Ombouwen mtb tot racefiets

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Ik pas 17 ze. :wink:

Ik bedoel dus zeker niet dat je TE traag reed e. Wil gewoon maar aantonen dat omdat iemand plots 30km/h rijd dat dit niet is omdat zijn kilometiriek verkeerd is ingesteld, maar dat dit is omdat die persoon dan gewoon wat harder duwt :wink: .

Mijn gemiddelden (met dunne banden) liggen inderdaad ook steeds tussen de 30 en de 40 km/h. Sorry als hier verwarring is ontstaan door dat ik zei dat je tegen de 40km/h en eigenlijk wel meer kan rijden. Je mag niet vergeten dat als je gemiddelde snelheden van 30km/h haalt dat je in rechte stukken veel sneller rijdt (40km/h) maar dat je in de bochten vaak trager rijdt (20km/h bv). Je moet ook de snelheden bijrekenen wanneer je optrekt nadat je stil hebt gestaan, en wanneer je moet stoppen.

Dus als je aan 30km/h kan rijden en dit aan 14 jaar , dan moet ik zeggen chapeau en doe zo verder. =D>
trek beast
Mountainbiker

Post by trek beast »

thx :wink:
zou volgend seizoen willen mtb'en in competitie.
heb al eens een koers gezien van 15-jarigen en die vlammen wel :D
maar ik denk dat ik ze wel zou kunnen volgen moest ik er voor trainen.

hoe zit het trouwens met je mtb-die-je-gaat-omvormen-tot-racefiets ?
kan je daar een koersstuur opzetten eigenlijk ?
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Mijn ombouw project is eigenlijk af, verlopig ben ik er tevreden mee en het vlamt goed, dus ik zal er waarschijnlijk niet veel meer aan veranderen
Voor foto's kun je kijken naar http://thomasdecorte.fotopic.net/

In principe kun je daar een koerstuur opzetten, maar dan kom je (als ik goed ingelicht ben) in de problemen. Eerst en vooral zal je de shifter en de remhendels die je op een mtb stuur staan hebt niet meer kunnen gebruiken. (hier van ben ik zeker)
Van het volgende ben ik niet 100% zeker. Normaal zal je de V-brakes ook niet kunnen gebruiken omdat die speciale remhendels voor op een koers velo niet genoeg zou kunnen trekken aan de kabel. Verder kom je ook in de problemen voor het finetunen van je voorderailleur. Maar hoe dat precies in mekaar zit weet ik eigenlijk niet, het is ergens met een verstelcilinder die ontbreekt aan de shifters van een shifter voor een koersestuur.

Als je een koersstuur zal willen plaatsen zal je dus serieus in de kosten moeten komen eer alle problemen zijn opgelost. http://www.cyclingnews.com/tech/2002/fe ... bike.shtml Hier staat er daar veel meer over :wink: .
trek beast
Mountainbiker

Post by trek beast »

maar je moet daarvoor toch niet persé raceremmen hebben ?
je kan toch alles wat normaal op je mtb stuur stond op je koersstuur plaatsen ?
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Gemiddelden van 30 en meer als je alleen rijdt? Goed bezig mannen. Ove r hoeveel kilometer spreken we dan op zo'n trainingsritje? En hoeveel hoogtemeters zitten erin?.
Op de rollen hala ik ook gemiddeldes van 30 en meer, maar buiten is het hier nogal heuvelachtig. Met een groepje van een man of zes, geen probleem maar alleen?? [-X
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Ik moet hier toch ook toegeven dat hier soms waanzinnige gemiddeldes worden neergepend. En ik denk dus wel dat er hier en daar wat overdreven wordt. Want met de gemiddeldes die ik hier gehoord heb(30-40/h) kunt ge gaan mee rijden in den tour :wink: . Allé mannen waar wacht ge op!
Ik kan best wel geloven dat er op de platte stukken hier en daar waarschijnlijk wel eens een piek van 40 wordt gehaald, maar omdat contstant op de rechte stukken te rijden? Wat zijn dan trouwens de hartslag zones waarin julie rijden? Ik denk niet dat dat tegen de 130-140 zal zijn. Je moet ook wel een beetje aan je training denken hé, u zo uitsloven heeft toch geen zin. :wink:

Ik kan hier volldeig fout zitten he, dus don't shoot me if I'm wrong, maar ik trek sommige dingen hier toch wel een beetje in twijfel...Das eigenlijk al wat ik wou zeggen... :)
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

In de zomer kom ik ook probleemloos boven de 30 gemiddeld op een vlak parcours, intensieve duur.
Als ik in de winter op de weg rijd is het eerder 25 of minder gemiddeld, extensieve duur met hier en daar eens een sprintje.

Op hellend parcours is het wat minder, (hetzij lang bergaf hé) :wink:
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Ben nu niet van plan om een discussie te starten over gemiddelde snelheden is hier al meer dan genoeg gedaan waarschijnlijk. Maar ik wil toch nog 1 maal reageren.
A d r i wrote:Gemiddelden van 30 en meer als je alleen rijdt? Goed bezig mannen. Ove r hoeveel kilometer spreken we dan op zo'n trainingsritje? En hoeveel hoogtemeters zitten erin?.
Op de rollen hala ik ook gemiddeldes van 30 en meer, maar buiten is het hier nogal heuvelachtig. Met een groepje van een man of zes, geen probleem maar alleen?? [-X

Inderdaad, als ik dergelijke gemiddelden haal trek ik niet naar het heuvelland, maar ga ik meer richting kust waar het wat vlak is, en als ik chance heb is er geen wind. Dan pas zijn zo'n gemiddelde snelheden mogelijk. En ik rijd deze alleen over een afstand van een 40km. Het is dan wel zeer intensief, en ge moet de rest van de avond niet veel activiteiten meer doen, maar eens serieus afzien kan ook geestig zijn of niet? Het moet per slot van rekening geestig blijven, en als me te pletter rijden daar bij hoort, dan ik dat mijn probleem en niet het uwe.
Genius wrote:Ik moet hier toch ook toegeven dat hier soms waanzinnige gemiddeldes worden neergepend. En ik denk dus wel dat er hier en daar wat overdreven wordt. Want met de gemiddeldes die ik hier gehoord heb(30-40/h) kunt ge gaan mee rijden in den tour . Allé mannen waar wacht ge op!
Ik kan best wel geloven dat er op de platte stukken hier en daar waarschijnlijk wel eens een piek van 40 wordt gehaald, maar omdat contstant op de rechte stukken te rijden? Wat zijn dan trouwens de hartslag zones waarin julie rijden? Ik denk niet dat dat tegen de 130-140 zal zijn. Je moet ook wel een beetje aan je training denken hé, u zo uitsloven heeft toch geen zin.

Ik kan hier volldeig fout zitten he, dus don't shoot me if I'm wrong, maar ik trek sommige dingen hier toch wel een beetje in twijfel...Das eigenlijk al wat ik wou zeggen...

Om met een gemiddelde snelheid van 30-40km/h mee te rijden in de toer, zal je het mogen vergeten want hun snelheden gaan boven de 40km/h en dit over veel langere afstanden. Ik heb al gezegd dat gemiddeldes naderend tot (nooit erboven, zelfs zelden erop) de 40km/h uiterst zeldzaam zijn bij mij, maar met een wegfiets waarvan de positie zeer aerodynamisch is, en met wat gunsten van de weergoden is dit mogelijk. En om het op die rechte stukken vol te houden, ga ik gewoon op "jacht". Met het mooie weer die af en toe wat begint door te breken ga ik rijden op favoriete routes van fietsrecreanten waardoor ik steeds iemand in mijn vizier heb. Op mijn hartslag heb ik nog nooit gelet aangezien ik geen meter heb, maar daar komt verandering in aangezien ik vandaag er ene gekocht heb.
trek beast
Mountainbiker

Post by trek beast »

waar heb je hem gekocht ?
kwil ook ene halen maar zijn er eigenlijk goedekope hartslagmeters ? zoja, welke ?

mvg,
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

trek beast wrote:waar heb je hem gekocht ?
kwil ook ene halen maar zijn er eigenlijk goedekope hartslagmeters ? zoja, welke ?

mvg,
Goedkope zijn er; Polar verkoopt er al van een goei 50€
Post Reply