Ja jullie zullen het al beu gelezen en antwoord hebben, toch zijn er nieuwelingen zoals ik die hoogstwaarschijnlijk fout bezig zijn.
Ik had al eens gelezen over die Squirt dry lube en dat ging 2 maanden goed, tot gisteren.
De eerste keer in de modder en in het natte zand van Kasterlee/Herentals, 4u lang. Gevolg, na 2u trapte ik door mijn kleiste tandwiel van de cassette. Kraken en schuren als gevolg en eigenlijk niet meer deftig kunnen doorfietsen.
Daarstraks dan fiets gereinigd. Douchekop op Gardena gekocht, alles netjes ingeweekt. Lichte ontvetter opgespoten, ook op de ketting en cassette. Alles goed gepoestst en terug afgedroogd. De ketting en cassette echter willen niet goedkomen. Zelfs niet na smeren met dry lube.
Ketting al iets beter, maar cassette maakt vreemd geluid. Waarschijnlijk zit er nog wat zand in alhoewel ik serieus heb afgespoeld terwijl ik draaide met de cassette.
Het is zelfs zo dat mijn achterwiel achteruit begint mee te draaien als ik achteruit trap terwijl de fiets in de montagestandaard staat. Te veel dan zou mogen vermoed ik toch.
Over kettingen reinigen en smeren lees je veel. Maar hoe de cassette tussentijds onderhouden. Of halen jullie die na elke "vettige" rit van de achteras af?
Groetjes,
Bossi