http://www.mtbroutes.nl/nieuws/39-nieuw ... ef=Default" onclick="window.open(this.href);return false;
toevallig vandaag tegen gekomen
Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- LittleWhiteDog
- Mountainbiker
Re: Waarom dragen MTB'ers altijd een rugzak?
Post by LittleWhiteDog »
Hehe, schitterend :)
Tip van de bidon met het afsluitkapje is ook eentje om te onthouden !
Tip van de bidon met het afsluitkapje is ook eentje om te onthouden !
-
bertP
- Mountainbiker
Ik lees bijna nergens iets over het drinkgemak van een camelback....
Dit is voor mij toch een van de voornaamste redenen. Het is veel gemakkelijker, sneller en veiliger om op technisch of onbekend terrein effe snel een slokje te drinken. Met een drinkbus moet je toch iets langer met 1 hand rijden. Wanneer je het parcours kent is dit geen probleem, dan weet je waar dit gemakkelijk kan. Op onbekend terrein is dit soms iets moeilijker.
Nu momenteel voor mij kan ik gewoon niet anders. Er past maar een 500ml drinkbus in mijn fully frame. Veel te weinig daar ik altijd veel drink.
Ik rijd dus ook lokaal met de rugzak, wat dan ook weer niet altijd mijn voorkeur heeft, want ik gebruik evengoed de achterzakjes nog om wat weg te steken.
Voor langere tochten zonder ondersteuning (geen organisatie) neem ik in de rugzak ook altijd genoeg reservemateriaal mee. Wel geen buitenband, gaat er wat over
Dit is voor mij toch een van de voornaamste redenen. Het is veel gemakkelijker, sneller en veiliger om op technisch of onbekend terrein effe snel een slokje te drinken. Met een drinkbus moet je toch iets langer met 1 hand rijden. Wanneer je het parcours kent is dit geen probleem, dan weet je waar dit gemakkelijk kan. Op onbekend terrein is dit soms iets moeilijker.
Nu momenteel voor mij kan ik gewoon niet anders. Er past maar een 500ml drinkbus in mijn fully frame. Veel te weinig daar ik altijd veel drink.
Ik rijd dus ook lokaal met de rugzak, wat dan ook weer niet altijd mijn voorkeur heeft, want ik gebruik evengoed de achterzakjes nog om wat weg te steken.
Voor langere tochten zonder ondersteuning (geen organisatie) neem ik in de rugzak ook altijd genoeg reservemateriaal mee. Wel geen buitenband, gaat er wat over
- liebherr 914
- Mountainbiker
- Location: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine
Post by liebherr 914 »
Ik draag altijd een rugzak met materiaal,om anderen te helpen die te leeg zijn om een binnenband of kettingpons mee te nemen

- filiep72
- Mountainbiker
- Location: Merida Big Nine Carbon Team '13; Specialized Epic Expert 29" '15
liebherr 914 wrote:Ik draag altijd een rugzak met materiaal,om anderen te helpen die te leeg zijn om een binnenband of kettingpons mee te nemen![]()
En ook om uwen KMC ketting te herstellen é
Ni goed gelezen danbertP wrote:Ik lees bijna nergens iets over het drinkgemak van een camelback....
Ik doe het daar wel vooral om. Alle andere spullen geraken allemaal in mijn zadeltasje. Dus bij mij zit er meestal mijn portefeuille, sleutels en iphone in. Maar die kan ik ook zonder rugzak meenemen. dus voor de camelbag. Heb maar 1 drinkbushouder van 500ml en ik heb op een tocht toch minstens 1,5 liter nodig.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Post by Mister No Chaïn »
Absoluut waar. Als ik met bidons rijd drink ik merkelijk minder, met camelbak kan je op onverhard gewoon drinken terwijl je dit met een bidon toch niet rap doet.bertP wrote:Ik lees bijna nergens iets over het drinkgemak van een camelback....
Bij bevoorradingen weet je ook niet wat je gaat krijgen, de ene keer is het iets dat je bevalt maar de volgende keer niet. Bovendien rijd ik meestal de langste afstand op TT's, als ik 80km en meer rijd vind ik het wel handig dat ik met 2l kan vertrekken. Gisteren was er een aparte bevoorrading voor de langste afstand, het viel me op dat bijna iedereen daar een camelbak aan had. Als je start voor de 35 lijkt me een camelbak nu ook wat overkill.
Ik heb het gewicht ook liever op mijn rug zitten, met twee bidons voelt je fiets toch een stukje zwaarder elke keer je optrekt. Of dat denk ik toch te voelen
Ik sluit me volledig aan... Op dagtochten zonder organisatie is een Camel te verkiezen boven x maal bidons. En kunnen drinken wanneer je wil zonder te moeten wachten op e stukje waar je kan loslaten is ook niet te onderschatten. Ik ben aan mijn maag geopereerd en moet kleine hoeveelheden per keer drinken. Als ik dat met bidons moet doen...
- KUBA
- Mountainbiker
- Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL
Ik draag gewoon ALTIJD een camelback omdat....de anderen da ook doen , nooit geweten waarom maar hoor er gewoon graag bij
Neenee , heb altijd camelback aan maar slechts voor de ritten boven de 100Km zit er ook effectief drank in.
Wat zit er dan anders in?
- 2 binnenbanden (26" en 29")
- Kettingpons en slotjes
- Mulitool
- tiewraps
- derriepad
- remblokken (V-brake en disc)
- Gsm
- Portefeuille
- Fietsslot
- Fietspomp
- Regenjas
- Jaja zelfs een zwembadrepairkit die onlangs voor een onfortuinlijke clubgenoot nuttig gebleken is toen de flank van een shwalbe buitenband weer eens gescheurd was.
Ik val zelden of nooit in panne , maar als het gebeurt wil ik alles zelf kunnnen fixen wat resulteert in 1 x pegdienst in 11Jaar tijd.
Ne goeie MTB'er kan zijn plan trekken
Neenee , heb altijd camelback aan maar slechts voor de ritten boven de 100Km zit er ook effectief drank in.
Wat zit er dan anders in?
- 2 binnenbanden (26" en 29")
- Kettingpons en slotjes
- Mulitool
- tiewraps
- derriepad
- remblokken (V-brake en disc)
- Gsm
- Portefeuille
- Fietsslot
- Fietspomp
- Regenjas
- Jaja zelfs een zwembadrepairkit die onlangs voor een onfortuinlijke clubgenoot nuttig gebleken is toen de flank van een shwalbe buitenband weer eens gescheurd was.
Ik val zelden of nooit in panne , maar als het gebeurt wil ik alles zelf kunnnen fixen wat resulteert in 1 x pegdienst in 11Jaar tijd.
Ne goeie MTB'er kan zijn plan trekken