15.05.2016 - Brakel - 37e Brakelse Lenteveldtoertocht

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Boebbel
Forum beheerder

Re: 15.05.2016 - Brakel - 37e Brakelse Lenteveldtoertocht

Post by Boebbel »

Ik dacht eens een uitstapje te maken naar onze waalse vrienden, maar pik toch deze mee. 65km lijkt me ideaal op 't moment.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Net terug en van de streek zijnde toch wat ontgoocheld. Omdat we gisteren al reden deden we de 45km omdat niet iedereen de 65km zag zitten. Parcours was goed, grote lus langs Michelbeke en Horebeke om dan via een klein stukje Flobecq binnen te rijden.

Maar... veel mooier had geweest om de 45km ook richting Flobecq en Ellezelles te sturen zoals de 65km en de lus langs Michelbeke te laten vallen en enkel in de 65km te steken. Nu zat je met de start op amper 3km van het leukste dat onze streek qua paadjes en techniek te bieden heeft en enkel de 65km ging langs daar. De rest zat eigenlijk constant op veldwegen te rijden en zeer weinig in de vele bossen die zo nabij zijn.

Een andere optie zou zijn om een tussenparcours te maken van bvb 55km. Nu was de overgang 45-65 redelijk groot waardoor het moeilijk kiezen is. Had ik vooraf een plannetje of zo gezien zou ik zelf hier en daar een lus van de 65km meegepikt hebben om de 45km wat uit te breiden.

Kan je zeggen: moet je maar meer trainen of de zaterdag niet rijden. Inderdaad... maar ik vind het steeds een gemiste kans om het mooiste van een rit enkel maar op de langste afstand te aan te bieden.
Boebbel
Forum beheerder

Post by Boebbel »

Strava vertelt me een goei 960hm en ik wil dat gerust geloven :lol: 't Was weer efkes geleden dat ik moest klimmen en het is toch wel iets anders.

Ik vond wel dat er niet zo bijzonder veel volk was, maar het kan natuurlijk mijn indruk zijn. Regelmatig was er eens een baan tussen, maar dat stoorde niet echt.

Goeie bepijling: opgehangen meestal, maar ook op de grond en al eens een lint als de afslag was verstopt was. 2 bevoorradingen prima op schema de toer in 3 stukken geknipt.

Ik reed een groot deel van de toer vanzelf in de buurt van een paar Safety Jogger mannen (van hier ?). Handig om een gids te hebben in afdaling. Ook een sympathieke gentenaar die zowat hetzelfde tempo fietste.

Wel twee keer van een richeltje geglibbert, allé ja, de tweede keer was het meer door een tik van een tak. Gelukkig was het dan niet ver meer, want schakelen werd verdacht vaag. Scheve derri, zo op 't eerste zicht.

Bedankt aan de organisatie: alles ging vlot en prima parking daar op het voetbalplein !
slebbe
Mountainbiker

Post by slebbe »

Vanaf de Opbrakelse voetbalkantine nog NOOIT ontgoocheld thuis gekomen.
Ook deze keer niet. Zelfs de weergoden hebben in hun slechte bui van 't beste gegeven wat ze in hun kas hadden. Wat gepiqueerd over de toch wat negatieve commentaren op het forum gekozen voor de 45, maar na een km 45 terug gekeerd naar de 65 omdat ik niet kan geloven dat Opbrakel ooit een editie heeft gegeven waarvan ik niet volkomen voldaan ben. En ik moest en zou het weten en ondervinden.
Zoals al lang geweten liggen de schoonste stukken op het langste parcours en dit was deze keer zeker niet anders. Elzele, prachtige MTB regio en Floesberg niet minder.
En op het einde niet te geloven toch nog die duivelse ijskelder.
Super-rit, super-organisatie, toffe bevoorrading en bedankt om te wachten naar de laatste 65-er.
Afgezien gelijk de beesten en hoogtemeters waarvoor de herders van vlgd week niet zullen onderdoen.
Bedankt gasten voor de organisatie en DOORGAAN.
Dat ze schrijven wat ze willen voor mij is dit echte MTB en genieten van de echte Vlaamse Ardennen.
Tot devolgende.
:-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|=
EDJE
Mountainbiker

Post by EDJE »

Heb deze zo'n 12 jaar geleden voor het eerst gereden en voor mij was dit de eerste tocht waarvan ik zei wauw, dit begint er op te lijken. Was vanmorgen de eerste dit jaar (ik ben baanjanet geworden).
En ik moet zeggen, heb mij fantastisch geamuseerd. Veel baan heb ik niet gezien en de offroadstukken waren oude bekende maar goed aan mekaar gehaakt. Perfekte tocht .En denk als je volgende week de herdersmatathon rijdt waar de mosterd vandaan komt. :wink:
moorken
Mountainbiker

Post by moorken »

Zalig tochtje! Mits een shirt met lange mouwen vielen de 12 graden ook best nog wel mee, heb alleszinds genoeg zweet verloren! Na 60km hielden de beentjes het voor bekeken. Vorige week nog de 75km tocht ronde van vlaanderen over de weg gereden, en na deze lentetocht toch tot de conclusie moeten komen dat je deze echt wel niet kunt vergelijken met wat we hier voorgeschoteld kregen. Na 66km exact 1000hm op de teller.
overigens, lang geleden dat ik nog eens een video compilatie gepost heb, anyway, hier is er eentje: 37e Brakelse Lenteveldtoertocht Video review
wim1598
Mountainbiker

Post by wim1598 »

Zondagmorgen met de fiets vanuit Wortegem richting Brakel vertrokken. Al gauw 20km op te teller bij de start van de tocht, was dus goed opgewarmd en bleek uiteindelijk ook nodig te zijn. Leuke maar niet te onderschatten tocht met de nodige hoogtemeters. Goede bevoorrading en op 1 plaats na goede bepijling. Wel jammer van de opkomst, heel weinig volk gezien op de 65km. De slechte commentaren was voor niets nodig. Er was genoeg offroad, wel niet te veel technische stukken, maar hoeft ook niet altijd zo te zijn.
Thuis aangekomen met 105km & meer dan 1250hm op teller, ideale laatste voorbereiding voor de herdersmarathon voor komende zaterdag.
Proficiat aan de organisatie & hopelijk tot volgend jaar.
Post Reply