Ah ok, toch vreemd he dat het op de foto zo verkleurd...
Ik zal ns moeten rondkijken maar vrees overal dezelfde leveringstermijn...
Grts.
Orbea Oiz m20 2017
Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
-
stijn10765
- Mountainbiker
Re: Orbea Oiz m20 2017
Post by stijn10765 »
Heb op een L 2015 met shimano 1x11, pedalen, drinkbushouder, crossmaxx sl en carbon stuur 11,2kg gewogen aan den haak.
Qua levertermijn hadden ze ook schrik bij mijn fietsenmaker omdat ze daar 2x een Oiz in bestelling hadden, maar ondertussen zijn ze veel vroeger aangekomen dan gepland.
Mijne fiets werd uiteindelijk ook 2 weken vroeger geleverd dan de afgesproken datum
Qua levertermijn hadden ze ook schrik bij mijn fietsenmaker omdat ze daar 2x een Oiz in bestelling hadden, maar ondertussen zijn ze veel vroeger aangekomen dan gepland.
Mijne fiets werd uiteindelijk ook 2 weken vroeger geleverd dan de afgesproken datum
- Fulaks
- Mountainbiker
- Location: Cannondale M500 ('94) - Orbea Alma 29" HS50 ('12) - Orbea Oiz M10 29" (2016) - Orbea Rise M10 ('24)
Ik heb vorige week vrijdag mijn gloednieuwe Oiz afgehaald, een M10 in maat L. Zaterdag alles naar m'n goesting en hand gezet (druk in demper en vork, rebound, sag, banden met latexmelk gevuld, voorbouw omgedraaid, remgrepen en shifters verzet, ...).
Zondag eerste keer een toertocht mee gereden in Chaam (NL). Fenomenaal goed ! Nog wat details bijregelen, maar de fiets voelde zo goed aan dat ik 'm na een tijdje gewoon vergat, en mij kon concentreren op het rijden. Deze fiets is precies wat ik wilde, een "harde fully". Daar waar de fiets toch stijf en hard aanvoelt als je'm in stilstand doet inveren, bleek na de rit toch dat ik de beschikbare veerweg ook had benut. Ferm machien !
Bovendien ook erg mooi afgewerkt, de eerste krasjes zullen pijn doen...
Zondag eerste keer een toertocht mee gereden in Chaam (NL). Fenomenaal goed ! Nog wat details bijregelen, maar de fiets voelde zo goed aan dat ik 'm na een tijdje gewoon vergat, en mij kon concentreren op het rijden. Deze fiets is precies wat ik wilde, een "harde fully". Daar waar de fiets toch stijf en hard aanvoelt als je'm in stilstand doet inveren, bleek na de rit toch dat ik de beschikbare veerweg ook had benut. Ferm machien !
Bovendien ook erg mooi afgewerkt, de eerste krasjes zullen pijn doen...
- alfake
- Mountainbiker
Ben ook super content met de oiz echt een machine!! De eerste krasjes gaan zeker pijn doen ☺ hoeveel druk heb jij in je vork en demper? Moet hem ook nog wat fine tunen.
Veel plezier ermee!!
Veel plezier ermee!!
- Fulaks
- Mountainbiker
- Location: Cannondale M500 ('94) - Orbea Alma 29" HS50 ('12) - Orbea Oiz M10 29" (2016) - Orbea Rise M10 ('24)
Ik heb 185 psi in de demper en ik dacht 150 in de vork. Moet er wel bijzeggen dat dit een eerste uitgangspunt was zoals geadviseerd door Fox, en ik ben geen lichtgewichtje (1,83m en bijna 0,1 ton op de weegschaal). Had wel de indruk dat de druk goed was, misschien de vork nog iets laten zakken. Ik heb steeds gereden in de "trail"-modus, dus vork en demper half geblokkeerd zal ik maar zeggen. Deze kan je nog aanpassen door de kabeltjes te regelen, moet ik nog wat ondervinden.
Weekend van 15/10 zitten we in de Ardennen op mtb-weekend, als het niet te slecht weer is neem ik de Oiz mee, bij slecht weer zal het de Alma worden. Wat een luxe dat ik nu die keuze heb...
Weekend van 15/10 zitten we in de Ardennen op mtb-weekend, als het niet te slecht weer is neem ik de Oiz mee, bij slecht weer zal het de Alma worden. Wat een luxe dat ik nu die keuze heb...
- alfake
- Mountainbiker
Ik heb alleen last van de poploc op de vork, als hij vast staat en je wil hem op het stuur los zetten dan blijft die hangen en moet ik hem op de vork zelf wat terug draaien,heb jij dit ook?
- Fulaks
- Mountainbiker
Ik heb nog maar één ritje gedaan en daarbij de remote voor de dempers niet gebruikt, deze stond halfweg, wat ze bij Scott de "trail-modus" noemen. Voelde zo perfect aan voor de redelijk vlakke rit.
Ik moet nog wat ervaring opdoen met de fiets. Als de Oiz mee mag naar de Ardennen volgend week (voorwaarde : geen strontweer) dan ga ik de remote zeker gebruiken om de boel helemaal open te zetten in de downhill.
Ik moet nog wat ervaring opdoen met de fiets. Als de Oiz mee mag naar de Ardennen volgend week (voorwaarde : geen strontweer) dan ga ik de remote zeker gebruiken om de boel helemaal open te zetten in de downhill.
-
stijn10765
- Mountainbiker
Post by stijn10765 »
Pop Lock heb ik ook, maar wanneer de vork wat steviger inveert door een put of te remmen, springt ze uiteindelijk vanzelf open. Soms is gewoon de voorrem lichtjes kort inknijpen voldoende bij mij om de vork dan tocht te laten openspringen. Is een beetje eigen aan de mechanische werking van de lockout vrees ik. Kun je oplossen door de twinlock van scott te monteren. Die werkt een pak beter.
Die psi waarden zijn volgens mij toch extreem hoog? Normaal gezien bij de voorvork 1psi per kg lichaamsgewicht (float 32 tot 2015) en waarden voor de demper staan op de achterbrug. Ik weet dat de vork bij mij vooraan op ca 90 psi staat en ik vind die al redelijk stug staan (heb wel niet de FIT4 cartridge). Kijk eens op de site van fox voor de fit4 (hebben iets hogere druk nodig precies)
Vork:
http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=551
Zou voor jou op een 113 psi moeten komen.
De demper zou tussen de 150 en 160psi zitten als je rond de 90 kg weegt op mijn tabel.
Dus ik zou de druk toch nog maar eens nakijken in je vork en demper. Anders ga je nooit het volle potentieel/comfort van je vering kunnen benutten.
Voor de rest ben ik wel een beetje jaloers op die boostnaven en steekas achteraan bij jullie
Dat zal voor de fiets wel een groot verschil maken.
Die psi waarden zijn volgens mij toch extreem hoog? Normaal gezien bij de voorvork 1psi per kg lichaamsgewicht (float 32 tot 2015) en waarden voor de demper staan op de achterbrug. Ik weet dat de vork bij mij vooraan op ca 90 psi staat en ik vind die al redelijk stug staan (heb wel niet de FIT4 cartridge). Kijk eens op de site van fox voor de fit4 (hebben iets hogere druk nodig precies)
Vork:
http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=551
Zou voor jou op een 113 psi moeten komen.
De demper zou tussen de 150 en 160psi zitten als je rond de 90 kg weegt op mijn tabel.
Dus ik zou de druk toch nog maar eens nakijken in je vork en demper. Anders ga je nooit het volle potentieel/comfort van je vering kunnen benutten.
Voor de rest ben ik wel een beetje jaloers op die boostnaven en steekas achteraan bij jullie
- Fulaks
- Mountainbiker
Stijn,
zoals ik al aangaf heb ik nog maar één ritje achter de rug. De druk in de dempers heb ik inderdaad van de achterbrug afgelezen voor de achterdemper, en ook nog eens nagekeken in de online documentatie van de Oiz én die van Fox. Heb mijn dempers liever wat te hard dan te zacht. De vork staat vermoedelijk te hard, daar heb je gelijk in. Echter na de rit zag ik toch aan de rubbertjes rond de dempers dat ik zo goed als de volledige veerweg had gebruikt. Zoals gezegd, moet nog wat experimenteren en ervaring opdoen. Eén ritje is echt te weinig om alles te beoordelen en aan te passen.
zoals ik al aangaf heb ik nog maar één ritje achter de rug. De druk in de dempers heb ik inderdaad van de achterbrug afgelezen voor de achterdemper, en ook nog eens nagekeken in de online documentatie van de Oiz én die van Fox. Heb mijn dempers liever wat te hard dan te zacht. De vork staat vermoedelijk te hard, daar heb je gelijk in. Echter na de rit zag ik toch aan de rubbertjes rond de dempers dat ik zo goed als de volledige veerweg had gebruikt. Zoals gezegd, moet nog wat experimenteren en ervaring opdoen. Eén ritje is echt te weinig om alles te beoordelen en aan te passen.