Wie heeft ervaring met korte stuurpen 50mm op 29" XC fiets

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Kevin82
Mountainbiker

Wie heeft ervaring met korte stuurpen 50mm op 29" XC fiets

Post by Kevin82 »

Zoals de titel aangeeft zou ik de ervaringen eens willen weten van een korte stuurpen van 50mm bv op een 29" XC fiets.

Waarom vraag ik dit?

Ik zit tussen de maat Small en Medium met mijn 1m68cm. Ik ben gewend om met een 29" te rijden dus wil ik niet toegeven aan de druk die de merken op mij zetten om over te stappen naar een 27,5" in maat Small.

Ik heb echt veel meer plezier op een 29" dan op mijn 26" vroeger daarom zie ik niet in waarom ik zou moeten overstappen. Heb trouwens ook een resem aan 29" banden liggen voor zowat elke ondergrond...

Nu als ik een nieuwe hardtail zou kopen dan komt het erop neer dat mijn bovenbuislengte 2,5cm langer wordt. Ik zou dus moeten overstappen van een 80mm naar een 55mm stuurpen. De overige maten van het frame is goed voor mij, het gaat enkel over de bovenbuis.

Zijn er mensen die om (ongeveer) dezelfde reden een korte stuurpen moeten monteren hebben en geeft dit enig voor- of nadeel? Heeft dit gevolgen voor het hanteren van de fiets?
De Wreter
Mountainbiker

Re: Wie heeft ervaring met korte stuurpen 50mm op 29" XC fie

Post by De Wreter »

Tuurlijk heeft dit gevolgen : je hebt minder speling op je stuurbeweging, je stuurt directer. Ik vind dat wel plezant. Je GPS kan dan eigenlijk wel niet meer op de stuurpen (vanaf 70cm wordt het krap) en dat vind ik wel spijtig.
Kevin82
Mountainbiker

Post by Kevin82 »

Dat van de gps op stuurpen is geen probleem want ik rij met een front mount. Het directer sturen op zich ook niet. Ik heb het gewoon over de gewichtsverdeling. Dat er dan niet te weinig gewicht naar voor is en bv de fiets sneller zal overhellen bij het klimmen.
fucalot
Mountainbiker
Location: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Post by fucalot »

Gaat perfect, beter korter dan langer... Of je moet met onwijs grote negatieve stuurhoek op je stuurpen zitten
Pasta
Mountainbiker

Post by Pasta »

https://bikemagic.com/bike-components/5 ... short.html" onclick="window.open(this.href);return false;
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

Volgens mij is dit sowieso de weg die fietsfabrikanten tegenwoordig uit gaan, ook voor XC: langere bovenbuis gecombineerd met korte stuurpen en wat slackere balhoofdhoek. Zou inderdaad een directer stuurgevoel geven.
Als ik het tegenwoordig allemaal lees, zou ik mijn 29er met 100mm stuurpen bij het huisvuil moeten zetten, met die geometriecijfers is er daar niet meer bergaf mee te rijden...
Free_ltd
Mountainbiker

Post by Free_ltd »

Ik sinds gisteren met een korte van 50mm en die ga ik toch wel vervangen door een langer exemplaar. :lol:
Maar dan specifiek voor mijn zithouding en niet voor het stuurgedrag :lol:
Kevin82
Mountainbiker

Post by Kevin82 »

Bedankt voor de reacties!
Het is niet de bedoeling om met een serieus negatieve stuurpen te werken. Ik denk inderdaad ook dat de merken steeds meer werken op langere bovenbuizen. Als ik de maat Small dan bekijk in 27,5" dan is de bovenbuis te kort voor mij en moet ik al een lange pen gebruiken. Eigenlijk moet ik bijna wel overstappen naar een 17,5". Wat echt perfect zou zijn is een 29" in maat Small met een iets kortere bovenbuis.
KrisMaes76
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Post by KrisMaes76 »

De Wreter wrote:Tuurlijk heeft dit gevolgen : je hebt minder speling op je stuurbeweging, je stuurt directer. Ik vind dat wel plezant. Je GPS kan dan eigenlijk wel niet meer op de stuurpen (vanaf 70cm wordt het krap) en dat vind ik wel spijtig.
Een softplate met daarop een RAM mount, bevestig je op het stuur zelf, lengte stuurpen doet er dan niet toe
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Kevin82 wrote:Bedankt voor de reacties!
Het is niet de bedoeling om met een serieus negatieve stuurpen te werken. Ik denk inderdaad ook dat de merken steeds meer werken op langere bovenbuizen. Als ik de maat Small dan bekijk in 27,5" dan is de bovenbuis te kort voor mij en moet ik al een lange pen gebruiken. Eigenlijk moet ik bijna wel overstappen naar een 17,5". Wat echt perfect zou zijn is een 29" in maat Small met een iets kortere bovenbuis.
kijk je ook naar de reach? Vaak wil de lengte van de bovenbuis niet veel zeggen, want het hangt af van de hoek van de zadelbuis.
Post Reply