Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Jemp
Mountainbiker

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Post by Jemp »

Reflex wrote:
Mister A wrote:Ik begrijp niet waarom er bomen moeten omgehakt worden om een bos te verbeteren. Als je echte natuur wil creëren moet je er af blijven.
Zo zit het niet in elkaar. Gelukkig zijn er mensen die daar kennis van hebben en weten wat ze doen.

Een bos beheren met Paard en kar? Wie gaat dat betalen? Economisch lijkt mij dat moeilijk haalbaar. Dan heb je veel meer tijd en dus medewerkers nodig om hetzelfde te doen.
Niet helemaal zeker. Tijdens de landbouwbeurs in Libramont elk jaar in de zomer is er tweejaarlijks een bosbouw demo. Er zijn nog mensen die professioneel met paarden bezig zijn in de bossen. Paarden hebben minder ruimte nodig en kunnen dus gemakkelijker op plaatsen komen waar de grote machines niet komen zonder een ravage aan te richten. Uiteraard is dit niet voor alles mogelijk.
We wijken af natuurlijk ;-)
Punt blijft: als je werken uitvoert, laat je na de werken de wegen en paden achter in de staat zoals ze waren. Dit is bij wegenwerken toch ook zo?
demonic
Mountainbiker

Post by demonic »

Reed daar een tweetal weken terug in Lozerbos op de paden waar ge moogt rijden en ik zag daar vooral sporen van een crossmotor!
janssis werner
Mountainbiker
Location: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Post by janssis werner »

Hallo. Toen ik nog mee werkte aan een tt heb ik dat al eens door gegeven aan de provincie via de gemeente. Ik rij het liefst lokaal en zoek zoveel als het kan de paden en stukken op en daar is het rustig geen gejaag zoals op sommige tt waar soms veel teveel volk is. Had hun laten weten de volgende zake. Laat mtbers in hun streek in een bepaalde omtrek alle wandel paden en stukken gebruiken omdat zij wel weten waar het kan. De tt narijden op gps vindt ik maar niks om dat er stukken bij zijn die je maar een keer mag doen . Vaste routes rijden , daar komt ook verveling op en zijn na een tijd en zijn niet lang genoeg om je uit te leven. Dus was mijn voorstel dat bepaalde streken tochten uit stippelen op gps van rond de 50km en die met een code te rijden zijn en op jaarbasis aangepast of vernieuwd worden zodat je weer iets nieuws hebt. Dan kunnen ze controle doen of je er mag zijn of niet .Zo kan de lokale biker er aan mee werken met de gemeentes en kan ook iemand in zijn streek andere bikers mee op pad nemen waar hij de streek kent. Voor mij kan het ook voor een kaart te kopen om een jaar die paden te mogen rijden (zoals de visser ook betalen voor te mogen vissen) . Als iedereen wat meer respect voor elkaar hebben kan dat toch zo moeilijk niet zijn .

Grtjs.
racoonfreak
Mountainbiker

Post by racoonfreak »

Het opengestelde gedeelte van lozerbos is privaat domein, eigenlijk hebben we daar dus helemaal niks te eisen. Het gaat hem erom dat de aanpalende bossen (eigendom OCMW Oudenaarde) niet toegankelijk natuurgebied zijn, die ondanks alle omheiningen en verbodsborden toch betreden worden. De baron is een joviaal mens, 80% van de paden uit "zijn" opengestelde gedeelte mogen we gebruiken, de blosoroute kruishoutem gaat zelfs tweemaal door het lozerbos, die 2 gedeeltes zijn dan nog eens verbonden met gele blosopijlen voor wie liever toertjes door het bos rijd ipv de blosoroute. Zeg dus niet dat de bepijling niet duidelijk genoeg is.
Zelf gebruik ik ook graag alle trage wegen in de streek, maar in lozerbos gebruik ik enkel de toegestane paden, eigenlijk kan ik wel respect opbrengen voor de baron...vooral omdat het een eerlijke aangeboden route is... De baron word zelf onder druk gezet door de groene jongens omdat de aanpalende stukken "verstoord" worden . Bovendien stelt hij daar bovenop nog eens jaarlijks het kasteelpark ter beschikking voor de lozerbosveldtoertocht, hij is ons dus wel degelijk gunstig genegen...maar er zijn(helaas ook hier) grenzen.
janssis werner
Mountainbiker
Location: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Post by janssis werner »

Volledig mee eens maar, ik ken hier de streek en weet ook waar ik hier kan en mag komen. Maar als iemand dit op gps zet is het al voor iedereen beschikbaar. Hier in de tt steken ook zo een paar privé bosjes in die alleen die dag beschikbaar zijn. Dus door het jaar uitblijven en dat zal ook zo zijn met deze bos. Mijn antwoord ging niet over dit stuk maar algemeen.

Grtjs.
Post Reply