Hallo
Deze week is mijn ketting afgebroken. Ik heb er iets meer dan 3000 km mee gereden, dus die was versleten.
Dus heb ik gisteren voor de eerste keer een nieuwe ketting er op gelegd. Dit is volgens mij goed gelukt.
Maar nu is het probleem dat bij 3 verschillende versnellingen de pedalen "doortrappen". Ik weet het juiste woord niet. Met die versleten ketting had ik dat ook af en toe, dat ik bij 1 van die versnellingen soms "doortrapte". Maar nu met die nieuwe is het constant. En dit alleen met die 3 versnellingen. De andere versnellingen gaan zonder problemen.
Nu ben ik er 100% zeker van dat die cassette ook versleten is want ze is ooit samen met de ketting vervangen geweest.
Maar nu vroeg ik me af of dit echt aan de versleten ketting ligt, of dat ik misschien iets verkeerd gedaan heb met de derailleur terwijl ik de versleten ketting er uit getrokken heb.
Ook heb ik het eens getest met de ketting van mijn andere mountain bike, maar daarmee heb ik het doortrappen ook.
Het schakelen gaat wel normaal. Dus ik denk dat het vooral aan de versleten cassette ligt. Maar wat denken jullie?
Ook heb ik het eens getest met de ketting van mijn andere mountain bike, maar daarmee heb ik het doortrappen ook.
Cassette versleten?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Re: Cassette versleten?
Als je 3000 km met 1 ketting gaat fietsen op je cassette dan kun je er inderdaad zeker van zijn dat hij te ver versleten is voor een nieuwe ketting. Dit is ook de reden waarom ik iedereen aan kan raden om 2 kettingen te gebruiken, dan kun je altijd nog verder tot je cassette echt versleten is.
De dag nadat mijn ketting afbrak heeft iemand me dat ook gezegd van 2 kettingen te gebruiken.Reflex wrote:Als je 3000 km met 1 ketting gaat fietsen op je cassette dan kun je er inderdaad zeker van zijn dat hij te ver versleten is voor een nieuwe ketting. Dit is ook de reden waarom ik iedereen aan kan raden om 2 kettingen te gebruiken, dan kun je altijd nog verder tot je cassette echt versleten is.
Fietsen is nog niet zo lang mijn nieuwe hobby/sport, dus ik heb nog veel bij te leren :)
Maar dit zou normaal niets te maken kunnen hebben met de derailleur?
Het kan altijd te maken hebben met de derailleur dat kunnen wij zo niet zeggen. Wat we wel kunnen zeggen is dat een nieuwe ketting op een versleten cassette nooit gaat werken.
Voordat je de nieuwe ketting kapot maakt zou ik gewoon een nieuwe cassette steken. Dan kun je weer een tijdje vooruit.
Voordat je de nieuwe ketting kapot maakt zou ik gewoon een nieuwe cassette steken. Dan kun je weer een tijdje vooruit.
Kan je dit verduidelijken? Vanwaar 2 kettingen en hoe zie ik dit dan? Wissel je dan om de x aantal kilometers eens van ketting met behoudt van cassette?Reflex wrote:Als je 3000 km met 1 ketting gaat fietsen op je cassette dan kun je er inderdaad zeker van zijn dat hij te ver versleten is voor een nieuwe ketting. Dit is ook de reden waarom ik iedereen aan kan raden om 2 kettingen te gebruiken, dan kun je altijd nog verder tot je cassette echt versleten is.
"Als je 3000 km met 1 ketting gaat fietsen op je cassette dan kun je er inderdaad zeker van zijn dat hij te ver versleten"
- Wat is zo de gemiddelde levensduur van een ketting? Uiteraard is dat geen exacte wetenschap.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Post by Mister No Chaïn »
Door met 2 kettingen te rijden beperk je de slijtage op je cassette. De ketting is het zwakste onderdeel van je aandrijving, deze kan op 1000km al voorbij het kritieke punt van 0.075mm zitten waardoor ie ook de rest sneller naar de vaantjes gaat helpen. Door met 2 kettingen te rijden spreid je dus de aftakeling.EG6 wrote:Kan je dit verduidelijken? Vanwaar 2 kettingen en hoe zie ik dit dan? Wissel je dan om de x aantal kilometers eens van ketting met behoudt van cassette?Reflex wrote:Als je 3000 km met 1 ketting gaat fietsen op je cassette dan kun je er inderdaad zeker van zijn dat hij te ver versleten is voor een nieuwe ketting. Dit is ook de reden waarom ik iedereen aan kan raden om 2 kettingen te gebruiken, dan kun je altijd nog verder tot je cassette echt versleten is.
"Als je 3000 km met 1 ketting gaat fietsen op je cassette dan kun je er inderdaad zeker van zijn dat hij te ver versleten"
- Wat is zo de gemiddelde levensduur van een ketting? Uiteraard is dat geen exacte wetenschap.
Ik heb een nagel in de muur hangen en check om de 4 a 5 ritten hoe lang beide kettingen zijn. Kilometers zeggen niet alles want enkele modderige TT's kunnen er geweldig op inhakken. Momenteel hebben mijn 2 kettingen samen 1800km en de ketting die 1000km heeft is nog steeds de kortste. Die van 800 heeft de Hagelandse chrono (en elke andere TT's in die periode) meegemaakt
De bedoeling is dus dat je beide kettingen even snel (of traag) oprijd. Zeker tijdens de eerste 200 a 300km zit er zéér veel 'rek' op de ketting, het is al rap een halve led verschil. Nadien gaat de slijtage veel trager.
Waar de meesten in de fout gaan is denken dat een ketting wel eerst 1500km kan rijden alvorens er sleet op zit. Want die ketting kan toch nog niet versleten zijn? Je moet er van bij het begin mee starten of helemaal niet.
Hoeveel kilometers je zo kan rijden? Dat is inderdaad moeilijk te zeggen. Ikzelf deed er de laatste keer zo'n 7000km mee.
-
_anonymus_
- Mountainbiker
Post by _anonymus_ »
Ik wissel elke 200 à 300 km af tussen twee kettingen.
Veel hangt natuurlijk af van de omstandigheden, maar zo kan je de levensduur toch wel rekken.
Het is mij wel al opgevallen dat wisselen na veel km's (bijvoorbeeld na 3000 km) met de MTB niet gaat, maar met de racefiets wel. Misschien omdat die ketting en tandwielen minder afzien (geen modder, minder kleine omwentelingen...).
Op mijn koersfiets steek ik na 5000 km een nieuwe ketting, en dat is tot nu toe altijd al probleemloos gegaan. Na 10000 km steek ik dan een nieuwe cassette ook.
Veel hangt natuurlijk af van de omstandigheden, maar zo kan je de levensduur toch wel rekken.
Het is mij wel al opgevallen dat wisselen na veel km's (bijvoorbeeld na 3000 km) met de MTB niet gaat, maar met de racefiets wel. Misschien omdat die ketting en tandwielen minder afzien (geen modder, minder kleine omwentelingen...).
Op mijn koersfiets steek ik na 5000 km een nieuwe ketting, en dat is tot nu toe altijd al probleemloos gegaan. Na 10000 km steek ik dan een nieuwe cassette ook.
Zéér interessant, bedankt voor de uitgebreide respons!
Dienen beide kettingen dan ook van exact hetzelfde type te zijn, als je met 2 kettingen gaat rijden?
Is het vervangen van een ketting wat doenbaar, hoeveel tijd neemt het in beslag eens je er mee voort bent? En welke tools zijn daar voor nodig?
Dienen beide kettingen dan ook van exact hetzelfde type te zijn, als je met 2 kettingen gaat rijden?
Is het vervangen van een ketting wat doenbaar, hoeveel tijd neemt het in beslag eens je er mee voort bent? En welke tools zijn daar voor nodig?