Wou effe weten wanneer de 'die-hards' onder jullie overgaan tot vervanging overgaan van het aandrijvend materieel ?
Kilometers ???
Op zicht ???
Vervangen van alleen ketting ? Alles tegelijk vervangen ?
Proper heb ik geen problemen, maar eens in de modder heb ik tocht de indruk dat alles wat sneller begint te verspringen ?
Deel gerust jullie ervaring
Ketting, cassete en tandwielen vervangen wanneer ???
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- stan 1
- Mountainbiker
- Location: Cannondale f500 magura louise brakes , crossmax xl disc wielen
ik heb zelf een mal gemaakt (rohloff heeft er zo een ),daar meet je de lengte van een aantal schakels mee, kan de mal er tussen, dan is de ketting te veel uitgerokken, dan vervang ik Ketting en achterste tandwielen.
Groeten
http://www.rohloff.de/?p=HOME/Produktchronik
Groeten
http://www.rohloff.de/?p=HOME/Produktchronik
tripled,
Ge kunt daar moeilijk km's opplakken,hangt veel af van de ondergrond van parcours(modder of droge omstandigheden).Maar 2000 km moet toch mogelijk zijn.
Met die tip van stan 1 kunt ge het met een hulpmiddel dus vaststellen anders gewoon ketting en cassette samen vervangen als het teveel begint door te schieten.
Maar gij haalt aan dat in modder uw ketting verspringt.De cassette zit dus vol modder , kan je misschien verhelpen door je cassette proper te maken en droog te houden.Geen smeermiddel op uw cassette doen want dit houd modder vast.
Ge kunt daar moeilijk km's opplakken,hangt veel af van de ondergrond van parcours(modder of droge omstandigheden).Maar 2000 km moet toch mogelijk zijn.
Met die tip van stan 1 kunt ge het met een hulpmiddel dus vaststellen anders gewoon ketting en cassette samen vervangen als het teveel begint door te schieten.
Maar gij haalt aan dat in modder uw ketting verspringt.De cassette zit dus vol modder , kan je misschien verhelpen door je cassette proper te maken en droog te houden.Geen smeermiddel op uw cassette doen want dit houd modder vast.
-
$mokeyJoe
Post by $mokeyJoe »
Nu,bij mij heeft mijn laatste set-up maar 850km meegegaan.Dit betrof een XTR-ketting,XT-cassette en Blackspire-middenblad(alhoewel het middenblad dubbel zo lang is meegegaan)Deze set-up is dan ook onder alle weersomstandigheden gebruikt(nat,modder,vries,behalve droog
)De fiets wordt sowieso na elke rit gereinigd en de ketting geolied.Er werd zowel in de ardennen mee gefietst,als TT'kes in geburen(Vlakke ritjes)Ik fiets ongeveer 900-1000km per maand
Zo zie je maar dat het nogal veel kan verschillen.
Mijn huidige set-up is wegens de wintermaanden gewijzigd:LX-cassette,Sram pc89 ketting,shimano LX middenblad.Ik hoop hier wel wat langer mee rond te rijden in deze tijden.Zo gauw het terug wat beter weer wordt,wordt de set-up vanzelfsprekend weer verandert(gewichtverlies!)
Groetjes,
$mokeyJoe
Zo zie je maar dat het nogal veel kan verschillen.
Mijn huidige set-up is wegens de wintermaanden gewijzigd:LX-cassette,Sram pc89 ketting,shimano LX middenblad.Ik hoop hier wel wat langer mee rond te rijden in deze tijden.Zo gauw het terug wat beter weer wordt,wordt de set-up vanzelfsprekend weer verandert(gewichtverlies!)
Groetjes,
$mokeyJoe
- brecht256
- Mountainbiker
Krisbike wrote:Tip : gebruik bij je nieuwe set twee kettingen en wissel om de 200 km. De ketting verslijt het snelst. Zo gaat je cassette en kettingwiel langer mee!
Met mijn Deore cassette heb ik 1500 km gereden.
Ik rij ook met een deore ketting en cassette , deze stonden standaard op mijn fiets.
momenteel heb ik 1800 km waarvan +-600 verhard denk ik.
welteverstaan alles met 1 ketting die wel altijd gesmeerd is met teflonolie, ik heb de ketting ook nooit ontvet.
ik heb nog geen last gehad van doorschieten , maar ik zie toch wel slijtage aan mijn ketting komen.
ik hoop nog 200-300 km te kunnen rijden vooraleer ik er weer geld tegenaan moet smijten.
GrtZ
brecht
-
$mokeyJoe
Post by $mokeyJoe »
Ben ik vergeten te melde...Ik rij nu met 2 x pc 89!Krisbike wrote:Tip : gebruik bij je nieuwe set twee kettingen en wissel om de 200 km. De ketting verslijt het snelst. Zo gaat je cassette en kettingwiel langer mee!
Met mijn Deore cassette heb ik 1500 km gereden.
Even een vraagje...Tellen jullie daar bij ook de kilometers op de rollen,of enkel gemaakte bike-kilometers?De kilometers die hebben afgezien bij wijze van spreken?Als ik nu 7u op de rollen heb gefietst,komt dat overeen met +/- 200km,vervang je die dan ook,of ga je daar dan nog eerst mee biken,laten we zeggen 100km?
Groetjes,
$mokeyJoe
Ik denk dat je met dat LX middenblad een slechte keuze hebt gemaakt om tijdens de (modderige) wintermaanden mee te rijden. Je kan beter een stalen deore blad of een bbb middenblad steken. (CS)$mokeyJoe wrote: Mijn huidige set-up is wegens de wintermaanden gewijzigd:LX-cassette,Sram pc89 ketting,shimano LX middenblad.
Ik rijd 1 of 2 keer per in alle weersomstandigheden en nauwelijks over verharde paden/wegen. Na elke fietstocht ketting controleren op vuiligheid/reinigen en altijd smeren.
Cassette + tandwielen + 2 kettingen zijn alle LX. Na elke 100 km wordt de ketting verwisseld.
Momenteel 3000 km gefietst. Ketting springt nooit over en functioneert probleemloos maar heeft wel samen met de tandwiele'n/cassette slijtage sporen. Onder extreme vuile omstandigheden last van chainsuck. Zolang het goed fietst blijft het liggen. Nieuwe set XT ligt klaar.
Groeten Ralph.
Cassette + tandwielen + 2 kettingen zijn alle LX. Na elke 100 km wordt de ketting verwisseld.
Momenteel 3000 km gefietst. Ketting springt nooit over en functioneert probleemloos maar heeft wel samen met de tandwiele'n/cassette slijtage sporen. Onder extreme vuile omstandigheden last van chainsuck. Zolang het goed fietst blijft het liggen. Nieuwe set XT ligt klaar.
Groeten Ralph.