voordeel van klikpedaal

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
keybiker1
Mountainbiker

Post by keybiker1 »

in het beginne is eerst even wennen maar rij nu sinds een zestal jaar met Time-Attack klikpedalen en heb er niks dan lof over, liever Time dan Shimano SPD
Cougar
Mountainbiker

Post by Cougar »

ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan het MTB met klikpedalen, racefiets met racefietsklikpedalen is veel erger :drunk:
intruder
Mountainbiker
Location: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Post by intruder »

nog een voordeel:
de belasting op uwe bottom bracket gaat minderen omda ge kunt duwen en trekken en zo volledig de beweging rond gaat maken. Daardoor kan de veiligheidscoëfficient van uwe kader naar beneden waardoor er nog gewicht kan bespaard worden zonder dat er extra gevaar tot breken is :P
Geut
Mountainbiker

Post by Geut »

Ik vind dat er bij klikpedalen maar 1 nadeel is.
Bij het klimmen stilvalen geeft bijna altijd een val of een serieus spectaculaire beweging.
Op andere momenten heb ik nog nooit problemen gehad met uitklikken.
Int begin kunt ge best U pedalen niet te vast instellen.
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Geut wrote:Ik vind dat er bij klikpedalen maar 1 nadeel is.
Bij het klimmen stilvalen geeft bijna altijd een val of een serieus spectaculaire beweging.
Vind ik juist niet zulk probleem. Bij het klimmen zie je het wel aankomen dat je gaat stilvallen en dan heb je meestal wel gedacht aan het uitklikken.

Elk nadeel heeft z'n voordeel in dit geval vind ik. Omdat ik niet graag uitklik (of val) zal ik nog meer moeite doen om boven te geraken op een steil klimmetje. :bounce:
Gunter
Mountainbiker

Post by Gunter »

Point7 wrote:
Geut wrote:Ik vind dat er bij klikpedalen maar 1 nadeel is.
Vind ik juist niet zulk probleem. Bij het klimmen zie je het wel aankomen dat je gaat stilvallen en dan heb je meestal wel gedacht aan het uitklikken.

Elk nadeel heeft z'n voordeel in dit geval vind ik. Omdat ik niet graag uitklik (of val) zal ik nog meer moeite doen om boven te geraken op een steil klimmetje. :bounce:
akkoord bij een klim zie je het aankomen maar om dan preventief je voet uit te klikken dan is't zeker om zeep en geraak je niet meer boven ...
ik heb gewoon geleerd om te vallen en door te gaan totdat het zeer doet :D
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Blijven trekken en duwen,en als er iemand voor je stapt,roepen!Zo geraak ik steeds boven...Allé...niet altijd :oops: het gebeurt dat ik soms ook wel uitklik(niet vallen op een klim natuurlijk!)en dan rep ik mij naar de kant om de achterliggers de baan vrij te houden.
el duderino
Mountainbiker

Post by el duderino »

dit weekend met eggbeaters-pedalen gereden, klikken supermakkelijk vast ivg met mijn shimano's
losklikken gaat ook wel vlotjes ( toch 2x prijs gehad :wink: )

dit worden toch men volgende pedalen denk ik
(eigenlijk ben ik al zeker dat het de volgende worden)

greets

8)
ViperBiker
Mountainbiker

Post by ViperBiker »

je hebt met klikpedalen idd 10% meer kracht op de pedalen, omdat ook de voorwaartse kracht om wordt gezet in neerwaartse.
Ik heb geen klikpedalen, maar zoiets waar je je voet in moet schuiven en dat vertrouw ik veel meer omdat je je voet sneller eruit kunt trekken bij noodsituaties
Trevorken
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008

Post by Trevorken »

Ik twijfel er toch sterk aan dat je je voet sneller uit zoiets uit hebt dan uit klikpedalen.
Met klikpedalen moet je een korte draiende beweging maken ne met een dergelijk systeem moet je eerst je voet nog eens volledig naar achteren bewegen.
Post Reply