Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
vedet
Mountainbiker

Re: Tubeless

Post by vedet »

Zo dus vorige week maandag de banden tubeless gemaakt, omdat er bij die stan's kit de ventielen vast aan een rubberen velglint zitten die dus gebruikt maar die zorgen ervoor dat de banden wel moeilijk op de velgen gaan. Maar woensdag stond alles nog volledig op druk dus een eerste klein ritje gemaakt.
Zondag eerste toertocht gedaan en ook daar alles prima in orde.

Eerste keren blijft er toch een stukje onzekerheid want als je lek zo rijden, ik denk dat een binnenbandje steken wel een vuile bedoening is met al die pap.

Nu nog de juiste druk vinden met mijn 100+ kg. 2bar voelde heel comfortabel aan maar toch nog altijd schrik om te weinig druk te hebben bij mijn 26" zat ik 3kg
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Bij mijn 27,5+ zit ik op 1 bar...;-)
vani
Mountainbiker

Post by vani »

vedet wrote:Zo dus vorige week maandag de banden tubeless gemaakt, omdat er bij die stan's kit de ventielen vast aan een rubberen velglint zitten die dus gebruikt maar die zorgen ervoor dat de banden wel moeilijk op de velgen gaan. Maar woensdag stond alles nog volledig op druk dus een eerste klein ritje gemaakt.
Zondag eerste toertocht gedaan en ook daar alles prima in orde.

Eerste keren blijft er toch een stukje onzekerheid want als je lek zo rijden, ik denk dat een binnenbandje steken wel een vuile bedoening is met al die pap.

Nu nog de juiste druk vinden met mijn 100+ kg. 2bar voelde heel comfortabel aan maar toch nog altijd schrik om te weinig druk te hebben bij mijn 26" zat ik 3kg
daarom zijn de ventielen zonder rubberlint iets makkelijker en properder :-)
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

Bij mijn roval wielen zaten ook 2 ventielen bij.
2rondjes met gele tape en dan zo'n ventiel erdoor, komt dat op hetzelfde neer?

Ik bedoel dat wanneer je onderweg onverhoopt toch plat rijdt door een scheur ofzo je er wel een binnenband in moet steken. Dat lijkt me vuil.
Boebbel
Forum beheerder

Post by Boebbel »

vedet wrote:Bij mijn roval wielen zaten ook 2 ventielen bij.
2rondjes met gele tape en dan zo'n ventiel erdoor, komt dat op hetzelfde neer?
Ja

Ik bedoel dat wanneer je onderweg onverhoopt toch plat rijdt door een scheur ofzo je er wel een binnenband in moet steken. Dat lijkt me vuil.
Ik denk dat het wel meevalt: de meeste vloeistof zal er wel uit zijn als je zo'n scheur hebt. Maar ja, alles plakt wel een beetje.
Breght
Mountainbiker

Post by Breght »

Goed, na vele mislukte pogingen om hem terug tubeless te leggen, heb ik een tijdje met binnenband gereden.
In de week had ik wat vrije tijd op overschot en heb ik nog eens geprobeerd om hem tubeless te maken. Opnieuw alles mooi schoon gemaakt. Enkel buitenband erop en de kans gewaagt met de voetpomp. Raar maar waar sprong deze er mooi op.

Nu dat dit ineens wel terug lukt had ik al wat meer hoop. Lucht afgelaten, melk erin en pompen maar. E voila, mijn achterband staat terug tubeless. Heeft dit maken met het feit dat ik een tijd met binnenband heb gereden en de buitenband zit heeft "gezet". Wie zal het weten. Mijn doel is terug bereikt :D

Bedankt iedereen voor de tips
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

Heb al gehoord dat een gloednieuwe band soms meer problemen geeft dan een die al wat meer ingereden is.
spaghetti_2
Mountainbiker

Post by spaghetti_2 »

Begin mei mijn banden tubeless gemaakt voor de lcmt. In juni en juli echter tijd aan de kant gestaan door polsblessure. Rij voornamelijk met de koersfiets dus het is pas nu dat ik voor het eerst de mtb nog eens van stal wil halen. Doe ik er best aan na 3 maand inactiviteit de latex te vervangen? En kan ik gewoon latex bijgieten (zo moet ik ze niet opnieuw tubeless maken) of is er buiten het extra gewicht een nadeel van de oude latex in de band?
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

spaghetti_2 wrote:Begin mei mijn banden tubeless gemaakt voor de lcmt. In juni en juli echter tijd aan de kant gestaan door polsblessure. Rij voornamelijk met de koersfiets dus het is pas nu dat ik voor het eerst de mtb nog eens van stal wil halen. Doe ik er best aan na 3 maand inactiviteit de latex te vervangen? En kan ik gewoon latex bijgieten (zo moet ik ze niet opnieuw tubeless maken) of is er buiten het extra gewicht een nadeel van de oude latex in de band?
Dat kunnen we zo niet vertellen. Als er nog in zit en het is nog goed vloeibaar dan kun je dit gewoon laten zitten. Beetje bijvullen als het te weinig is. Is het enkel opgedroogd dan moet je even de band aan 1 kant loshalen, de prop latex eruit halen en nieuwe latex erin doen.

Het beste dus gewoon ff schudden met je wiel en luisteren maar nog beter is om je band er even aan 1 kant af te halen en je ziet wat er in zit. Daarna band weer erop en oppompen. Is 2 min werk.
KWBiker
Mountainbiker

Post by KWBiker »

Schudden om te horen of er nog in zit, is zeker een goede methode.

Meestal doe ik geen moeite om het propje er uit te halen. Het gewicht is verwaarloosbaar en het bespaart je de miserie dat de band niet meer goed afsluit.

Zo doe ik het. Ik hang het wiel op en haal de binnenkant van het ventiel er uit. Ik gebruik een dikke doktersspuit en spuit op die manier het product door het open ventiel. Ventiel er terug opvijzen en opblazen. Het voordeel van deze methode is dat je latexlaag intact blijft en geen last hebt van vervelende fitten tussen de velg en de band (loszittende stukken latex). Vaak moet je band ook niet meer "ploppen".
Post Reply