Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
vani
Mountainbiker

Re: Tubeless

Post by vani »

KWBiker wrote:Schudden om te horen of er nog in zit, is zeker een goede methode.

Meestal doe ik geen moeite om het propje er uit te halen. Het gewicht is verwaarloosbaar en het bespaart je de miserie dat de band niet meer goed afsluit.

Zo doe ik het. Ik hang het wiel op en haal de binnenkant van het ventiel er uit. Ik gebruik een dikke doktersspuit en spuit op die manier het product door het open ventiel. Ventiel er terug opvijzen en opblazen. Het voordeel van deze methode is dat je latexlaag intact blijft en geen last hebt van vervelende fitten tussen de velg en de band (loszittende stukken latex). Vaak moet je band ook niet meer "ploppen".

idem :-D
chrisper
Moderator

Post by chrisper »

hier idem, maar heb wel de indruk dat de latex snel 'opdroogd'
heb nu al 2x na ongeveer een maand dat mijn band niet meer 'klotst' bij het schudden
ik dacht de eerste keer misschien te weinig latex ingedaan
heb er nu eind juni wat bijgedaan en ik hoor weer niet meer klotsen.

ik rij met racing ralphs van schwalbe 29inch 2.25 en nu al 160ml schwalbe doc blue latex in elke band gespoten
heb ztr crest no tubes velgen
de banden blijven mooi op spanning, na een week nog geklots, nu na +/- 1 maand niks geklots meer?
t is mijn eerste tubeless set
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Dat vind ik wel heel rap, ik heb mijn wielen in maart tubeless gemaakt en hoor het nog klotsen. Ik doe er 120ml in bij nieuwe banden die nog volledig gedicht moeten worden.

Je zet je fiets toch niet tegen de chauffage :)? Welke versie racing ralph heb je? Liteskin?
chrisper
Moderator

Post by chrisper »

Mister No Chaïn wrote:Dat vind ik wel heel rap, ik heb mijn wielen in maart tubeless gemaakt en hoor het nog klotsen. Ik doe er 120ml in bij nieuwe banden die nog volledig gedicht moeten worden.

Je zet je fiets toch niet tegen de chauffage :)? Welke versie racing ralph heb je? Liteskin?

ik heb de snakeskin versie.
omdat het de eerste keer tubeless was, wist ik niet dat banden moesten ontvet worden.
dus nieuwe banden op nieuwe velgen, opgepompt met voetpomp
band erop gelegd, beetje zeepsop op bandhiel, oppompen met een paar luide knallen (band zet zich)
dan terug lucht eruit, en latex via ventiel er in
fiets staan buiten in een gemetste schuur, op een oud tapijt
soms wijzig ik wel de bandenspanning, naargelang het te rijden terrein (maar hierdoor ontsnapt er geen latex dat ik kan zien)
staat soms wel eens een weekje of 2 stil, zonder te rijden (omdat ik nog andere bikes heb om op te rijden)
zal es wielen uitnemen om te luisteren, als ik met wielen gemonteerd schud of draai hoor ik niks
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Heel vreemd, ik heb ook de schwalbe's in snakeskin. Ik zie niet in hoe je in zo'n korte tijd je melk kan verliezen.
Conti's zijn echt vettig, die schwalbe's heb ik ook niet ontvet hoor.
pompierke 349
Mountainbiker

Post by pompierke 349 »

Ik ontvet geen enkele band bij het plaatsen er van.
Enkel zeepsop er op en pompen met luchtdruk en lukt mij altijd, al vele verschillen merken goed gekregen.
Enkel schwalbe vind ik een klote band bij meerdere keren er op te leggen die krijg je meestal niet meer mooi recht.
Muntanya
Mountainbiker

Post by Muntanya »

Na een erg ambetante ervaring toch nog eens tubeless geprobeerd... De twee doornen in de banden voor en achter hebben me over de streep getrokken.

Eerst velg gereinigd met zwarte zeep, daarna met isopropyl alcohol.
Tape dubbel gelegd, goed aan getrokken terwijl ik hem legde, zovele mogelijk proberen direct in de uitholling te duwen. Héél klein gaatje aan het ventielgat gemaakt, ventiel erdoor geduwd. Gewone binnenband opgelegd en dan opgepompt tot 3,4 bar, even een half uurtje laten "zetten". Daarna binnenband er terug uit, tubeless ventiel erin en ringetje aandraaien terwijl ik met de duim vanuit de band het ventiel extra erdoor druk. Direct melk van Stan's erin, zo'n 90ml (moest tussen 60 en 90 zijn), band opleggen (dit ging véél vlotter dan voorheen, ik neem aan dat de temperatuur ermee te maken heeft, ofwel is de band een beetje "uitgerekt") en alles ging deze keer van de eerste keer (2x zelfs) perfect. Even mee gaan rijden om te verspreiden. Deze ochtend zag alles er nog goed uit.

Ik dacht even van "oh nee", toen uit het gaatje aan het voorwiel een sissend geluid kwam en een witte wolk, maar heb even gedraaid met het wiel en het stopte quasi onmiddellijk...

Deze avond de eerste keer écht mee gaan rijden. Spannend...
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

welkom in de tubeless wereld :-)
Muntanya
Mountainbiker

Post by Muntanya »

Reflex wrote:Niet te zeggen. Is afhankelijk van de temperatuur, band, km's etc etc. Gewoon af en toe eens schudden met de band.
Ik heb gisteren in beide banden 90ml gedaan zoals aanbevolen op de fles (60-90ml voor 2,2") en ik hoor eerlijk gezegd niets klotsen. Het werkte alleszins wel, want een lek in de voorband werd onmiddellijk gedicht...
Muntanya
Mountainbiker

Post by Muntanya »

aresius wrote:welkom in de tubeless wereld :-)
Merci.
Post Reply