Gps of strava nauwkeuriger
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- smokey_fluppe
- Mountainbiker
Gps of strava nauwkeuriger
Post by smokey_fluppe »
Telkens als ik ga rijden met m'n maat hebben we verschillende aantal hoogtemeters. Ik met mijn gps heb er altijd wat meer dan hij met z'n strava op gsm. Dit kan tot 100 meter schelen. Wat zou nauwkeuriger zijn. Ik veronderstel toch mijn gps aangezien deze daarvoor gemaakt is
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Re: Gps of strava nauwkeuriger
Post by Mister No Chaïn »
Strava op gsm is verre van nauwkeurig, dat zal je ook wel zien als je zijn rit op strava bekijkt, zijn lijn maakt allerlei gekke sprongen van naar links en rechts.
Hoogtemeters is wel een moeilijke, zo had iemand eens alle gegevens van profrenners tijdens de vuelta genomen voor 1 bepaalde bergrit. Er zat echt ongelofelijk veel verschil tussen de hoogste en de laagste, meer dan 1000hm, en die mannen rijden toch allemaal met topmateriaal rond.
Hoogtemeters is wel een moeilijke, zo had iemand eens alle gegevens van profrenners tijdens de vuelta genomen voor 1 bepaalde bergrit. Er zat echt ongelofelijk veel verschil tussen de hoogste en de laagste, meer dan 1000hm, en die mannen rijden toch allemaal met topmateriaal rond.
- spaghetti_2
- Mountainbiker
Post by spaghetti_2 »
Er stond onlangs eens een artikel over in Fiets magazine. Je hebt verschillende manieren om hoogtemeters te bepalen: gps positie, barometer, kaartgegevens.. De meeste (betere) gps toestellen gebruiken een barometer. Dit is redelijk correct als het goed weer is, maar gaat ook grandioos de mist in bij slecht weer. Strava kaartgegevens geven een redelijke overschatting van het aantal hoogtemeters heb ik al ondervonden
Eigenlijk klopt dat niet helemaal. Met goed en slecht weer kan dat evengoed werken. Ga je echter uren fietsen met veranderlijk weer dan heb je het zitten. Starten in een hoge drukgebied en tussendoor een paar buien over je kop krijgen scheelt al veel.spaghetti_2 wrote:Er stond onlangs eens een artikel over in Fiets magazine. Je hebt verschillende manieren om hoogtemeters te bepalen: gps positie, barometer, kaartgegevens.. De meeste (betere) gps toestellen gebruiken een barometer. Dit is redelijk correct als het goed weer is, maar gaat ook grandioos de mist in bij slecht weer. Strava kaartgegevens geven een redelijke overschatting van het aantal hoogtemeters heb ik al ondervonden
Barometrisch zal ook pas echt werken als je hem regelmatig goedzet. Dat wil zeggen opzoeken wat de hoogte thuis of bij vertrek is en dat instellen tov de huidige luchtdruk. Voor hoogtemeters minder belangrijk maar voor de werkelijke hoogte wel.
Persoonlijk let ik niet veel op HM. Ik ben wel van mening dat een goed GPS spoor ingeladen in Strava en daarna door Strava (op basis van het kaartmateriaal) de hoogte laten corrigeren het beste werkt.
- KUBA
- Mountainbiker
- Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL
Mijn ervaring , strava is helemaaaaaaal niet correct met HM's , ook als je strava gebruikt voor echte mtb ritten (draaien en keren in den groten bos) zal hij i.p.v. vele korte draaien soms ook 1 rechte lijn aangeven van punt A naar B wat wel kan schelen in Km's bij lange ritten.
Mij kan het weinig schelen metertje meer of minder op eindoverzicht maar voor mannen die echt willen pronken met (of andere doelen) is het natuurlijk jammer met 99Km en 1.150Hm aan te komen i.p.v. de werkelijke 104Km en 1.400Hm
Mij kan het weinig schelen metertje meer of minder op eindoverzicht maar voor mannen die echt willen pronken met (of andere doelen) is het natuurlijk jammer met 99Km en 1.150Hm aan te komen i.p.v. de werkelijke 104Km en 1.400Hm
Ik heb nog nooit gezien dat Strava mijn opgenomen rit na het uploaden aanpast naar een rechte lijn. Mijn ervaring is dus totaal anders. Het enige wat er in Strava gebeurt nadat je dat aanklikt is dat Strava jouw GPS spoor over de bekende hoogtelijnen haalt en dat is tegenwoordig bijna de meest nauwkeurige manier. In elk geval veel nauwkeuriger dan onze barometrische consumenten toestelletjes.KUBA wrote:Mijn ervaring , strava is helemaaaaaaal niet correct met HM's , ook als je strava gebruikt voor echte mtb ritten (draaien en keren in den groten bos) zal hij i.p.v. vele korte draaien soms ook 1 rechte lijn aangeven van punt A naar B wat wel kan schelen in Km's bij lange ritten.
Maar vermoedelijk worden er hier wat zaken door elkaar gehaald. Ik heb het hier over een rit opgenomen met een GPS toestel en daarna door Strava de hoogtemeters laten herbereken. Niet een rit opnemen met de Strava app op je gsm.
- KrisMaes76
- Mountainbiker
- Location: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom
Post by KrisMaes76 »
Voor eenzelfde rit heb ik eens zowel mn gps (oregon 600, met zowel gps als glonass actief) als strava op gsm (Samsung galaxy xcover2) en op 60km had strava er maar 58 geteld. Dit op vlak en open terrein met kale bomen, dus in principe weinig belemmering voor gps ontvangst.
HM heb ik eigenlijk niet op gelet, maar als ik mn data van gps naar garmin connect zet, dan verdwijnen er ook een aantal hoogtemeters (er komen er nooit bij)
HM heb ik eigenlijk niet op gelet, maar als ik mn data van gps naar garmin connect zet, dan verdwijnen er ook een aantal hoogtemeters (er komen er nooit bij)
- smokey_fluppe
- Mountainbiker
Post by smokey_fluppe »
dus conclusie als ik dit hier allemaal lees is dat je nooit zeker bent van de juiste HM met gelijk welk toestel of strava