'Steken' in de maag tijdens lopen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

'Steken' in de maag tijdens lopen

Post by Magura »

Als ik ga lopen heb ik dikwijls last van 'steken' in de maag.
Ik heb dit ook als ik een paar uur wacht met lopen na het eten.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is (ik denk toch dat dit van het eten komt), en hoe ik het kan voorkomen of verminderen.
Is soms echt lastig!!
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Rustiger beginnen?
ShortStuff
Mountainbiker

Post by ShortStuff »

Voel je de steken meer in het midden of meer naar de zijkant en zo ja voel je dat alleen langs 1 kant of langs alletwee de kanten?
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

steken bij het lopen hebben meestal met het middenrif te maken, niks met de maag. Rustig beginnen en opbouwen is de boodschap, het middenrif moet ook getraind worden.
Barny
Mountainbiker

Post by Barny »

Schakel over van 3x per dag eten naar 4 of 5 keer zo kan je de hoeveelheid voedsel voor het lopen sterk beperken. Na de training kan je dan gerust nog wat bijtanken (niet te letterlijk oppakken hé).
Bij mij is dit het enige wat helpt, ik eet ook altijd minimum 2,5 uur voor een training en meer dan 3 uur voor een wedstrijd.
Momenteel ben ik in de laatste 6 weken voorberieding van mijn vijfde loopmarathon gekomen (18 weken in totaal) en voor MTB is in deze laatste 6 weken geen plaats meer.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Een goed gecontroleerde ademhaling kan ook helpen.
Bijvoorbeeld inademen in 2 of 3 stappen (uitademen steeds in 1 korte beweging)
Stibo
Mountainbiker

Post by Stibo »

Ik denk dat de oorzaak ligt ligt bij het "te snel" beginnen...
Je moet je looptraining opbouwen...

Als je vb een uur gaat lopen, begin op het gemakske te joggen en na 10-15min kan je op je snelheid komen... niet vergeten afbouwen ook!!!( gunstig voor de spieren!)

Greets
sorrow
Mountainbiker

Post by sorrow »

Scherpe pijn net onder de ribbenkast, veroorzaakt door krampen in het middenrif, gasvorming in de darmen of voedsel in de maag. De steken komen opzetten tijdens een zware training of wedstrijd.
Tip: Als u een steek voelt in uw rechterzij, wat vaker voorkomt, neemt u ongeveer dertig seconden gas terug. Probeer diep uit te ademen elke keer als u uw linkervoet op de grond zet. Voelt u steken in de linkerzij, dan ademt u diep uit elke keer als u uw rechtervoet op de grond zet. Houd dit vol totdat de pijn verdwenen is.

Als dit niet helpt, zou u langzaam en diep moeten ademen vanuit de buik. Of loop met de handen op uw hoofd en uw ellebogen naar achteren, terwijl u diep vanuit de buik in- en uitademt.

Een andere methode is om een vooroverhangende houding aan te nemen en de buikspieren aan te spannen, waarbij u een steunband om de buik draagt. Helpt dit niet, dan kunt u tijdelijk kiezen voor andere bewegingsvormen, zoals fietsen, zwemmen of roeien.

Steken die veroorzaakt worden door voedsel in de maag, kunt u uiteraard voorkomen door niet te eten vlak voor u gaat lopen.
kristoffer
Mountainbiker

Post by kristoffer »

Ga is ne keer smorgens op de nuchter maag lopen,als je dan geen steken hebt weet je direct dat het van de voeding komt of niet!! Den ene kan bij wijze van spreken een frit met mosselen eten en direct daarna gaan lopen en de andere moet dan weer 3 uur wachten na een lichte maaltijd!
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

OK, bedankt voor de reacties :wink:
Post Reply