Aankoop speed Emtb

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
RigolleM
Mountainbiker

Re: Aankoop speed Emtb

Post by RigolleM »

roger wrote:Vroeger reden we toch altijd met velgremmen,daar is tioch niks verkeerd mee.Integendeel we reden meer met ons verstand.
Wanneer reed je vroeger 60 km/u met velgremmen, inderdaad in een afdaling, en dan ben je inderdaad super geconcentreerd, maar wat waren we blij met die schijfremmen... Ik voel zelfs het verschil op mijn koersvlo die nu ook schijfremmen heeft.

Maar bij de TS is het de bedoeling continue +45 km/u te rijden en dan ben je niet gans de tijd geconcentreerd aan het rijden.

Er is een reden waarom je zo weinig +45 km/u MTB's tegenkomt... De fabrikanten beseffen ook wel het gevaar!
Frog 075
Mountainbiker

Post by Frog 075 »

Ik heb een 3 tal jaar terug een ktm 45km/u eens getest... denk dat deze nog wel gemaakt worden...
Was een hardtail waar ze dan een voor en achterlicht standaard opgezet hadden.
Eens kijken op hun site.
Draaide toen rond de 4000€
2 fast 2 follow
Mountainbiker

Post by 2 fast 2 follow »

Beste, er zijn wel degelijk merken die een speed e-MTB aanbieden, BH AtomX, M1 enz...
Greetz 2f2f
lucgsa
Mountainbiker

Post by lucgsa »

Om op de vraag van DennisEB te antwoorden:kijk eens naar het Duitse merk M1 Sporttechnik,daar vind je een een e-mtb tot 45km/u,maar dan ook in te schrijven als speedelec,dus wettelijk in orde.Het gaat over het type ZELL CC s-pedelec met Brose-motor,in de uitvoering tot 25 km/uur en tot 45 km/uur.In carbon maar zonder vering !!! Enkel zwarte kleur.
triumph_st
Mountainbiker
Location: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Post by triumph_st »

lucgsa wrote:Om op de vraag van DennisEB te antwoorden:kijk eens naar het Duitse merk M1 Sporttechnik,daar vind je een een e-mtb tot 45km/u,maar dan ook in te schrijven als speedelec,dus wettelijk in orde.Het gaat over het type ZELL CC s-pedelec met Brose-motor,in de uitvoering tot 25 km/uur en tot 45 km/uur.In carbon maar zonder vering !!! Enkel zwarte kleur.
Aan de post van DennisEB te zien heeft die zijn huiswerk al meer dan gemaakt en kent hij ook de M1 (= spitzing).
Je vertelt dus niks nieuw en beantwoord zijn eigenlijke vraag dus ook niet.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Ik rijd met mijn stadsfiets naar mijn werk en heb dan steeds 2 kleine klimmetjes te doen, in de zomer redelijk vervelend want je zweet aardig op die klimmen, dus heb ik mij een e-bike aangekocht met zeer kleine ondersteuning en niemendal batterij, maar voor mij voldoende om deftig opt werk te komen
Bestaan zoiets ook op de e-mtb wereld, waarbij je niet de volle 250W nodig heb maar in een klimmetje al heel blij met die extra 50W ...
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Je kan een eMTB met lichte ondersteuning kiezen. En dan kan je nog kiezen of je in ECO, trail of boost gaat rijden.
Ik zou eentje met mid assist nemen dan. Dan kan je ook op de stevigere beklimmingen wat extra gas geven. Beter wat overschot qua ondersteuning dan te weinig. :-D
Frog 075
Mountainbiker

Post by Frog 075 »

De Orbea Rise is zo een mtb fully met lichtere ondersteuning (50Nm) en lichte batterij, dacht 350W voor een fiets van 19kg
Cannondale heeft de Moterra Sl die hetzelfde weegt maar dan met een 85Nm moter en 600W batterij…
oldschoolbiker
Mountainbiker

Post by oldschoolbiker »

probleem is de wetgeving hierrond
vanaf dat je e-bike meer dan 25km/h ondersteuning geeft wordt deze aangezien als een gemotoriseerd voertuig
dan moet je een nummerplaat hebben, verzekering enzo...
maar de het grootste probleem is als deze aanzien wordt als een gemotoriseerd voertuig is een ander geval.
je mag daarmee niet meer mee gaan mountainbiken in de meeste bossen, deze wordt dan aanzien als crossmotor
de meeste wandelpaden mag deze ook niet rijden...
kortom eigenlijk mag je deze enkel dan gebruiken op de openbare wegen waar een gemotoriseerd voertuig is toegelaten.
en dat is dus niet echt meer in het bos.wandelwegen enzo...
de grote merken kennen de Europese wetgeving hiervan en bieden dus geen speed elec mountainbike aan wegens deze regelgeving
en dat is meer dan logisch
wardb
Mountainbiker

Post by wardb »

Speed Emtb´s vind je vooral in Duitsland ,er zijn er niet veel, tweedehands af en toe op de website Kleinanzeigen.de, ik heb er zelf eentje gekocht, een Haibike fully , 8000km met Bosch performance CX, was maar 1100€.
Invoeren was al lastig,moest bellen met douane voor de E705.
Inschrijven duurde een paar maanden: bij de DIV vroegen ze naar allerlei documenten die in Duitsland niet bestaan, na 3 maanden(!!!) correspondentie met de DIV (Kafka leeft en werkt bij de DIV) mocht ik dan een "verklaring op eer" invullen en samen met de COC opsturen en kreeg ik dan eindelijk nr plaat en inschrijving deel 1 en 2.
Rijdt super, ben er nog niet veel mee in bos gaan rijden, weet ook niet of dat hier wel zomaar mag, is mij niet al te duidelijk.
In Duitsland moet je trouwens altijd op de weg rijden met speedpedelecs, niet mijn ding, buiten bebouwde kom rijden die daar 100km/u...
Post Reply