Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
BertG
Mountainbiker

Re: Tubeless

Post by BertG »

chrisper wrote: ontvetten heb ik ook niet gedaan, de aanbevolen hoeveelheid was denk ik 60ml, dat was net zo een klein flesje die bij de schwalbe doc blue was bijgeleverd.
ik heb wel een een 2.35 band gemonteerd, 29inch
dus niet afgaan op de klotsgeluiden van de band om te weten of het nog niet opgedroogd is of genoeg inzit, maar band stukje afhalen om te checken.
wou dit niet doen omdat de band zo mooi aansloot op de velg en wou dit niet om zeep halen
bedankt voor de tip
Oei, 60ml gaat dan misschien wel wat weinig zijn. Ik gebruik nu wel Notubes latex maar een eerste maal gebruik ik toch een 90ml voor een 2.25 band.
Sjeraar
Mountainbiker

Post by Sjeraar »

Na ruim 1000 Km onlangs ook voor de eerste keer lek gereden met m'n tubeless banden . Nog netjes 25 Km naar huis kunnen rijden en bij thuiskomst nog een kleine 2Kg druk . Ik dus vol goede moed m'n band er af gehaald , netjes opgekuist en ontvet , een kwak NoTubes er in gedaan en beginnen pompen ...
En zoals ik hier lees , lukt dit bij jullie blijkbaar allemaal vlotjes , maar bij mij lukt mij dus écht niet om de band opgepompt te krijgen . Eerst wat gesukkeld met een voetpomp , dan geprobeerd met de compressor , en de band wil maar niet op z'n plaats springen , ik weet het écht niet meer :roll:
Is er misschien een bepaald truukje voor of zie ik iets anders over het hoofd ?
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Sjeraar wrote:Na ruim 1000 Km onlangs ook voor de eerste keer lek gereden met m'n tubeless banden . Nog netjes 25 Km naar huis kunnen rijden en bij thuiskomst nog een kleine 2Kg druk . Ik dus vol goede moed m'n band er af gehaald , netjes opgekuist en ontvet , een kwak NoTubes er in gedaan en beginnen pompen ...
En zoals ik hier lees , lukt dit bij jullie blijkbaar allemaal vlotjes , maar bij mij lukt mij dus écht niet om de band opgepompt te krijgen . Eerst wat gesukkeld met een voetpomp , dan geprobeerd met de compressor , en de band wil maar niet op z'n plaats springen , ik weet het écht niet meer :roll:
Is er misschien een bepaald truukje voor of zie ik iets anders over het hoofd ?
Je hebt de ventielkern toch verwijderd? Dan zou het met een compressor met drukvat (voldoende debiet) toch moeten lukken.
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Als je de band oplegt zet het wiel dan met het ventiel naar boven, sluit de compressor aan en sla met je platte hand op de band terwijl je er lucht inpompt.
Wacky-S
Mountainbiker

Post by Wacky-S »

Tubeless leggen luk bij mij ook niet altijd even vlotjes. Hangt veel af van de band vs velg combinatie.

Wat helpt is beide randen van de band (die zich in de rand van de velg klemmen) insmeren met NoTubes, band opleggen, met de hand zo goed mogelijk op zijn plaats duwen en dan de compressor erop. Eenmaal op druk terug langzaam laten leeglopen en de NoTubes erin en dan terug op druk zetten.

Heb bij een nieuwe band en nieuwe velg zelf op 1 rand van band wat dreft moet doen om de band goed te krijgen. (Wel pas de NoTubes erin na een uurtje drogen)
Sjeraar
Mountainbiker

Post by Sjeraar »

Eindelijk gelukt ...
Begonnen met de ventielkern er uit te nemen :oops: , dan dreft op de zijkanten , geklopt op de band , voldoende druk in de compressor en ineens floepte hij op z'n plaats :-)
Dan 120ml NoTubes er met een grote spuit ingespoten via het ventiel . Ondertussen weer alle lucht er uit natuurlijk ...
En dan wou het opnieuw oppompen weer niet meer lukken :-?
Het viel me dan ook wel op dat de band slechts aan één zijde van de velg echt vast zat .
Na X aantal keer vloeken en mezelf in vraag te stellen lukte het plots weer wél :P
Mission completed =D>
... Hopelijk is ie morgenvroeg nog ok voor de Ferdi Van den Haute Classic , anders zal het weer een binnenbandje worden :wink:

Alvast iedereen bedankt voor deze technische bijstand :-D :-D :-D
Bebop
Mountainbiker

Post by Bebop »

Een tijd terug ook veel miserie gehad. Tip van mijn wielbouwer: yellow tape dubbel leggen. En ja hoor, lukte daarna bij eerste poging.
hANDYman
Mountainbiker

Post by hANDYman »

Ge kunt ook eerst de binnenband er insteken, band opppompen tot em goed op zen plaats plopt, terug aflaten, 1 zijde losmaken, binnenband eruit, los ventiel erin en dan verder terug tubeless maken.
Breght
Mountainbiker

Post by Breght »

heb tubeless gereden en na een tijdje lek gereden. na thuiskomst nieuwe buitenband erop maar krijg deze niet dicht aan de randen. ligt dat eraan dat de velg niet zuiver genoeg is? of dat de buitenband nieuw is? Nogtans goed ontvet
pompierke 349
Mountainbiker

Post by pompierke 349 »

Breght wrote:heb tubeless gereden en na een tijdje lek gereden. na thuiskomst nieuwe buitenband erop maar krijg deze niet dicht aan de randen. ligt dat eraan dat de velg niet zuiver genoeg is? of dat de buitenband nieuw is? Nogtans goed ontvet
Welke banden zijn het??
Anders beetje zeepsop.
Post Reply