Vraagje over KMC ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
KUBA
Mountainbiker
Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: Vraagje over KMC ketting

Post by KUBA »

Geloof er geen reet van dat een stroef buigende nieuwe ketting normaal zou zijn of nog wat moet "los" komen , ja hallo ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
Is gewoon slechte ketting , en hetgeen je beschrijft wordt veroorzaakt door die "vastzittende" schakels , nieuwe gaan vragen me dunkt en niet wachtten tot uw derrie in uw wiel hangt.

Op mij nieuwe MTB zat ook KMC , in de 1e 200Km 2x kettingbreuk , die kettingen zijn gewoon te stijf , gans den boel in de vuilbak geworpen en terug over gestapt op m'n vertrouwde merk/type.
Je zal maar eens kettingbreuk hebben als je "a fong" aan het gaan bent , je kruis zal der nie mee kunnen lachen [-o< [-o< :lol:
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Ik rij vnl. met KMC X9SL eerst geared en als ze wat sleet krijgen (+0.75mm) mogen ze op pensioen op de single speed om nog wat harder af te zien :wink: .
Schakels die niet willen meegeven als ze over een kamwiel(tje) lopen en bovendien nieuw materiaal én ketting.
Klopt niet, foute fabricage imo?
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Ik rij niet anders dan KMC, 9 Speed, 10 Speed en 11 Speed. Nog nooit problemen gehad. Zeggen dat het aan KMC ligt en dat ze enkel maar breken is dus absoluut onzin. Ik zou met dit exemplaar wel terug gaan naar de winkel of je nu zelf wat fout hebt gedaan of dat het een productie fout is kan ik zo niet zeggen. Maar normaal is het niet.
Stimp
Mountainbiker

Post by Stimp »

Ik heb ondertussen naar Futurumshop gemaild, en ze gaan me een nieuw exemplaar opsturen.
Hopelijk meer geluk nu :)
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Met het merk KMC is in principe niks mis, gebruik de kettingen ook al 10 jaar zonder problemen. Ze maken trouwens ook kettingen (o.a.) voor.... Shimano.
Ghizz
Mountainbiker

Post by Ghizz »

Stimp wrote:
spaghetti_2 wrote:Al zou dit zowiezo niet mogen. Juiste kettinglengte? Toevallig geen 10 speed op een 11 speed? Op voorhand iets met ketting gedaan: ontvetten of smeren? Ik vraag maar raak
114 links. Nee, allebei 10 speed. Ik had eerst de ketting er op gelegd zonder te smeren. Maar omdat de ketting niet goed over de tanden ging heb ik ze gesmeerd. Maar dat heeft er niets aan veranderd.

Ehm... Volgens mij worden de kettingen geleverd met 114 links.. Ik heb nog nooit een ketting zo uit de doos, zonder in te korten op één van kijn fietsen kunnen leggen.. Bij mij moet er altijd een stukje vanaf.
Stimp
Mountainbiker

Post by Stimp »

Ghizz wrote:
Stimp wrote:
spaghetti_2 wrote:Al zou dit zowiezo niet mogen. Juiste kettinglengte? Toevallig geen 10 speed op een 11 speed? Op voorhand iets met ketting gedaan: ontvetten of smeren? Ik vraag maar raak
114 links. Nee, allebei 10 speed. Ik had eerst de ketting er op gelegd zonder te smeren. Maar omdat de ketting niet goed over de tanden ging heb ik ze gesmeerd. Maar dat heeft er niets aan veranderd.

Ehm... Volgens mij worden de kettingen geleverd met 114 links.. Ik heb nog nooit een ketting zo uit de doos, zonder in te korten op één van kijn fietsen kunnen leggen.. Bij mij moet er altijd een stukje vanaf.

Raar, want ik heb bij een fiets van mij en van mijn broer de schakels geteld, en daar zitten er evenveel op. En bij die fietsen heeft de fietsenmaker de kettingen er op gelegd.
spaghetti_2
Mountainbiker

Post by spaghetti_2 »

De kettinglengte is verschillend voor verschillende fietsen en wordt bepaald door verschillende factoren. Zie hier op pag 6 hoe je correct de benodigde kettinglengte bepaalt.
EG6
Mountainbiker

Post by EG6 »

spaghetti_2 wrote:De kettinglengte is verschillend voor verschillende fietsen en wordt bepaald door verschillende factoren. Zie hier op pag 6 hoe je correct de benodigde kettinglengte bepaalt.
Beginnersvraagje:
Mag je deze methode van "SRAM" in een topic over een "KMC" ketting ook als geldig beschouwen voor een Shimano ketting op een Shimano groep?

Bijkomend vraagje: Hoe bereken, bepaal je eigenlijk als je ketting te veel gerokken is en moet ingekort worden (of wordt dit niet gedaan?), of bestaat daar geen methode voor? 8-[
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

Voor Shimano kan je inderdaad gewoon dezelfde richtlijn volgen.

Een ketting zal inderdaad rekken, maar nooit in zo'n mate dat je ze moet gaan inkorten.
Er bestaat wel zoiets als een chainchecker, waarmee je kunt gaan bepalen hoever je ketting al is gesleten:
http://www.parktool.com/product/chain-checker-cc-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je de ketting op tijd vervangt, kan je langer met een cassette doen.
Post Reply