Tubeless
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- KrisMaes76
- Mountainbiker
- Location: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom
Re: Tubeless
Post by KrisMaes76 »
yep, met IPA, maar heb die banden vrij snel doorverkocht, vind de protections beter rijden, stabieler in de bochtenReflex wrote:Nogmaals, goed ontvet? Dat is zeer belangrijk.
- vedet
- Mountainbiker
Ik mag volgende week mijn nieuwe fiets gaan afhalen :)
Nu wil ik die ook graag tubeless hebben, filmpjes genoeg op Youtube maar heel dit topic leert me toch ook wel dat het de eerste keer of keren niet zo simpel is.
uit de speclijst van mijn fiets haal ik onderstaande info:
Velgen:
Roval 29, alloy, 21mm inner width, 32h
Voorband:
S-Works Fast Trak, 120TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 29x2.2"
Achterband
Specialized Fast Trak Control, 60TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 29x2.0"
Nu wil ik graag weten wat ik allemaal nodig heb om die tubeless te maken.
En of er iemand rond Antwerpen dat eens samen met mij wil doen op een doordeweekse avond.
Ik breng uiteraard een goed humeur, veel dankbaarheid en wat nats om die te tonen mee.
Nu wil ik die ook graag tubeless hebben, filmpjes genoeg op Youtube maar heel dit topic leert me toch ook wel dat het de eerste keer of keren niet zo simpel is.
Velgen:
Voorband:
Achterband
En of er iemand rond Antwerpen dat eens samen met mij wil doen op een doordeweekse avond.
Ik breng uiteraard een goed humeur, veel dankbaarheid en wat nats om die te tonen mee.
- aresius
- Mountainbiker
Voor nieuwe banden heb ik het nog niet gedaan, dus dat ontvetten weet ik niet.
Maar voor de rest een grote bus latex vloeistof (notubes, joe non flat, ...)
Een rol tubeless tape. Met die van Notubes heb ik goeie ervaringen, breedte hangt wel af van velgbreedte
Tubeless ventielen
De komende week heb ik geen enkele avond vrij, maar de week erop valt er misschien wel iets te regelen.
Ben zelf van Edegem dus niet zo ver.
Maar voor de rest een grote bus latex vloeistof (notubes, joe non flat, ...)
Een rol tubeless tape. Met die van Notubes heb ik goeie ervaringen, breedte hangt wel af van velgbreedte
Tubeless ventielen
De komende week heb ik geen enkele avond vrij, maar de week erop valt er misschien wel iets te regelen.
Ben zelf van Edegem dus niet zo ver.
ik heb een paar maand geleden mijn banden ook tubeless gelegd.
een nieuw setje notubes ztr crest velgen, met notubes velglint, een schwalbe racing ralph 29inch 2.2 snakeskin en een bus schwalbe doc blue had ik nodig.
ik heb de banden niet ontvet, omdat ik dit toen niet wist.
banden er gewoon opgelegd, volledig, randen ingesmeerd met een zeepsopje (water met wat dreft)
dan met gewone vloerpomp volledig opgepomp tot 3.5 bar (max wat in band mocht), wel snel gepompt, ondertussen paar knallen gehoord (velg die zich goed in de velg plopte)
ongeveer 15min laten rusten, band bleef vrij hard.
dan lucht afgelaten, ventielkern verwijderd, melk ingegoten via ventiel, band terug opgepompt, geschud in alle mogelijke richtingen en 10min op elke zijde laten rusten op een emmer (dus plat, horizontaal)
en banden waren direct helemaal dicht, want na een weekje even gecontroleerd en banden stonden nog perfect op zelfde spanning
nergens geen vloeistof gelekt of zo.
voor mijn eerste keer ging dit allemaal heel eenvoudig, of misschien was dit beginnersgeluk.
ik zeg niet dat mijn werkingswijze de juiste is, maar ik zou zeggen gewoon proberen
al doende leert men, en al draaiende keert men...
een nieuw setje notubes ztr crest velgen, met notubes velglint, een schwalbe racing ralph 29inch 2.2 snakeskin en een bus schwalbe doc blue had ik nodig.
ik heb de banden niet ontvet, omdat ik dit toen niet wist.
banden er gewoon opgelegd, volledig, randen ingesmeerd met een zeepsopje (water met wat dreft)
dan met gewone vloerpomp volledig opgepomp tot 3.5 bar (max wat in band mocht), wel snel gepompt, ondertussen paar knallen gehoord (velg die zich goed in de velg plopte)
ongeveer 15min laten rusten, band bleef vrij hard.
dan lucht afgelaten, ventielkern verwijderd, melk ingegoten via ventiel, band terug opgepompt, geschud in alle mogelijke richtingen en 10min op elke zijde laten rusten op een emmer (dus plat, horizontaal)
en banden waren direct helemaal dicht, want na een weekje even gecontroleerd en banden stonden nog perfect op zelfde spanning
nergens geen vloeistof gelekt of zo.
voor mijn eerste keer ging dit allemaal heel eenvoudig, of misschien was dit beginnersgeluk.
ik zeg niet dat mijn werkingswijze de juiste is, maar ik zou zeggen gewoon proberen
al doende leert men, en al draaiende keert men...
een rol tubeless tape, een fles vloeistof, een paar ventielen, iets om de banden te ontvetten(remmenreiniger, isopropyl) en ne compressor.vedet wrote:Ik mag volgende week mijn nieuwe fiets gaan afhalen :)
Velgen:
Voorband:
Achterband
ik weet niet waar ge uwe fiets gekocht hebt, maar ne fatsoenlijke lbs doet dat ook voor u de eerste keer.
Schwalbe banden gebruiken een andere procedure om makkelijk van de mal te komen waardoor ze minder last hebben van het niet ontvetten. Continental gebruikt een soort oliefilmpje en daarom hebben mensen vaak moeite met de Continental banden.
Ik zou gewoon iedere band eerst goed ontvetten met remmenreiniger of alcohol of een andere ontvetter. Zelfs bij Schwalbe banden kan het nooit kwaad.
Ik zou gewoon iedere band eerst goed ontvetten met remmenreiniger of alcohol of een andere ontvetter. Zelfs bij Schwalbe banden kan het nooit kwaad.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Post by Mister No Chaïn »
Ik heb mijn Schwalbe Thunder Burt's tubeless gemaakt en dat ging meteen goed, niks ontvet. Bij Conti voel je inderdaad dat er zo'n vettig laagje op hun banden zit.
Ik heb ze trouwens gewoon met de vloerpomp tubeless gemaakt, ik zal niet zeggen dat het even vlot gaat als met een compressor maar het lukt. Kwestie van genoeg zeepsop te gebruiken.
Ik heb ze trouwens gewoon met de vloerpomp tubeless gemaakt, ik zal niet zeggen dat het even vlot gaat als met een compressor maar het lukt. Kwestie van genoeg zeepsop te gebruiken.
2 weken geleden heb ik 2x nieuwe Racing Ralphs geplaatst.
De voorband is van de 1e x dicht en blijft dicht.
Met de achterband ben ik reeds 1 week aan het vechten.
Hij blijft soms 1 dag dicht en de dag erna staat hij plat..(steeds klein lekje in zijwand).
Nu, na 1 week lijkt het in orde te zijn.
Besluit1: er is verschil van band tot band.
Besluit2: Volgende keer ga ik de banden ook ontvetten, (hier geleerd...
)
De voorband is van de 1e x dicht en blijft dicht.
Met de achterband ben ik reeds 1 week aan het vechten.
Hij blijft soms 1 dag dicht en de dag erna staat hij plat..(steeds klein lekje in zijwand).
Nu, na 1 week lijkt het in orde te zijn.
Besluit1: er is verschil van band tot band.
Besluit2: Volgende keer ga ik de banden ook ontvetten, (hier geleerd...