manitou voorvorken

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
SloMo
Mountainbiker

Post by SloMo »

Yakke wrote:Ik begrijp je eerste post niet helemaal.

Je hebt speling op de remblokken wanneer je druk op het stuur zet?

Dat is dan een kracht van boven naar beneden? Dan zie ik niet in hoe de stijfheid van de vork daar voor iets tussenzit, want spreken over een gebrek aan stijfheid in de lengterichting van een vork lijkt me wat onzinnig.
idd, remblokken wrijven tegen velg als er kracht op vork komt. langs bovenaf en zijdelings zeker.
en het ligt volgens mij echt niet aan het voorwiel.
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Ik heb een Manitou Axel Elite (met Lock Out) en ik totaal geen problemen met slepende remmen (Magura HS33).

Nu weet ik niet of dat mijn vork dezelfde is al uwe. Is er een verschil tussen een Elite en een gewone Axel ?
ViperBiker
Mountainbiker

Post by ViperBiker »

hmm ik heb juist het tegenovergestelde met mn Manitou voorvork :-? Die zakt bij het opstappe gewoon te diep in elkaar, en daardoor heb ik ook geen veereffect nie meer. Das misschien ook wat der bij u gebeurt? Nochtans is er al lucht bijgepompt geweest
van slepende remmen heb ik geen last
Motorbiker
Mountainbiker

Verende vork - werking?

Post by Motorbiker »

Beste MTB'ers.
Als nieuweling in de orde van de MTB graag enige info en advies, betreffende de verende vork op mijne nieuwe velo.
Vork: Manitou Axel Elite.
Mogelijkheden:
1/ REBOUND ADJUST ,instelbaar van (more) meer, naar (less)minder.
Wat betekend dit?
Wanneer zet je rebound op more?
Wanneer op less?
2/ LUCHTONDERSTEUNING - AIR ASSIST.
Via een ventiel kan lucht ingeblazen worden.
Wat is de functie?
Wanneer meer druk, wanneer minder?
3/ COMPRESSION ADJUST
Instelbaar van minimum, over maximum tot Lock out.
Minimum : vork veert soepel. Wanneer gebruiken?
Maximum : vork veert harder. Wanneer gebruiken?
Lock-out : vork veert niet. Wanneer gebruiken?

Bij voorbaat dank voor alle informatie.
Zo kan ik in kluisbergen als prof aan de slag.
Motorbiker.

PS.
4/ DRAAIMOLEN
De buis die onder het zadel naar beneden loopt komt uit op een soort draaimolen met horizontale steunen aan. Wat is daar in godsnaam de bedoeling van?
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Dat ding onder uw zadel is de fiets, de rest leest ge in de handleiding.

surf een naar de site van manitou :wink:

Ps.

Mocht ge het echt serieus menen, de airassist en de rebound zullen wel door uw fietsenmaker zijn ingesteld op uw gewicht.
Anders teruggaan, ge hebt een speciaal pompje nodig voor de air assist, en je kan een vork ook laten ontploffen :drunk:
De negatieve veer zet je best ergens in het midden, hoe harder ze staat hoe sneller de vork terug naar boven komt.

Met de compressie moet ge maar wat spelen, bij het klimmen hard, bij het afdalen soepel, als de lockout opstaat geen harde bumps nemen, is niet goed voor de demper.
peter
Mountainbiker

Post by peter »

lees dit, een paar jaar oud, maar nog altijd actueel.
http://www.lexasoft.com/rood/FAQ/8_8_Vering.htm
Thierry
Mountainbiker

Re: Verende vork - werking?

Post by Thierry »

motorbiker wrote:4/ DRAAIMOLEN
De buis die onder het zadel naar beneden loopt komt uit op een soort draaimolen met horizontale steunen aan. Wat is daar in godsnaam de bedoeling van?
Die horizontale steunen, daar moet ge uw voeten opzetten. Alletwee tegelijk : ene voet links, en ene voet rechts. En dat is het. Vooral ni bewegen met uw voeten, gewoon stilhouden !!! Ge zult na verloop van tijd wel merken dat ge ferm op uw bakkes gaat, maar dat is de bedoeling.

De "echten" steken bovendien klikpedalen, zodat je bij het omvallen geen voetje op de grond kan zetten. Hoe sneller en hoe harder je valt, hoe beter. Want daar gaat het bij het MTBen om : het contact met de natuur ...

Het is hier trouwens de gewoonte om enkele foto's van "jezelf in actie" te delen met je forum-makkers. Dus waar wacht je nog op : kruip op dat vreemde ding, hou je voeten stil, en laat de fotograaf-van-dienst z'n werk doen.
En vooral : blijven doorgaan !!! Volhouden !!! "Practice makes perfect", zoals ze in dat slimme-mensen-land aan de andere kant van de oceaan zeggen ...

Geef je ons een seintje wanneer de eerste actiefoto's online staan ? Het is altijd leuk om anderen aan het werk te zien, wie weet leren we nog iets bij ook :wink:

Succes !!!
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Nog vergeten : je mag je "kunnen" ook altijd komen demonstreren op onze ZoeNK-TT, die doorgaat op 06/02/2005.
Het zou me veel plezier doen je te leren kennen - en dat meen ik :wink:
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

:lol:
chris
Mountainbiker

manitou scareb met discremmen

Post by chris »

heeft er iemand reeds ervaring (pos / neg) met een manitou scareb vork in combinatie met schijfremmen?

flex, trillen, uitlijnproblemen,....? let me know :roll:

chris & co
Post Reply