is dat doenbaar ivm de verschillende slijtage van de cassette en de ketting en de voortandwielen dan... anyway aan zo'n "manoeuvres" elke keer begin ik niAdri wrote:nee, ik monteer een koerscassette als ik met mijn mtb op de straat ga fietsen, dat gaat perfectDzjowie wrote:van die tubeless slicks heb ik helaas geen idee, ik weet enkel dat mijn mtb-verzet totaal niet aangepast is om op straat te gaan ronddraaien (constant rijden op een van de onderste drie tandwielen en grootste blad vooraan) is dat geen grotere handicap dan een beetje bredere band? iemand die daar nog last van heeft?
slicks op MTB
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- A d r i
- Mountainbiker
Ik moet eerlijk zijn, ik heb een apart setje wielen hiervoor , dus die cassette blijft daar mooi op liggen . De ketting; op de weg verslijt ze zowiezo al minder en ik hou ze in het oog met een rohloff caliber. De ketting wordt mee gewisseld met het setje wielen.Dzjowie wrote:is dat doenbaar ivm de verschillende slijtage van de cassette en de ketting en de voortandwielen dan... anyway aan zo'n "manoeuvres" elke keer begin ik niAdri wrote:nee, ik monteer een koerscassette als ik met mijn mtb op de straat ga fietsen, dat gaat perfectDzjowie wrote:van die tubeless slicks heb ik helaas geen idee, ik weet enkel dat mijn mtb-verzet totaal niet aangepast is om op straat te gaan ronddraaien (constant rijden op een van de onderste drie tandwielen en grootste blad vooraan) is dat geen grotere handicap dan een beetje bredere band? iemand die daar nog last van heeft?maar t lijkt me wel een goeie oplossing
Als ik met de mtb in het terrein fiets gebruik ik dus een andere ketting, en andere wielen ook
- Epic
- Mountainbiker
Wel, ik gebruik ook die 1,4 ritchey slicks en een ander set wielen maar dat geeft ook wat problemen: die tweede set heeft geen ceramische velgen en de remblokjes staan altijd verkeerd plus die wielen zijn beduidend zwaarder. Eerlijk gezegd, als je het geld hebt koop je maar een koersfiets, maar de mtb-slicks combinatie is absoluut niet slecht.
- KONA-boy
- Mountainbiker
- Location: KONA Kahuna Deluxe, KONA Muni-mula, Rocky Mountain Vertex Team Scandium, specialized EPIC pro
ik heb ook een tweede MTB, mijn eerste is een fully, en de tweede is speciaal aangepast om op de weg te rijden : vaste alu voorvork en net zoals adri een race-cassette. Ik rij eveneens met de richtey tom slicks 1.4 ( men kan gaan tot 1.0 ). En als het nodig is kan deze bike ook dienst doen in veld en bos : gewoon banden wisselen en weg. met zo een race - cassette kom je al een héél eind op normale TT parcours : alleen heel steile stukken zijn niet evident. En qua zitpositie heeft een MTB op de weg weinig nadelen tegenover een koersfiets : ik zit op mijn beide fietsen ongeveer hetzelfde, dus geen aanpassing, hetzelfde comfort, ... Ook langere tochten (o.a. Ferynpijl 166km, naar de zee 185km, ...) zijn perfect doenbaar !!! Mijn Moser-koersfiets hangt dus wat wezenloos en werkloos in mijn garage zijn tijd te verdoen !!!! 
ik heb nu de verschillende topics gelezen en volgens mij kan je er niet omheen: op de baan vergt een koersfiets minder energie dan een mtb aan dezelfde snelheid. Vergeet niet:
-wrijving: niet alleen de bandbreedte is verschillend maar ook de rolweerstand is minder door een groter wiel.
-gewicht: een mountainbike, zeker afgeveerd, weegt meer dan een koersfiets. Bovendien, rijden "en danseuse" betekent energieverlies die je wegdrukt in je vering.
-windweerstand: op een mountainbike zit je "breder" dan op een koersfiets. Zeker als je nog eens je barends vast neemt. Bij mij neemt de snelheid met 1 à 2 km toe als ik bij de koersfiets mijn handen van boven op het stuur naar onder verplaats en dit met dezelfde energie.
In het begin van het seizoen rij ik met onze wielerclub mee met een mountainbike omdat nog niet iedereen in conditie is en dit dus meer training betekent maar verder in het seizoen , of met meer getrainden, ho maar, wie dan nog volgt met de mtb, en dat zijn er, is een echte krak.
Ik ben vroeger ook baantochten beginnen doen met de mtb. Oa baanversie van de ronde van vlaanderen etc. (130 km) . Maar je verlegt steeds de lat, met andere woorden, je merkt dat de anderen gewoon materiaalvoordeel hebben en het besef dat je dat ook kunt maar dat je materiaal je hierin beperkt , knaagt.
Voor mij dus in de winter mtb of cyclocross, in de zomer koersfiets of cyclocross.
Maar let wel op: hoe meer je begint te "flyeren" op de baan , hoe meer zin je erin krijgt...
-wrijving: niet alleen de bandbreedte is verschillend maar ook de rolweerstand is minder door een groter wiel.
-gewicht: een mountainbike, zeker afgeveerd, weegt meer dan een koersfiets. Bovendien, rijden "en danseuse" betekent energieverlies die je wegdrukt in je vering.
-windweerstand: op een mountainbike zit je "breder" dan op een koersfiets. Zeker als je nog eens je barends vast neemt. Bij mij neemt de snelheid met 1 à 2 km toe als ik bij de koersfiets mijn handen van boven op het stuur naar onder verplaats en dit met dezelfde energie.
In het begin van het seizoen rij ik met onze wielerclub mee met een mountainbike omdat nog niet iedereen in conditie is en dit dus meer training betekent maar verder in het seizoen , of met meer getrainden, ho maar, wie dan nog volgt met de mtb, en dat zijn er, is een echte krak.
Ik ben vroeger ook baantochten beginnen doen met de mtb. Oa baanversie van de ronde van vlaanderen etc. (130 km) . Maar je verlegt steeds de lat, met andere woorden, je merkt dat de anderen gewoon materiaalvoordeel hebben en het besef dat je dat ook kunt maar dat je materiaal je hierin beperkt , knaagt.
Voor mij dus in de winter mtb of cyclocross, in de zomer koersfiets of cyclocross.
Maar let wel op: hoe meer je begint te "flyeren" op de baan , hoe meer zin je erin krijgt...
- A d r i
- Mountainbiker
Je hebt gelijk, maar je kan het ook omdraaien. Met een mtb op de weg proberen om mannen met een koersfiets te volgen is een betere training.opeensbe wrote:ik heb nu de verschillende topics gelezen en volgens mij kan je er niet omheen: op de baan vergt een koersfiets minder energie dan een mtb aan dezelfde snelheid. Vergeet niet:
Moet je natuurlijk niet altijd doen, het kost veel energie.
Je kan dus inderdaad 'zuiniger' fietsen met een echte koersfiets. Dus voor echte recuperatieritten ben je hiervoor beter af.
Vanaf LSD kan je beide gebruiken.
Als je gefixeerd bent op het gemiddelde of je wilt persee een groep met koersfietsen volgen, is een koersfiets inderdaad beter, maar voor het comfort prefereer ik toch een mtb, omdat je daar met iets dikkere banden (en waarom niet bvb fast freds) kunt rijden.
ik had zo ook eerst die tom slicks 1.0 maar na een tijdje heb ik de 1.4 versie gekocht, wegens last na lange ritten (100km+)
De voorvork die wat inveerd bij het staand klimmen en zo is inderdaad ambetant, maar een vaste vork kost niet veel geld.
Slicks op MTb
Ik gebruikt dus een paar ander wielen met bvb Koratec semi slicks, lopen al zeer licht bij 3.5 bar en dan kan ik na een baantraining gerust nog via wat veld-en grindwegen naar huis fietsen. 'k Heb nog een tijdje met echte slicks gereden, maar nu ze versleten zijn heb ik toch liever 'n echten MTB band. Die smalle slicks staan ook zo belachelijk op 'n MTB.
Nadeel van de Koratecs, vrij duur en na 2000 baankm totaal versleten (zachte rubber). Als je de ketting niet meer dan 0.8 à 1% laat verlengen hoef je geen andere ketting te gebruiken per ander wielset/tandwielset.
Als je dan ook nog 'n 46/12 of 46/11 zitten hebt, moeten het al goeie toeristen zijn om je los te rijden. Met de 1" slicks hebt je natuurlijk ook een kleinere afgelegde weg per omwenteling omdat de bandomtrek kleiner is.
Nadeel van de Koratecs, vrij duur en na 2000 baankm totaal versleten (zachte rubber). Als je de ketting niet meer dan 0.8 à 1% laat verlengen hoef je geen andere ketting te gebruiken per ander wielset/tandwielset.
Als je dan ook nog 'n 46/12 of 46/11 zitten hebt, moeten het al goeie toeristen zijn om je los te rijden. Met de 1" slicks hebt je natuurlijk ook een kleinere afgelegde weg per omwenteling omdat de bandomtrek kleiner is.
- A d r i
- Mountainbiker
Re: Slicks op MTb
Het argument van 'dan kan ik na een baantraining gerust nog via wat veld-en grindwegen naar huis fietsen' is volgens mij 1 van de beste argumenten om het gebruik van semi-slicks om op de weg te fietsen te ondersteunen. Als je die saaie asfalt moe bent, hopla, je draait het onverhard op en het bikeplezier neemt kwadratisch toe. :DJoybiker wrote:Ik gebruikt dus een paar ander wielen met bvb Koratec semi slicks, lopen al zeer licht bij 3.5 bar en dan kan ik na een baantraining gerust nog via wat veld-en grindwegen naar huis fietsen. 'k Heb nog een tijdje met echte slicks gereden, maar nu ze versleten zijn heb ik toch liever 'n echten MTB band. Die smalle slicks staan ook zo belachelijk op 'n MTB.
Corratec, dat zijn die met die blitse kleurtjes nietwaar ?, ik heb zo vroeger ook nog een setje gehad. Nu prefereer ik Ritchey Speedmax of Schwalbe Fast Fred. Die laatste lopen het lichtst, maar staan nogal rap plat..
Ik reed vroeger altijd met die Hutchinsons 1.0 slicks op de weg. Nu gebruik ik die enkel op mijn achterwiel als ik op de rollen train op de weg.
Ik vind het nog altijd beter om met een koersfiets mee te rijden met een groep op de weg. Met de MTB ga je inderdaad meer trainen en vooral meer op kracht omdat een MTB zowiezo lastig begint te lopen vanaf 40km/u. Hierdoor verlies je wel wat aan souplesse vind ik.
Je moet het zo voorstellen, als je op snelheid wilt trainen is het toch beter om aan 40km/u te rijden aan een hartslag 150 dan aan een van 175.
En als je harder wilt trainen ga je gewoon constant op kop rijden met je koersfiets.
Ik vind het nog altijd beter om met een koersfiets mee te rijden met een groep op de weg. Met de MTB ga je inderdaad meer trainen en vooral meer op kracht omdat een MTB zowiezo lastig begint te lopen vanaf 40km/u. Hierdoor verlies je wel wat aan souplesse vind ik.
Je moet het zo voorstellen, als je op snelheid wilt trainen is het toch beter om aan 40km/u te rijden aan een hartslag 150 dan aan een van 175.
En als je harder wilt trainen ga je gewoon constant op kop rijden met je koersfiets.