1x11 SLX 'te licht'. Wat zijn de aanpasmogelijkheden?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
sliv5050
Mountainbiker

1x11 SLX 'te licht'. Wat zijn de aanpasmogelijkheden?

Post by sliv5050 »

Ik heb een fiets met crankset 1x11 SLX (M7000) aangeschaft.
Vooraan 32t, achteraan 11-45.

Het was de bedoeling die woon-werk te gebruiken, met weliswaar aantal stukken off-road, maar gezien de ‘kleine zwaarste’ gear ratio is deze niet echt geschikt op de lange rechte stukken. Ik ben gewoon om zwaar te trappen, de huidige ratio is enorm oncomfortabel.

Ik zou dus een zwaarder verzet willen.

Mijn vragen.
1) Vooraan zou de grootste ring van M7000 een 34t zijn. Bestaat er echt niets zwaarder? Een 36t van dubbele serie ofzo?
2) Is de klus om de kettingring te vervangen makkelijk zelf te klaren? Daar is enkel een speciale cranck sleutel voor nodig lees ik elders? Maar ik kan niets naar de vaantjes helpen? Ik herinner mij nl. van vroeger dat je van de bottembracket beter afbleef, maar nu staat dat precies omschreven als makkelijke klus?
2) Kan ik achteraan een 11sp met 10-xx steken?
theguy
Mountainbiker

Re: 1x11 SLX 'te licht'. Wat zijn de aanpasmogelijkheden?

Post by theguy »

Je kan achteraan niet veranderen naar een 10. Ik heb geen idee als je vooraan naar een 36 zou kunnen gaan. Om een 10 achteraan te kunnen gaan moet je overschakelen naar de nieuwe Shimano's met 12 kronen achteraan (maar ook een nieuw microspline freehub body steken wat de meeste wielmerken niet hebben). Sram heeft in de Eagle reeks wel een 10 achtereen maar dan moet ook de freehub body (XD van Sram) en de hele groep vervangen worden. grtz!
Last edited by theguy on Wed 21 Aug 2019 09:42, edited 1 time in total.
kevx
Mountainbiker

Post by kevx »

https://www.bike-components.de/en/Wolf- ... 00-p63953/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

sliv5050
Mountainbiker

Post by sliv5050 »

Bedankt!
De 10t achteraan is qua prijs/benefit verhouding niet echt aantrekkelijk.
Een 38t vooraan dan weer wel.

En naar (de-)monteerbaarheid? Gemakkelijke klus? Daar is juist een speciale sleutel voor nodig zeker?
Als ik het dan goed begrijp zijn XT en SLX kettingwielen perfect compatibel?
sliv5050
Mountainbiker

Post by sliv5050 »

En als ik deze zou installeren, zou dat ook lukken? IS een 40t uit de XT reeks, maar normaal voor 3x10

https://www.vaneycksport.com/nl/fietson ... 2-40t.html" onclick="window.open(this.href);return false;
funkstar
Mountainbiker

Post by funkstar »

Ik zou toch voor narrow wide gaan.
Sunrace heeft een goedkoop stalen 40t blad met een bcd96.
Je mag steeds een pb sturen voor meer info.
spaghetti_2
Mountainbiker

Post by spaghetti_2 »

Ik zou niet kiezen voor een kettingblad dat bedoeld is voor 2x of 3x. Je hebt echt wel het narrow-wide principe van een 1x kettingblad nodig om een afvallende ketting (bij gebrek aan voorderailleur) te voorkomen op ruiger terrein. Je moet ook rekening houden met de achterbrug: vaak kan je niet zomaar een 38T monteren zonder dat het kettingblad de achterbrug raakt. Maar dit hangt sterk af van het type frame en kunnen we op dit moment niet zeggen. Als je je fiets toch vooral voor woon-werk verkeer, dan lijkt het mij de meest praktische (en kost-efficiënte) oplossing om voor een 2x set-up te gaan. Dit is geen kritiek ofzo, maar voor de portemonnee is het uiteraard beter om zulke bedenkingen voor de aankoop van de fiets te maken.
sliv5050
Mountainbiker

Post by sliv5050 »

Spagetti,
Idd, ik had mss beter een 2x11 gekocht. Heb er niet echt voldoende onderzoek naar gedaan. Is een leasefiets dus ben er nogal licht over gegaan. Bovendien had ik met mijn vorige 3x9 veel miserie in de modder, dus vond ik een 1x11 wel een goed idee :-).
Nu, als ik een 38t, of 40t kan plaatsen zou dat nog niet zo kosten/praktisch inefficient zijn. In hoofdzaak gebruik ik hem de kanten van Aalst op een licht glooiend parcours. Zelfs met de 40t heb ik de grotere achterkransen dus niet nodig denk ik. De 32t zou ik dus zelden moeten terugsteken.

Mbt uw opmerking over achterbrug hoor ik het in keulen donderen. Kader is een BMC teamelite 02 2019.
Waar moet ik op letten om te weten of het nieuwe blad er zal tussen kunnen?

Funkstar,
Ook merci voor de tip. Ik zal eens horen of ze bij de fietsenwinkel hem kunnen bestellen in mijn onderhoudsontract. Als ze moeilijk doen stuur ik wel een PM als ik hem zelf moet bestellen.

thx
sliv5050
Mountainbiker

Post by sliv5050 »

Ik heb van de fietswinkel te horen gekregen dat ze geen Wolf of sunrace leveren, en het grootste voor SLX 34t is.

Nu zie ik op de winkel in kwestie deze staan van bbb:
https://www.vaneycksport.com/nl/bbb-mtb ... -105s.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens de site van BBB is deze wel slx M7000 compatibel.
Correct?
Post Reply