vraag ivm voorderailleur

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
Gert93
Mountainbiker

vraag ivm voorderailleur

Post by Gert93 »

De tijd is gekomen dat mijn BB aan vervanging toe is, en aangezien mn voorderailleur over de jaren ook al veel speling heeft gekregen lijkt het me een goed idee ze beiden te vervangen.

Momenteel is mn voorderailleur met 2 bouten op een plaatje geschroefd dat rond mn BB zit, kan ik dit zomaar vervangen door een derailleur die met een klem rond de buis hangt? Of moet er hier gelet worden op diameter van de buis of andere dingen?
_anonymus_
Mountainbiker

Re: vraag ivm voorderailleur

Post by _anonymus_ »

Als je een voorderailleur met klemband wil monteren, moet je inderdaad letten op de diameter van de framebuis.
Meestal wordt een derailleur met klemband (bij Shimano toch) geleverd met adapters om de klemband aan te passen aan de diameter van de zitbuis, zoals bv hier:
http://forum.mountainbike.be/posting.ph ... 7&t=139922" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar er is misschien wel een reden waarom jouw huidige derailleur niet met een klemband is.
Ben je zeker dat er een klemband rond je zitbuis kan? Is de zitbuis mooi rond, of heeft ze een speciale vorm?
Gert93
Mountainbiker

Re: vraag ivm voorderailleur

Post by Gert93 »

Ik zocht even mn fiets op via google en vond een afbeelding waarbij er een hollowtech BB zit en en derailleur met klem, dus passen rond de buis zal geen probleem zijn.

Ikzelf ga gwn een nieuwe square tapered BB zetten, daarop een acera crank (3spd), vraag me nu vooral af of ik daar eender welke 3sp derailleur boven kan hangen of dat ik op nog andere specificaties moet letten?
Post Reply