Schijfremmen afstellen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Ik heb eens kopervet tussen de remklauw en het blokje gesmeerd. Welliswaar een heel dus laagje, maar het helpt niet. Als de schrijven droog zijn, is het geen probleem. Maar als ze nat zijn fluiten ze allebei. Ook waar ik XTR remblokjes heb gestoken. Ik zal eens proberen de afstand gelijk te houden(tip van Redhat), maar dat zal geen gemakkelijke klus zijn.
Of is het normaal dat ze fluiten als ze nat zijn?
Ik heb net naar de hersteller van de winkel. Hij zegt dat ze weinig te maken krijgen met fluiten schijven. Ik zal dus nog maar wat verder taffelen en anders gaat hij volgende week terug binnen. Dan lossen zij het maar op.
klainblat
Mountainbiker

Post by klainblat »

Ja mannen ! Ik kom net van bij Costermans om te vragen naar een speciale 'torx' achtige schroevendraaier om daarmee de speling van mijn Shimano xt te kunnen vergroten in de remklauw. Volgens de handleiding kun je dat door deze ster-vormige schroef naar rechts te draaien. Commentaar van Costermans technieker Ik citeer :
1)Daar komen wij nooit aan, 't zit waarschijnlijk zelfs redelijk vast met locktite. Afblijven en verstellen aan de klauw zelf.
2) De 2 inbusboutjes waarmee de klauw vastzit aan de kader daar moet je natuurlijk niet aankomen. Maar die 3de andere kun je loszetten en zo een beetje draaien tot de klauw terug meer gecentreerd staat tov de schijf.
3) Bij het monteren van de klauwen zitten er steeds kleine extra rondellen in de verpakking van slechts zeer geringe dikte. (Je kan die ook wel ergens kopen, 't zijn maar gewone dunne rondellen.) Die gebruiken we om de afstand binnenin te bepalen tussen remblokjes en schijf.
4) Voor de rest stel ik de remhendels niet te strak(kort) maar eerder soepel (zodat je er +/- voorbij het midden aan moet trekken om 'alles' dicht te gooien). Dat geeft ook meer speling. Er zit een kleine inbus op de hendel parallel aan het stuur. Die moet je hebben om de spanning te vergroten/verkleinen.

Er mag niets zingen of fluiten of schuren, dat is niet de bedoeling, bij geen enkel weertype of wegtoestand.

Ik ga dit dus eens proberen en zien wat er gebeurd. [-o<
Kurt
Mountainbiker

Post by Kurt »

klainblat wrote: Er zit een kleine inbus op de hendel parallel aan het stuur. Die moet je hebben om de spanning te vergroten/verkleinen.
Die schroef dient gewoon om de afstand van je remhendel tot aan je stuur te verstellen naargelang de lengte van je vingers. Zodat je vlot aan de remmen kan.

Het aangrijppunt van de remmen (de spanning waarover je spreekt) wordt hierdoor niet gewijzigd.
klainblat
Mountainbiker

Post by klainblat »

Dat zou dus een schroefke moeten zijn waardoor je de spanning kan veranderen. Bij het aandraaien gebreurt hetvolgende :Ofwel rem je dan al 'vol' als je de remhendel nog maar een halve cm inknijpt ofwel stel je de remhendel losser af zodat je pas 'volledig' remt als je de remhendel bvb. 3 cm inknijpt. De afstand 'in rust' (dus zonder dat je de remhendel aanraakt) van de remhendel tot het handvat is steeds gelijk welke afstelling ook. Met korte vingers of lange vingers heeft dit volgens mij niets te maken. Mensen met 'kortere' vingers rijden toch niet de hele tijd met hun vingers op de remhendel ? En houden deze dan toch niet steeds half ingeknepen?
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

En hoe zit het nu met schuurpapier op de schijven? Mag dat of mag dat niet? Helpt dat tegen fluiten of niet? Btw, mijn schijven zijn nog nieuw. Heb er zo'n 60 km mee gereden.
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

IK zie er het nut niet van in,als de schijven roest vertonen hoogstens eens met staalwol over gaan en steeds goed ontvetten.
Remblokjes die olie/vet gehad hebben=VUILBAK
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Ik dacht dat dat misschien het fluiten kon veroorzaken omdat ze nat wel en droog niet fluiten. Door vet of olie kunnen ze niet fluiten. Dan gaan ze gewoon niet pakken en glijden ze.
garagist
Mountainbiker

Post by garagist »

Remblokjes die olie of vet gezien hebben zijn niet noodzakelijk vuilbak.
Indien je de blokjes demonteert en in gedemonteerde toestand opwarmt met bv. een campingbrandertje zal olie en vet er vanzelf terug uitdruipen
Nadien een beetje schuren, glijdingsoppervlakken lichtjes inwrijven met kopervet en terug monteren(nooit zilvervet want dat loopt wanneer het warm wordt) . Je hebt terug zalige remmen
groetjes.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Laten we de discussie verder zetten bij "Onderhoud en herstellingen" Ik heb daar een nieuw topic aangemaakt.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Nog een laatste opmerking van mijn fietsverkoper die naar Shimano heeft gebeld: Fluiten van schijfremmen is niet abnormaal de eerste ritten. De schijven moeten ingereden worden. Als het na 5 ritten niet weg is, wordt het vervangen onder garantie.
Post Reply