BBB remblokken blijven slepen.
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
-
farmer/cowboy
- Mountainbiker
Post by farmer/cowboy »
Ikzou ff de blokjes uitnemen en de klauw (zuigers) eens goed zuiver maken met een niet agressieve reinigingsspray. Het zou kunnen dat na enkele moos tochten de zuigers niet goed terugschuiven (of asymmetrisch) als je de remhendels lost. 'k Heb dat voorgehad na de winterdag bij mn XTs. zaakje goed gereinigd en werkt weer als nieuw. 't Was de eerste keer na een hoop mudtochten dat ik ze eens goed gereinigd heb omdat ze ietsiepietsie slepen. Voordien nog nooit probs gehad.
een beetje verder onder onderhoud en herstellingen vindt je ook iets instellen van schijfremmen.
Ik denk wel dat het bij splinternieuwe blokjes niet abnormaal is dat ze lawaai maken , wacht af tot na het inrijden ( 30à40stops ) of er nog iets schuurt.
kijk mischien ook na of de remklauw in radiale richting ( d.w.z van binnenzijde v.d. schijf naar de buitenzijde v.d schif , bij de achterste schijfrem zou je kunnen zeggen vertikaal .) goed staat t.o.v de remschijf. bramen en of lakresten aan de schijfremnokken van uw frame kunnen er eventueel voor zorgen dat de remklauw een beetje scheef staat bij het monteren, dit lost je niet op door de zijdelingse instellingen van de remklauw.
Bij zuivere schijfremnokken zou in princiepe de remklauw parallel moeten staan met uw remschijf, er zijn natuurlijk altijd machinale tolerantie kwestie van frezen van die schijfremnokjes.
moest het zo zijn dat de remklauw niet vertikaal recht staat zou ik als klein correctiemiddel het volgende doen:
aan de zijde dat uw remklauw overhelt naar buiten, kun je proberen met één laagje aluminiumfolie tussen de schijfremnok en de klauw/adapter.
t.t.z als de klauw meer naar buiten staat bovenaan , dan boven de vijs een laagje alufolie leggen , als de onderkant meer naar buiten staat , dan onder de vijs een laagje folie. eventueel meerdere stukjes alu folie zetten tot de klauw volledig recht staat , en dan de zijdelingse instelling terug nazien.
laat iets weten over uw bevindingen, het intrigeert mij
Ik denk wel dat het bij splinternieuwe blokjes niet abnormaal is dat ze lawaai maken , wacht af tot na het inrijden ( 30à40stops ) of er nog iets schuurt.
kijk mischien ook na of de remklauw in radiale richting ( d.w.z van binnenzijde v.d. schijf naar de buitenzijde v.d schif , bij de achterste schijfrem zou je kunnen zeggen vertikaal .) goed staat t.o.v de remschijf. bramen en of lakresten aan de schijfremnokken van uw frame kunnen er eventueel voor zorgen dat de remklauw een beetje scheef staat bij het monteren, dit lost je niet op door de zijdelingse instellingen van de remklauw.
Bij zuivere schijfremnokken zou in princiepe de remklauw parallel moeten staan met uw remschijf, er zijn natuurlijk altijd machinale tolerantie kwestie van frezen van die schijfremnokjes.
moest het zo zijn dat de remklauw niet vertikaal recht staat zou ik als klein correctiemiddel het volgende doen:
aan de zijde dat uw remklauw overhelt naar buiten, kun je proberen met één laagje aluminiumfolie tussen de schijfremnok en de klauw/adapter.
t.t.z als de klauw meer naar buiten staat bovenaan , dan boven de vijs een laagje alufolie leggen , als de onderkant meer naar buiten staat , dan onder de vijs een laagje folie. eventueel meerdere stukjes alu folie zetten tot de klauw volledig recht staat , en dan de zijdelingse instelling terug nazien.
laat iets weten over uw bevindingen, het intrigeert mij
-
Van Cot
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
de klauw staat goed recht, heb ze gewoon uitgelijnd door vijsjes los te zetten, rem dicht en vijsjes terug vast en het is in orde, voorste rem niks geluid mee, achterste rem sleept af en toe een beetje, maar dat komt omdat de as een beetje losgekomen is, gewoon ff een vijs aandraaien en das verholpen, maar da laat ik wel door de fietsenmaker doen, morgen gaat hij toch binnen voor gratis nazicht na aankoop (mijn remmen uitlijnen doe ik liever zelf).
-
Van Cot
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
heb de sleutel liggen, gaat ook met een doorgewone sleutel als je wil, maar ik had geen goesting om mijn eten laten koud te worden dus ik heb mijne overall uitgetrokken om te gaan eten, en nu heb ik geen goesting om er verder aan te werken. Morgen ging hij toch zobiezo binnen voor eerste nazicht omdat ik met mijne yz2 ga rijden in het weekend als ik rijd tenminste. Dan kan de spakenspanning enz eens gecontroleerd worden, das toch gratis, daarna doe ik hem normaalgezien niet meer binnen tenzij voor speciale redenen.redhat wrote:om de naaf (deore of lx) te regelen heb je enkel zo'n smalle sleutel 15mm nodig , nog niet naar de winkel geweest achter tools ?
- baasje123
- Mountainbiker
Alhoewel het hier over zelfpositionerende remblokken gaat is de meest voorkomende oorzaak bij hydraulische slijpende remblokken een teveel aan lak op de bevestigingsogen aan de vork.
Om dit te verhelpen moet je gaan affrezen maar hiervoor heb je een speciale tool nodig!
Controleer, alvorens naar de winkel te gaan of de schijf mooi evenwijdig staat tov de remblokken en of je blokjes (L en R) gelijkmatig afslijten.
Indien dit niet het geval is moet je gaan affrezen. Dikte van de blokken heeft hier normaal gezien niks mee te maken!!!
Het is wel vanzelfsprekend dat elke remblok moet ingeremd worden om de kleine 'hobbeltjes' die er opstaan als ze nieuw zijn mooi af te slijten.
Zie ook of er een gelijke spatie zit tussen je remblokken en de schijf en indien dit niet het geval is kan een spacertje meer of minder wonderen doen!
Keep us posted!!!
Om dit te verhelpen moet je gaan affrezen maar hiervoor heb je een speciale tool nodig!
Controleer, alvorens naar de winkel te gaan of de schijf mooi evenwijdig staat tov de remblokken en of je blokjes (L en R) gelijkmatig afslijten.
Indien dit niet het geval is moet je gaan affrezen. Dikte van de blokken heeft hier normaal gezien niks mee te maken!!!
Het is wel vanzelfsprekend dat elke remblok moet ingeremd worden om de kleine 'hobbeltjes' die er opstaan als ze nieuw zijn mooi af te slijten.
Zie ook of er een gelijke spatie zit tussen je remblokken en de schijf en indien dit niet het geval is kan een spacertje meer of minder wonderen doen!
Keep us posted!!!