HAC4+ measurement interval

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
XVMx
Mountainbiker

Post by XVMx »

@nwils: ietwat off-topic, maar hoe stevig is dat mechanisme om de HAC4 op je stuur te zetten? Ik heb de mijne sedert gisteren, en na een eerste blik op die stuurbevestiging heb ik er toch niet echt veel vertrouwen in :-? ... Is de standaard montage stevig en stabiel genoeg?

Aan de anderen: voor alle duidelijkheid, dat interval van 20 seconden is enkel van toepassing op de opslag voor latere download naar de PC, de HAC4 zelf meet quasi constant en updated zijn display dan ook continu...

Groeten,
XVM
Nico Wils
Mountainbiker

Post by Nico Wils »

XVM wrote:@nwils: ietwat off-topic, maar hoe stevig is dat mechanisme om de HAC4 op je stuur te zetten? Ik heb de mijne sedert gisteren, en na een eerste blik op die stuurbevestiging heb ik er toch niet echt veel vertrouwen in :-? ... Is de standaard montage stevig en stabiel genoeg?
Het staat natuurlijk niet knoervast op je stuur maar door de aanspanringen en de zelfklevende tape onderaan is het zeker stevig genoeg.......
Ik heb een 2de houder bijgekocht via bike-discount voor op mijne wegfiets en heb op beide fietsen nog geen problemen gehad.......zoals verlies en loskomen of dergelijke........ :)

Tip: In plaats van je houder op je stuur te monteren heb ik de mijne op de stuurpen gezet, dit gaat bij de Hac 4, en heb je je stuur volledig vrij om je handen in het midden te plaatsen.......Handig. :wink:

Ik ben er content van... :D
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Nwils wrote:
Nico wrote:Ik was aan het twijfelen tussen een Polaar S710 and HAC4+, maar als
ik dat lees over dat interval probleem dan is mijn keuze vlug gemaakt.
20 seconden interval vind ik onaanvaarbaar.
Een kleinere interval is alleen maar handig bij weerstandstraining en korte explosieve herhalingen en zoveel is dit nu ook weer niet in je hele schema, dus..........ik kan vrede nemen met 20sec en ondervind hier geen hinder van. :wink:
Dat begrijp ik toch niet. Het gaat toch om het interval van de hoogtemeting en niet van de hartslagmeting?
XVMx
Mountainbiker

Post by XVMx »

Neeneen, het gaat over het interval waarmee de HAC de data opslaat voor latere download naar de PC.

De HAC zal constant alle gegevens (hartslag, hoogte, snelheid, ...) meten, en die ook constant tonen op de display. Echter, slechts iedere 20 seconden worden die gegevens opgeslagen in het geheugen wat je later kan uploaden naar je PC. De grafiekjes die je maakt op je PC zullen dus de gegevens tonen per 20 seconden.

Bv. stel dat je in 20 seconden over een bult van 10 meter hoog kan rijden. Dus:
- seconde 0: 0 meter hoogte
- seconde 10: 10 meter hoogte
- seconden 20: 0 meter hoogte
Tijdens het rijden zal je op je display constant de hoogte zien (dus 0, 1, 2, ... 10, 9, 8, ... 0). Op de grafiek zal je echter een rechte lijn zien (0 en 20 seconden later weer 0). Hetzelfde principe geldt voor de hartslag meting (maar hier zal de waarde hopelijk niet 0 zijn :wink: ).
Ward #3
Mountainbiker

Post by Ward #3 »

Ik had tussen het stuur en de mount dikke dubbelklevende tape gekleeft, maar ik ben nu gevallen en doordat het metertje niet kon wegdraaien, is de bevestiging afgebroken!! Dus niet té vast zetten
Nico Wils wrote: Tip: In plaats van je houder op je stuur te monteren heb ik de mijne op de stuurpen gezet, dit gaat bij de Hac 4, en heb je je stuur volledig vrij om je handen in het midden te plaatsen.......Handig. :wink:
Hoe doe je dat??
dan staat je meter veiliger bij valpartijen.
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Zoals je zelf in die andere 'ik-ben-ferm-gevallen-en-heb-nu-brokken'-topic aangaf : je kan die bike-mount losschuiven (de houder waarop je je HAC4 vastklikt, schuif je los van het plaatje dat op je stuur vastzit met dubbele kleefband). Schuif dus die houder los, en draai die 90°.

En dan : gewoon dat plaatje dat je aan je stuur bevestigt, nu aan je stuurpen vastmaken, en dan staat je computertje inderdaad een klein beetje veiliger ...
Ward #3
Mountainbiker

Post by Ward #3 »

Sorry, na nader inzien, (was ik net gaan doen) zag ik dat inderdaad zo!
joke
Mountainbiker

Post by joke »

XVMx wrote:Net nog een mail gekregen van Ciclosport....

Eind 2004 komt er een nieuwe HAC uit, waarvan het recording interval wel variabel instelbaar zal zijn. Ze konden me wel nog niet zeggen of er een upgrade path ging zijn voor bestaande klanten die een HAC4 hebben...
We zijn nu reeds 2005... Zie nog steeds geen nieuwe versie van de HAC4??? Ben vooral benieuwd naar zijn nieuwe functies...

Ikzelf ben er dus ook niet uit betreffende hac of polar. Opteer wel voor HAC omdat deze meer functies heeft (dus ook voor andere sporten buiten fietsen) - voor skiën, lopen zou deze ook praktisch zijn?
Moesten jullie zo'n HAC(4) tweedehands weten, er valt over te praten hé :drunk: (vind het toch maar best duur speelgoed :roll: )
Quadrifoglio
Mountainbiker

Post by Quadrifoglio »

idd nog niet veel over gezien, enkel dit: http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... light=hac5
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

XVMx wrote:Neeneen, het gaat over het interval waarmee de HAC de data opslaat voor latere download naar de PC.

De HAC zal constant alle gegevens (hartslag, hoogte, snelheid, ...) meten, en die ook constant tonen op de display. Echter, slechts iedere 20 seconden worden die gegevens opgeslagen in het geheugen wat je later kan uploaden naar je PC. De grafiekjes die je maakt op je PC zullen dus de gegevens tonen per 20 seconden.

Bv. stel dat je in 20 seconden over een bult van 10 meter hoog kan rijden. Dus:
- seconde 0: 0 meter hoogte
- seconde 10: 10 meter hoogte
- seconden 20: 0 meter hoogte
Tijdens het rijden zal je op je display constant de hoogte zien (dus 0, 1, 2, ... 10, 9, 8, ... 0). Op de grafiek zal je echter een rechte lijn zien (0 en 20 seconden later weer 0). Hetzelfde principe geldt voor de hartslag meting (maar hier zal de waarde hopelijk niet 0 zijn :wink: ).
Inderdaad maar zolang je de recording niet afsluit zijn de actuele gegevens niet verloren. Indien je dus de effectief gemeten gegevens wil hebben (en niet de opgeslagen 20 sec gegevens) noteer je deze even voor je de recorder afzet en kan je deze daarna manueel aanpassen (indien nodig) na download in je pc.
Stel je rijdt enkele sec (tussen 2 recordings) 60 km/uur in een afdaling en de recording slaat maar 57 km/uur op (omdat je lang genoeg deze snelheid aanhield om op te slaan). Dan zal 60 km/uur wel degelijk als max snelheid op je display blijven staan (idem met de andere gegevens) tot het einde van de rit. Pas na het beëindgien van je recording wordt dit gewist en vervangen door de opgeslagen gegevens. Onrechtstreeks kan je op deze manier dus je actuele gegevens updaten naar de recording. Kan je nog volgen? :D
Post Reply