Gps of strava nauwkeuriger

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
steamy
Mountainbiker

Re: Gps of strava nauwkeuriger

Post by steamy »

KrisMaes76 wrote:Voor eenzelfde rit heb ik eens zowel mn gps (oregon 600, met zowel gps als glonass actief) als strava op gsm (Samsung galaxy xcover2) en op 60km had strava er maar 58 geteld. Dit op vlak en open terrein met kale bomen, dus in principe weinig belemmering voor gps ontvangst.

HM heb ik eigenlijk niet op gelet, maar als ik mn data van gps naar garmin connect zet, dan verdwijnen er ook een aantal hoogtemeters (er komen er nooit bij)
Ik heb ook een oregon 600 en ervaar hetzelfde: strava geeft altijd minder km's aan dan de gps zelf. Over hm weet ik het niet direct.

Het heeft volgens mij te maken met het aantal punten die door de gps worden opgenomen. Strava trekt tussen 2 opeenvolgende punten een lijntje en berekent zo het aantal kms. Hoemeer punten je hebt, hoe nauwkeuriger de afstand in strava zal zijn. Omgekeerd ook: wanneer er weinig punten worden genomen, snijdt strava de hoeken af en kom je aan een pak minder kms. Met mijn toestel kan dit zelfs 10% schelen in afstand (60 km op gps = 54 km op strava) op de 'slechtste stand'.

Dus mijn advies zou zeker zijn: laat de gps zoveel mogelijk punten opnemen. Wel geen idee of dit ook voor hoogtemeters een verschil geeft.
spaghetti_2
Mountainbiker

Post by spaghetti_2 »

Dit is toch ook hoe je gps je afstand bepaalt? Dus dit zou m.a.w. geen verschil tussen gps en strava mogen opleveren. Tenzij je een extra snelheidssensor hebt. Strava gebruikt enkel gps gegevens en geen sensor gegevens van je activiteit. Dus dan zou er wel eens verschil kunnen opzitten wanneer je heel veel draait en keert in een klein bosje. Ik heb een garmid Edge en qua afstand zit er amper verschil tussen wat m'n gps en strava weergeeft van afstand.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Opnemen met de gsm app van Strava zal minder nauwkeurig zijn omdat de GPS in je gsm niet zo nauwkeurig is. Hierdoor kan je inderdaad wel wat km's missen of stukken hebben waar hij een hM mist puur doordat hij een punt niet heeft kunnen plaatsen omdat hij je kwijt was of omdat hij minder satellieten kan ontvangen.

Daarom zeg ik ook, opnemen met een degelijk GPS toestel en uploaden naar Strava en door Strava de hoogtemeters laten herbereken. Voor mij is dat het meest nauwkeurige.
spaghetti_2
Mountainbiker

Post by spaghetti_2 »

Verkeerd begrepen dan, ik dacht aan strava als upload-platform en niet als gps-app :)
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

spaghetti_2 wrote:Verkeerd begrepen dan, ik dacht aan strava als upload-platform en niet als gps-app :)
Dat is precies wat ik op pagina 1 heb gezegd die 2 dingen worden hier door elkaar gehaald. Ik gebruik ook nooit de app maar sommige reacties hier hebben daar betrekking op.
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

Ik heb zelf een 810 met de garmin topo kaart, ik zou verwachten dat ie z'n hoogtemeters daaruit gaat halen, iemand daar ervaring mee?
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

vedet wrote:Ik heb zelf een 810 met de garmin topo kaart, ik zou verwachten dat ie z'n hoogtemeters daaruit gaat halen, iemand daar ervaring mee?
Nope, hij haalt de hoogtemeters uit je barometer.

Maar uiteindelijk vraag ik mij af in hoeverre het echt belangrijk is. Ik ben ook "cijfergeil" en hou al mijn ritten bij en kijk alles later na, maar toch gebruik ik nooit een snelheid sensor met mijn edge en doe alles op basis van de GPS functie. Dan zal ik eens een halve km missen of een tiental hoogtemeters maar dat is niet belangrijk. Hartslag, tijd en gevoel des te meer.
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

Die hoogtemeters, het blijft toch iets raar.

Ik gebruik een Garmin Edge 705. Tijdens het fietsen lijkt die mijn hoogtemeters vrij accuraat te registreren.
Wanneer ik de rit oplaad naar Strava, geeft Strava echter steeds iets meer hoogtemeters weer dan door mijn gps werden weergegeven. Dus blijkbaar doet Strava daar zelf al een herberekening, zelfs zonder dat ik op 'correct elevation' klik.
Als je 'correct elevation' aanklikt in Strava, berekent hij volgens mij de hoogtemeters a.d.h.v. het gemiddelde aantal hoogtemeters dat hij kent van andere gebruikers die dezelfde stukken hebben gereden. Meestal kom ik na 'correct elevation' een lager aantal hoogtemeters uit dan oorspronkelijk door mijn gps werden geregistreerd, waarschijnlijk omdat kleine verschillen door Strava niet gekend zijn.
spaghetti_2
Mountainbiker

Post by spaghetti_2 »

Reflex wrote:
vedet wrote:Ik heb zelf een 810 met de garmin topo kaart, ik zou verwachten dat ie z'n hoogtemeters daaruit gaat halen, iemand daar ervaring mee?
Nope, hij haalt de hoogtemeters uit je barometer.

Maar uiteindelijk vraag ik mij af in hoeverre het echt belangrijk is. Ik ben ook "cijfergeil" en hou al mijn ritten bij en kijk alles later na, maar toch gebruik ik nooit een snelheid sensor met mijn edge en doe alles op basis van de GPS functie. Dan zal ik eens een halve km missen of een tiental hoogtemeters maar dat is niet belangrijk. Hartslag, tijd en gevoel des te meer.
Heel belangrijk is dat inderdaad niet, maar het is wel eens interessant om over te discussiëren. Zeker aangezien het aantal hoogtemeters toch vaak als gradatie voor de zwaarte van een wedstrijd of tocht wordt gebruikt (en je je dus ook kan afvragen: hoe correct zijn die hoogtemeters). Daarnaast vind ik het als nerd ook interessant om te weten hoe verschillende toestellen of applicaties hoogtemeters verschillend berekenen adhv dezelfde dataset :-)
liebherr 914
Mountainbiker
Location: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine

Post by liebherr 914 »

Ik gebruik altijd de strava app op mijn GSM,is het gemakkelijk ja,is het juist neen,maar de rest blijkbaar ook niet.
Post Reply