Bandenspanning 29er

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Reflex
Mountainbiker

Re: Bandenspanning 29er

Post by Reflex »

De meesten rijden gewoon met te veel druk. Minder druk is minder rolweerstand, meer comfort en meer grip. Uiteraard is alles afhankelijk van de band, tubeless of niet, gewicht etc. Maar als je eens om je heen op een toertocht of een mtb trip in de banden gaat knijpen (staat zo stom) zul je zien dat er vaak te veel druk in zit.

Ik raad altijd mensen aan om te experimenteren. Ga eens een rondje rijden met 2 bar en verlaag stapsgewijs de druk. Voel waar de grens ligt (met name in de bochten). Met mijn huidige setup (x-king voor en Raceking achter) zit ik ook niet zo laag als op een Racing Ralph of thunderburt. Te laag gaf mij het "rollende" gevoel in de bochten vermoedelijk door de soepele zijflanken. Een gradatie van barren ergens op plakken is moeilijk. Hoeveel wijkt je pomp af? 1.5 bar op 1 pomp is vaak niet hetzelfde als de ander. Ik doe het op gevoel en ervaring met mijn pomp.
smokey_fluppe
Mountainbiker

Post by smokey_fluppe »

Reflex wrote:De meesten rijden gewoon met te veel druk. Minder druk is minder rolweerstand, meer comfort en meer grip. Uiteraard is alles afhankelijk van de band, tubeless of niet, gewicht etc. Maar als je eens om je heen op een toertocht of een mtb trip in de banden gaat knijpen (staat zo stom) zul je zien dat er vaak te veel druk in zit.

Ik raad altijd mensen aan om te experimenteren. Ga eens een rondje rijden met 2 bar en verlaag stapsgewijs de druk. Voel waar de grens ligt (met name in de bochten). Met mijn huidige setup (x-king voor en Raceking achter) zit ik ook niet zo laag als op een Racing Ralph of thunderburt. Te laag gaf mij het "rollende" gevoel in de bochten vermoedelijk door de soepele zijflanken. Een gradatie van barren ergens op plakken is moeilijk. Hoeveel wijkt je pomp af? 1.5 bar op 1 pomp is vaak niet hetzelfde als de ander. Ik doe het op gevoel en ervaring met mijn pomp.
Dit zal ook de fout zijn die ik gemaakt heb veel te veel druk, maar ik ging af op de tabel op de band, op mijn vredestein Blackpanther staat max 4 en min 2.5 bar, daardoor dat ik deze op 2.5 zette. Ikzelf weeg 80 kg en zal nu eens beginnen met 2 bar en dan altijd beetje zakken en zien waar ik uitkom. Andere vraag betreffende jou band keuze. Zijn de x Kings ook goed voor de winter of beter een shwalbe nemen, mijn voorband is dringend aan vervanging toe maar er is zoveel keuze, die moet niet zo voor de modder dienen maar meer voor ruw terrein inclusief natte wortels en stenen, ik ga veel in heuveland rijden en daar kom je redelijk wat wortels tegen dus wil ik mijn bandenkeuze daarop baseren. Ik dacht eerst shwalbe NN maar twijfel nu omdat deze uitstekend zijn voor zware modderploetern maar minder op natte stenen en wortels, wat zijn jouw ervaringen met banden op die ondergrond. En natuur speelt de bandendruk daar ook een grote rol
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Spanning kan zeker onder de 2 bar, je zal veel meer grip en comfort hebben. Daarbij is alles wel afhankelijk van de kwaliteit van de band (een highend soepele band of een goedkope stugge).

Zelf erg tevreden over de x-king. Heb ze in protection en gewone versie. Meestal combineer ik het met een Raceking maar in de winter durf ik er ook wel 2 keer een x-king op te leggen. Zelf kom ik van schwalbe en vond deze beter.

Daarbij wel gezegd dat overlaatst weer iemand beweerde dat de x-king het moeilijk heeft op natte wortels. Het is dus echt een persoonlijk verhaal die banden. Gewoon eens testen zou ik zeggen.
dennisVO
Mountainbiker

Post by dennisVO »

ik heb vooraan MountainKing en achteraan X-King van Continental.
voorheen lagen er Rocket Rons op.
ik vind de Continentals véél beter (meer vertrouwen in de bochten).
MAAR de Schwalbes waren 2.1 en de Conti's 2.4.
dat doet ook al veel, niet alleen het profiel/merk maar ook bandbreedte.

qua druk vind ik het raar dat iedereen maar wat roept zonder erbij te vermelden of ze tubeless tijden of wat voor band.
ik rijd ook liever met lage druk, maar te laag krijg ik achteraan wel eens een snakebite als ik te hard over stenen vlam.

maarja, zoals iedereen dus ook wel aangeeft.
probeer gewoon wat en zie waar je uitkomt.
zoals gezegd kan je beginnen bij 2 bar en dan wat zakken en zien waar je de sweet-spot vind.
EG6
Mountainbiker

Post by EG6 »

Interessant topic om even op in te pikken als beginnende biker. Ook om te voorkomen dat ik er een nieuw voor moet openen.

Ik heb een CUBE LTD Pro aangeschaft waar "Cube EX21, 32H, Tubeless ready" velgen op liggen met vooraan Schwalbe Tough Tom Active (2.25) en achteraan Schwalbe Tough Tom Active (2.25) banden. Als ik deze ga opzoeken en ga vergelijken kwa prijs met hetgeen ik hier met meest zie passeren van namen (Rocket Ron, Rapid Ralph, X-king, ...) verwacht ik hier niet al te veel van.

Ik weeg een 86kg en ben van plan om naar het werk te rijden aan 2.4/2.5 bar (te hoge druk voor veldwerk, maar voor asfaltweg naar het werk lijkt mij dit beter te bollen).
Voor de toertochten in het veld ga ik beginnen met een 2.0 en zo verder experimenteren.

Nu vraag ik mij wel een paar dingen af:
- De originele breedte van mijn band is 2.25". Valt hier van af te wijken technisch (monteerbaarheid) naar bijvoorbeeld 2.10 of 2.35, en past dit dan nog op mijn velg?
Welke invloeden heeft het afwijken van de 2.25" in baanligging? Mag ik bij een 2.10 of 2.35 een druk hanteren die mij goed lag bij een 2.25, of is dit opnieuw beginnen zoeken?

- Waarom worden er steeds verschillende banden gelegd vooraan / achteraan? Vallen hier bepaalde regels voor te hanteren om te weten welke banden je wel of niet moet zoeken om vooraan / achteraan te leggen? Veel hangt af van persoonlijke opvatting en "smaak", dat weet ik, maar wat is een standaard degelijke combinatie voor- / achterband? Ik rij nog met klassieke binnenbanden. Tubeless is een verhaal waar ik me later pas wil instorten.

Alvast bedankt.
vani
Mountainbiker

Post by vani »

EG6 wrote:

- Waarom worden er steeds verschillende banden gelegd vooraan / achteraan? Vallen hier bepaalde regels voor te hanteren om te weten welke banden je wel of niet moet zoeken om vooraan / achteraan te leggen?

Alvast bedankt.
Vooraan meestal iets meer profiel om wat meer grip te hebben in bochten achteraan als je kan spelen met de druk kun je minder gaan en dus ook op de baan minder weerstand dan met een band met grof profiel
Storm
Mountainbiker

Post by Storm »

dennisVO wrote:ik heb vooraan MountainKing en achteraan X-King van Continental.
voorheen lagen er Rocket Rons op.
ik vind de Continentals véél beter (meer vertrouwen in de bochten).
MAAR de Schwalbes waren 2.1 en de Conti's 2.4.
dat doet ook al veel, niet alleen het profiel/merk maar ook bandbreedte.

qua druk vind ik het raar dat iedereen maar wat roept zonder erbij te vermelden of ze tubeless tijden of wat voor band.
ik rijd ook liever met lage druk, maar te laag krijg ik achteraan wel eens een snakebite als ik te hard over stenen vlam.

maarja, zoals iedereen dus ook wel aangeeft.
probeer gewoon wat en zie waar je uitkomt.
zoals gezegd kan je beginnen bij 2 bar en dan wat zakken en zien waar je de sweet-spot vind.
Ik overweeg dezelfde banden te leggen (MountainKing voor en X-King achter), maar twijfel nog over de breedte.
Vallen deze breed of smal uit?
Ik rijd nu met Onza Canis 2.25 en weet niet of ik in het geval van de Continentals eventueel 2.4 zou kunnen nemen ...
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

De X-king valt erg smal uit. Best dus inderdaad de 2.4 nemen.
SD2E
Mountainbiker
Location: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Post by SD2E »

Reflex wrote:De X-king valt erg smal uit. Best dus inderdaad de 2.4 nemen.
idd xking en mountain king vallen small uit, raceking daarintegen mooi volume voor de 2.2
smokey_fluppe
Mountainbiker

Post by smokey_fluppe »

EG6 wrote:Interessant topic om even op in te pikken als beginnende biker. Ook om te voorkomen dat ik er een nieuw voor moet openen.

Ik heb een CUBE LTD Pro aangeschaft waar "Cube EX21, 32H, Tubeless ready" velgen op liggen met vooraan Schwalbe Tough Tom Active (2.25) en achteraan Schwalbe Tough Tom Active (2.25) banden. Als ik deze ga opzoeken en ga vergelijken kwa prijs met hetgeen ik hier met meest zie passeren van namen (Rocket Ron, Rapid Ralph, X-king, ...) verwacht ik hier niet al te veel van.

Ik weeg een 86kg en ben van plan om naar het werk te rijden aan 2.4/2.5 bar (te hoge druk voor veldwerk, maar voor asfaltweg naar het werk lijkt mij dit beter te bollen).
Voor de toertochten in het veld ga ik beginnen met een 2.0 en zo verder experimenteren.

Nu vraag ik mij wel een paar dingen af:
- De originele breedte van mijn band is 2.25". Valt hier van af te wijken technisch (monteerbaarheid) naar bijvoorbeeld 2.10 of 2.35, en past dit dan nog op mijn velg?
Welke invloeden heeft het afwijken van de 2.25" in baanligging? Mag ik bij een 2.10 of 2.35 een druk hanteren die mij goed lag bij een 2.25, of is dit opnieuw beginnen zoeken?

- Waarom worden er steeds verschillende banden gelegd vooraan / achteraan? Vallen hier bepaalde regels voor te hanteren om te weten welke banden je wel of niet moet zoeken om vooraan / achteraan te leggen? Veel hangt af van persoonlijke opvatting en "smaak", dat weet ik, maar wat is een standaard degelijke combinatie voor- / achterband? Ik rij nog met klassieke binnenbanden. Tubeless is een verhaal waar ik me later pas wil instorten.

Alvast bedankt.
Zo slecht zijn die toms niet hoor, deze lagen ook standaart op m'n cube Ltd sl. Ik deze op alle ondergronden goed ingereden en heb er nooit problemen mee ondervonden. Op de baan rijden ik ook 2.5 bar en offroad juist geen 2 bar. Deze banden zijn heel goed voor de modder, ik heb er stukken meer doorgeploeterd waar anderen moesten afstappen dus mij hoor je er niet van klagen.
Post Reply