Sram achterderrie X9

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
lucky7
Freelance medewerker

Sram achterderrie X9

Post by lucky7 »

Ik heb nog een nieuwe X9 9sp.achterderrie liggen.Kan je deze ook gebruiken voor een 10sp.aandrijving?
MTBFrank
Mountainbiker

Re: Sram achterderrie X9

Post by MTBFrank »

Nee, afstand dat derrie gaat verspringen bij op- of afschakelen is groter dan bij 10 speed en je zal slechts '9 sprongetjes' ipv de nodige 10 kunnen schakelen. Afstellen van de derrie zal ook niet lukken, dus --> NEE
lucky7
Freelance medewerker

Post by lucky7 »

Dan zal ik mij een nieuwe moeten aanschaffen. :wink:
MTBFrank
Mountainbiker

Post by MTBFrank »

Of 9-speed cassette en ketting aankopen en 9-speed rijden..
kevx
Mountainbiker

Post by kevx »

MTBFrank wrote:Of 9-speed cassette en ketting aankopen en 9-speed rijden..
Denk dat em beter ne nieuwe derrie koopt ipv nieuwe cassette, ketting, shifters,.... :wink:
lucky7
Freelance medewerker

Post by lucky7 »

Ik heb al eens rondgekeken op verschillende webshops en een X9 met lange kooi 10sp.kan je niet
veel meer vinden.Deze de SRAM GX 10-fach Type 2.1 achterderailleur zou kunnen in aanmerking komen
ter vervanging van de X9.Heeft er al iemand ervaring mee?
Jemp
Mountainbiker

Post by Jemp »

MTBFrank wrote:Nee, afstand dat derrie gaat verspringen bij op- of afschakelen is groter dan bij 10 speed en je zal slechts '9 sprongetjes' ipv de nodige 10 kunnen schakelen. Afstellen van de derrie zal ook niet lukken, dus --> NEE
Ben daar nog niet zo zeker van. De shifter bepaalt de sprongen, niet de derrie. Een 9 speeds cassette is even breed als een 10 speeds, dus dat kan ook geen probleem geven.

Ik zeg niet dat het wel zal lukken, maar wat je schrijft MTBFrank klopt niet helemaal.

Als je die derrie liggen hebt, zou ik hem gewoon ne keer monteren en kijken als je hem afgesteld krijgt. Indien niet, kan je nog altijd een andere kopen.
hANDYman
Mountainbiker

Post by hANDYman »

De kabelsprong is anders dan bij 10-speed. Officieel zou het niet lukken, maar als ge hem hebt liggen -> doen.

Laat zeker dan ook het resultaat effe weten
simonoulu
Mountainbiker

Post by simonoulu »

Hallo,

Ik ben hier wat mee aan het experimenteren. Het verschil tussen een 9speed en een 10speed is het kleine stukje dat je kabel geleidt. Dit stukje kan je vervangen. Bij Davinci tandems bouwen ze zo 9speed derailleurs om. http://www.davincitandems.com/wp-conten ... x9derm.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik dit stukje van een kapotte 10sp x9 overgezet op een oude X0 9speed in combinatie met x9 10sp shifters en 10sp cassette. Nog niet kunnen testen, maar het zou moeten lukken. Als het werkt, ga ik het misschien 3D scannen en printen.
mvg,
Simon
Jemp
Mountainbiker

Post by Jemp »

simonoulu wrote:Hallo,

Ik ben hier wat mee aan het experimenteren. Het verschil tussen een 9speed en een 10speed is het kleine stukje dat je kabel geleidt. Dit stukje kan je vervangen. Bij Davinci tandems bouwen ze zo 9speed derailleurs om. http://www.davincitandems.com/wp-conten ... x9derm.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik dit stukje van een kapotte 10sp x9 overgezet op een oude X0 9speed in combinatie met x9 10sp shifters en 10sp cassette. Nog niet kunnen testen, maar het zou moeten lukken. Als het werkt, ga ik het misschien 3D scannen en printen.
mvg,
Simon
Hobby binnen de hobby.... Nice =D>
Post Reply