Door (het populaire excuus) tijdsgebrek kan ik geen uren per week op de fiets zitten.
Ik heb hier ook al gelezen dat je dan niet moet trainen, maar gewoon fietsen en genieten.
Ik geniet wel, maar zou toch ook wat vooruitgang willen maken, in de beperkte tijd die ik heb.
Zou iemand op basis van mijn profiel een nuttig en haalbaar trainingsschema kunnen voorstellen ?
Ik rij al ongeveer drie jaar regelmatig met de mtb.
De laatste maanden rij ik 2 maal per week iets meer dan 40 km op vlakke weg, en op zondag een mtb-rit tussen 40 en 55 km met 400 à 600 hm.
Ik heb een conditietest laten doen met melkzuurmeting (gemeten in september 2016) .
Protocol, +50watt/3minuten tot 200Watt, daarna +20Watt/2minuten.
Mijn omslagpunt lag op 260 watt en 166 hrm. Met 1m88 en 93kg (en 45 jaar) niet erg goed
Conclusie van de arts, slechte basisconditie, maar ik kan wel diep gaan.
Advies, eerst een tijdje trainen (2x per week 1,5 à 2u tss 140 en 155hrm).
Dat heb ik enkele maanden gedaan, op een bepaald moment zelfs nog iets lager om mijn basisconditie te verbeteren.
Ik heb gemerkt dat mijn tijd vs gemiddelde hartslag ondertussen wat verbeterd is, en nu zou ik willen overstappen naar wat intervaltraining, om terug wat snelheid en kracht te trainen.
Bij mijn laatste ritten zit ik met gemiddelde hrm van 130 over 1u40 aan 24km/h, en hrm van 141 over 1u35 aan 26km/hr gemiddeld.
Ik heb gemerkt dat mijn tijd vs gemiddelde hartslag ondertussen wat verbeterd is, en nu zou ik willen overstappen naar wat intervaltraining, om terug wat snelheid en kracht te trainen.
Ik heb een rustpols van 56, omslagpunt van 166 en max hrm van 190.
Tegen eind oktober gaan we een lang weekend mtb'en in de ardennen (+1000hm), en zou me nog wat beter willen voorbereiden.
Is intervaltraining dan nu een betere optie ? En zo ja, welke intervallen tegen welke hrm
Thx