijn.
Als ik een steek voelde opkomen, duwde 'k gewoon met wat vingers op de plaats waar 'k de steek voelde ... even op de ademhaling letten, gewoon doorgaan en dan ging ie wel weg.
Nog een ander manier, was door een vuist te maken met de hand aan de kant waar ik de steek voelde.
Voelde ik een steek juist onder het middenrif aan de rechterkant, dan bewoog ik mijn romp naar links, zodat de spanning op het middenrif werd weggenomen en masseerde ik de plaats van de steek. Helpt ook!
Het is natuurlijk heel lastig als je steken gaat krijgen op belangrijke momenten, zaols wedstrijden enzo ... daarom smeerde ik tijdens de opwarming altijd van die tijgerbalsem horizontaal ter hoogte van het middenrif en vertikaal in rechterzij. Kweet nie of het bijgeloof is, maar dat tijgerbalsem en zweet geeft een enorm warm gevoel en sindsdien heb ik nooit nog last gehad van steken ... dus blijf het doen
Tja iedereen zal voor zich wel een eigen manier ontwikkelen om steekjes in de zij te verminderen. So do I 
Zou zeggen probeer het een keertje
Greetz
Heb zelf 11 jaar atletiek gedaan, soms ook wel last gehad van steken ... Natuurlijk kunne steken veroorzaakt worden door voedsel in de maag. Maar mij hebben ze altijd gezegd dat het in weinig gevallen aan de maag ligt. Steken in de rechterzij heeft meer te maken met de leverwerking, of dat de dikke darm tegen het middenrif duwt.
Vaak ontstaan steken in de zij doordat we te kort na een maaltijd gaan sporten. Over het algemeen zijn er wel drie uur nodig wil de spijsvertering voldoende tot rust zijn gekomen. Door gespannenheid vooral bij wedstrijden moet deze marge voor sommige sporters nog langer zijn.
Als ik een steek voelde opkomen, duwde 'k gewoon met wat vingers op de plaats waar 'k de steek voelde ... even op de ademhaling letten, gewoon doorgaan en dan ging ie wel weg.
Nog een ander manier, was door een vuist te maken met de hand aan de kant waar ik de steek voelde.
Voelde ik een steek juist onder het middenrif aan de rechterkant, dan bewoog ik mijn romp naar links, zodat de spanning op het middenrif werd weggenomen en masseerde ik de plaats van de steek. Helpt ook!
Het is natuurlijk heel lastig als je steken gaat krijgen op belangrijke momenten, zaols wedstrijden enzo ... daarom smeerde ik tijdens de opwarming altijd van die tijgerbalsem horizontaal ter hoogte van het middenrif en vertikaal in rechterzij. Kweet nie of het bijgeloof is, maar dat tijgerbalsem en zweet geeft een enorm warm gevoel en sindsdien heb ik nooit nog last gehad van steken ... dus blijf het doen
Zou zeggen probeer het een keertje
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
...of hoe train ik mijn ganse lichaam terwijl ik steken heb in de maagmello wrote:Well hellow
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
Heb toevallig een artikel hierover gelezen gisteren in de wachtzaal bij de dokter : blijkbaar is de boosdoener het diafragma of middenrif.Als je loopt en dus vlug in-en uitademt,gaat bij de combinatie van neerkomen op je rechtervoet en uitademen alle organen , die aan de rechterkant van je lichaam zitten , door de zwaartekracht druk uitoefenen op je (buik-en rug)spieren.Waarom?Omdat op datzelfde moment het middenrif naar boven wilt om terug in te ademen.Dit wordt ook 'touwtrekken' genoemd.De pijn komt dus wel degelijk van je spieren die zich dubbel moeten plooien...Je zou het kunnen verhelpen door verstevigende buik-en rugspieroefeningen te doen,alsook erop te letten dat je uitademt en neerkomt op je LINKERvoet. Hopelijk helpt dit al iets...