Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Post Reply
stubbe
Mountainbiker

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Post by stubbe »

Ik heb het parcours zondag morgen voorgereden tot aan de Ourthe (km 80). Dus dat stuk na km 80 heb ik jammergenoeg niet gecontroleerd. Ik probeer de meeste afdalingen aan wedstrijdsnelheid te rijden om te zien als de pijlen wel vroeg genoeg hangen. Probleem is dat we het parcours al zodanig goed kennen dat er sommige zaken gewoonte worden.

We doen ons uiterste best om de bepijling op een goed niveau te doen, maar soms kan het idd mislopen. Daarom proberen we met die wrong way bordjes rap duidelijkheid te geven. Hier heeft het blijkbaar een beetje contraproductief gewerkt, alles is voor interpratie vatbaar uiteraard.

Ter info: elke morgen moet er trouwens heel wat hersteld worden aan de bepijling. Op dag 2 was er op meerdere plaatsen sabotage. In het stuk aan voor en na Ortheuville was er zelfs 4km aan pijlen verdwenen. Gelukkig hebben we dat op tijd ontdekt en hersteld.
alexhaemers
Mountainbiker
Location: Scott speedster 20 2015 - KTM ultra team 29 2015 - epic fully 2018

Post by alexhaemers »

Reflex wrote:
alexhaemers wrote:mijn eerste BeMC en die was top! als 200ste over de finish gekomen na 3 dagen in de Fun klasse!
Gefeliciteerd, het is geen simpel tochtje! Ik hoop dat je ook nog wat hebt kunnen genieten en dat je de laatste kilometers nog een beetje aantoonbaar was :wink:
laatste km's was aftellen om binnen de tijd er te komen maar opdracht gelukt (fiets pas 2 jaar)
alexhaemers
Mountainbiker
Location: Scott speedster 20 2015 - KTM ultra team 29 2015 - epic fully 2018

Post by alexhaemers »

iemand een idee wanneer de foto's van de muur van borzee erop komen ?
Davidoff
Mountainbiker

Post by Davidoff »

alexhaemers wrote:mijn eerste BeMC en die was top! als 200ste over de finish gekomen na 3 dagen in de Fun klasse!
Dat was dan net voor mij :-) ! ! !
Idd een topweekend, al vond ik de laatste 20km te technisch voor mij. Constant denken aan wat als ik zou vallen zijn voor mij niet nodig :-)
slammens
Mountainbiker

Post by slammens »

Moe maar voldaan na 3 zware dagen. Het is niet van mijn gewoonte om drie dagen na elkaar dit soort van tochten te rijden en dat was op dag 2 al heel duidelijk. Mijn rug liet het volledig afweten. Door een of ander mirakel (& andere manier van rijden) dan toch dag 3 nog kunnen overleven.

Qua parcours was dag 3 zonder twijfel de mooiste en dag 1 de minste. Organisatie & bepijling waren top. Enige "foute" pijl was die op dag 3 na 85km waar de ene na de andere biker rechtdoor ging en niet rechtsaf.

Verschillende keren op de 3 dagen in de omgeving gereden van 2 mensen met mountainbike.be kleding waar de ene vaak wat moest inhouden voor de andere ... dat moet dan Reflex geweest zijn. ;)

Volgend jaar opnieuw? We zullen zien!
flip
Mountainbiker

Post by flip »

Davidoff wrote:
Dat was dan net voor mij :-) ! ! !
Idd een topweekend, al vond ik de laatste 20km te technisch voor mij. Constant denken aan wat als ik zou vallen zijn voor mij niet nodig :-)
Voor mij mag alles zijn zoals de technische stukken uit dag 3! Maar ik denk dat al bij al het parcours voor ieder wat wils heeft en ze moeten het zeker niet gemakkelijker maken, het is niet voor niets de "hardest mtb challenge" in de Benelux.

En een tip: niet denken wat als ik val, wel wat is de beste lijn... en constant aandacht houd
Jeanke6
Mountainbiker
Location: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5

Post by Jeanke6 »

stubbe wrote:Ik heb het parcours zondag morgen voorgereden tot aan de Ourthe (km 80). Dus dat stuk na km 80 heb ik jammergenoeg niet gecontroleerd. Ik probeer de meeste afdalingen aan wedstrijdsnelheid te rijden om te zien als de pijlen wel vroeg genoeg hangen. Probleem is dat we het parcours al zodanig goed kennen dat er sommige zaken gewoonte worden.

We doen ons uiterste best om de bepijling op een goed niveau te doen, maar soms kan het idd mislopen. Daarom proberen we met die wrong way bordjes rap duidelijkheid te geven. Hier heeft het blijkbaar een beetje contraproductief gewerkt, alles is voor interpratie vatbaar uiteraard.

Ter info: elke morgen moet er trouwens heel wat hersteld worden aan de bepijling. Op dag 2 was er op meerdere plaatsen sabotage. In het stuk aan voor en na Ortheuville was er zelfs 4km aan pijlen verdwenen. Gelukkig hebben we dat op tijd ontdekt en hersteld.
Ik weet perfect waar er sommige op zondag zijn fout gereden en ik weet ik exact waar het zaterdag bij sommige mis ging. Maar op beide punten was de bepijling effectief in orde en denk dat het hier vooral met onoplettendheid te maken. Op zondag was ik net iets te ver gereden, maar zag ik wel het kruisje hangen. Bepijling was echt bijna perfect, en zeker in combi met de gpx tracks (zelf niet gebruikt tijdens de race) die de organisatoren rond stuurden bijna onmogelijk om fout te rijden. Ik heb het wel eens anders meegemaakt....
kristof gilis
Mountainbiker

Post by kristof gilis »

Blijkbaar waren er een heel aantal rijders op dag 1 al fout gereden waardoor ze 8km hebben afgesneden .

Het was weer heel leuk!
Misschien tip voor volgend jaar, draai de ritten eens om, rit dag 3 wordt dan op dag 1 gereden,....
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Dat de pijlen op het punt van Zondag effectief in orde waren kun je toch niet zeggen als daar meer dan de helft van de renners verkeerd zit. Er hing 1 pijl flauw naar rechts en dat pad was afgekruisd, het pad waar wij op zaten ging ook een beetje met een bochtje dus ging iedereen door. Het werkelijke pad was 90 graden af en was eigenlijk geen echt pad. De snelheid waarmee je daar afkomt vraagt toch meerdere pijlen en dan zeker niet flauw naar rechts maar gewoon echt naar rechts. Toch kan dit gebeuren en is dat zeker geen aanval richting "Stubbe" of iemand anders. Na 3 edities achter elkaar te hebben meegemaakt is dit de eerste keer dat het een beetje verwarrend was. Tijdens de hele BeMC ben ik altijd verbaasd over de hoeveelheid pijlen die er hangen en hoe duidelijk het allemaal is.

Van dag 1 weet ik het niet. Maar die route is ondertussen al in mijn geheugen gegraveerd dus kan ik zonder pijltjes rijden :lol:
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

slammens wrote:Moe maar voldaan na 3 zware dagen. Het is niet van mijn gewoonte om drie dagen na elkaar dit soort van tochten te rijden en dat was op dag 2 al heel duidelijk. Mijn rug liet het volledig afweten. Door een of ander mirakel (& andere manier van rijden) dan toch dag 3 nog kunnen overleven.

Qua parcours was dag 3 zonder twijfel de mooiste en dag 1 de minste. Organisatie & bepijling waren top. Enige "foute" pijl was die op dag 3 na 85km waar de ene na de andere biker rechtdoor ging en niet rechtsaf.

Verschillende keren op de 3 dagen in de omgeving gereden van 2 mensen met mountainbike.be kleding waar de ene vaak wat moest inhouden voor de andere ... dat moet dan Reflex geweest zijn. ;)

Volgend jaar opnieuw? We zullen zien!
Mooi dat je genoten hebt. 3 dagen achter elkaar tochten van deze aard rijden is inderdaad zwaar. Menig andere meerdaagse tipt niet aan de zwaarte van de BeMC, dus nu kun je bijna alles aan :wink:

Wat vind je niet mooi aan de eerste rit? Dit is juist wat mij betreft een heel mooie rit, al is rit 3 natuurlijk wel een topper.
Post Reply