Routes in en rond aywaille

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

BTW snelheidsrecord verbroken in de afdaling van Quareax 't ligt nu op 70 km/u
Dat is nog eens 4km/u der bovenop!?!
Mmmm...wanneer gaan we terug? :lol:
Of wacht nog effe...nog even wat 'ervaring' opdoen! :wink: :)
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

wat is die route 38?
op deze sitevind ik enkel routes 35,36,39,40,41 42 en een route van 45km terug?
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

38 was maar een korte route. Voor ons begon het met een klim naast het riviertje de Ninglispo. De plek waar supernaut zijn snelheidsrecord voor deze route gebroken heeft "afdaling van Quareax" ligt ook op die route. De rest kan ik moeilijk uitleggen.
Ik denk wel dat die route maar een kleine 10km lang is, maar wel de moeite.
Supernaut
Mountainbiker

Post by Supernaut »

Route 38 is de blauwe route waarvan het vertrek in Sèdos is.Volgt vnl. de vallei van Ninglispo en je kan aansluiten op de rode route van Theux.Afstand bedraagt 12.8km.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ik vraag dit maar omdat Rob Verhoeven geen weet had van een route 38.
Misschien is route 38 een verbinding tussen het netwerk van Aywaille en Theux?

Dat zal de "Fond de Quareux" zijn, die jullie bedoelen. het is wel handig als je de moeite neemt de juist benaming te geven ,dat spaart veel zoekwerk uit.
Supernaut
Mountainbiker

Post by Supernaut »

Als't juist moet zijn koop je beter de kaart en dan zal je zien dat er 12 =D> mtb routes zijn en niet de 6 [-X zoals beschreven op de site(wel knap).
In O2 bikers nr 76 staat er ook een verslag met korte beschrijving van de 12 routes.
Om terug te komen op route 38 met de juiste benamingen:Sedoz - Vallon du Ninglinspo - La Porallée - Ville au Bois - Vallon de la Chefna - Fonds de Quareux - Sedoz .
Het is dus een aparte route die wel aansluiting geeft op Theux.(staat wel niet aangegeven)
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ja, dat klopt natuurlijk. Bedankt Supernaut en PM Piefkie.

ik ga die O2 Bikers er eens bijnemen, alsook een kaart die Rob me doormailde (met daarop de 45k route waarvan sprake op zijn site.)
m-joosen
Mountainbiker

Post by m-joosen »

Ik ben vorige week eindelijk weggeweest. En wil toch even kwijt dat het zeer zeker de moeite waard is om daar te gaan biken. Het is een fantastische omgeving met aardig wat "klimmetjes. Ik ga er zeker een keer terug naartoe.

p.s. Bedankt voor diegene die mij gps routes heeft gestuurd. :-D :-D
lowie
Mountainbiker

Post by lowie »

Vorige zondag geen mooie toertocht of marathon op het programma: dus een vast parcours verkennen. Gekozen voor Aywaille en tegelijk voor een moeilijke opdracht : een combinatie van 10 (ja tien !) circuits. Alle omlopen van Aywaille (12 in totaal tussen 7,6 en 25,4 km) zijn in wijzerzin afgepijld.
Vanaf het zwembad/sporthal zijn we vertrokken en hebben volgende circuits aan elkaar gebreid : 42 - 35 - 34 - 36 - 38 - 43 - 40 - 44 - terug 40 - 39 - 41. Goed voor 74 km en 1560 hoogtemeters. Een prachtige tocht met vooral een zeer pittige eerste 40 km (toen al 1150 meter en vele singletracks) en nadien een iets te gemakkelijk tweede deel, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door de geweldige vergezichten en Ardense dorpjes. Tussen ong. km 25 en 40 is het mtb om te snoepen : de afdaling in 2 trappen van Hautregard naar Nonceveux (200 m), dan onmiddellijk één van de mooiste Ardennen-klimmen : de Ninglinspo (260 m - 3 km), even verpozen langs de Porallée, dan de fameuze afdaling van de Chefna (naar Quarreux; 290 m - 3,5 km), de Amblève over en direct weer de klim van Béhé naar Havelange (nog maar eens 200 m). Neem hier vooral geen Ardennen-leken voor de eerste keer mee naartoe of ze blijven koersen in Vlaamse bossen!
Voor degenen die hier regelmatig toertochten komen rijden : je zal heel wat trajecten herkennen van Deigné - Aywaille - Harzé - Banneux - (Raid des Chantoirs - Bataille des Ardennes) - ....

Nu de "maar"-en :
De afpijling is regelmatig helemaal niet in orde (vb: als je de afdaling van de Chefna niet kent, is het bovenaan niet simpel om te weten dat je in het dichte bosje een onooglijk paadje naar links moet nemen) of echt dubieus aangegeven. De verbinding van het ene circuit naar het andere is onbestaande.
De kaart bijhebben is dus een must - de streek kennen is een groot vordeel, anders wordt het wschl. een tijdrovende bezigheid.
De laatste en beste "maar" :
Maar het is zeker een echt prachtige onderneming. Alles wat mountainbike mooi maakt zit erin : zware klimmen - bangelijke afdalingen - vooral in het eerste deel veel singletracks - streek van de Amblève : het mooiste van de Ardennen met grote hoogteverschillen.
Oh ja : zondagnamiddag kan je tussen 14 en 17 voor € 1,25 douchen in het zwembad (sporthal gesloten) - wel in een extra slip of in je koersbroek gaan douchen, want je staat gewoon te kijk voor het zwembad ! Voorwaar een mooi zicht in die laatste outfit.
Wil je nog meer details : vragen maar.
RacScott
Mountainbiker

Post by RacScott »

Morgen met Kogaboy naar Remouchamps om te biken. Wij vertrekken daar vanaf Camping Eden en gaan dan via Nonceveux het bos en om dan te klimmen richting autostrade en van daaruit zo naar Harze om dan via Aywaille zo langs La Redoute te komen, ook ongeveer 80a85% ofroad.
Wij posten nog wel een verslag over onze 2 bikedagen en foto's komen op mijn site
Post Reply