Sinds 2 weken heb ik plotseling enorm veel last van chainsuck, vooral wanneer ik veel kracht zet op m'n kleinste kettingblad op korte steile klimmen.
Ketting blad is ongeveer 14 maand oud en ketting ongeveer 2 maand.
Ik rij met een tripple maar gebruik m'n buitenste blad eigenlijk nooit. Zou ik dan m'n ketting kunnen inkorten om zo de chainsuck proberen te vermijden?
chainsuck - ketting inkorten?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Re: chainsuck - ketting inkorten?
CS gaat met inkorten pas helpen als je er zoveel schakels uithaalt dat je er een singlespeed van gemaakt hebt waarbij achterderrie maximaal naar voor wijst => geen oplossingtib888 wrote:Sinds 2 weken heb ik plotseling enorm veel last van chainsuck, vooral wanneer ik veel kracht zet op m'n kleinste kettingblad op korte steile klimmen.
Ketting blad is ongeveer 14 maand oud en ketting ongeveer 2 maand.
Ik rij met een tripple maar gebruik m'n buitenste blad eigenlijk nooit. Zou ik dan m'n ketting kunnen inkorten om zo de chainsuck proberen te vermijden?
Wel oplossing: nieuwe ketting/tandwielen (en waarschijnlijk dan ook de cassette)
Volgens deze methode was m'n ketting iets te lang. Derailleur stond ongeveer op 7u , ipv op 6 uur.

Heb 2 schakels verwijderd zodat hij nu mooi recht naar beneden hangt. Benieuwd of dit al wat zal helpen.

Heb 2 schakels verwijderd zodat hij nu mooi recht naar beneden hangt. Benieuwd of dit al wat zal helpen.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Post by Mister No Chaïn »
Zoals Beny al zei maakt dit helemaal niks uit.
Enige oplossing zal idd zijn kettingbladen te vervangen.
Dat door regelmatig in de modder te rijden je materiaal sneller slijt kan ik begrijpen. Maar het kleinste kettingblad versleten na 1800 km is toch wel heel snel vind ik.
Enfin, ideaal moment om over te stappen van triple naar double ...
Dat door regelmatig in de modder te rijden je materiaal sneller slijt kan ik begrijpen. Maar het kleinste kettingblad versleten na 1800 km is toch wel heel snel vind ik.
Enfin, ideaal moment om over te stappen van triple naar double ...
Als je 1800 km op je kleinste tandwiel vooraan rijdt verbaast het me niks dat dat versleten is, zeker als het een ALU versie is.
Eventuele bramen met een fijne vijl verwijderen van het tandwiel (zeker bij een stalen) en goed smeren voor elke rit kan tijdelijk helpen.
Heb je je ketting rek al eens gemeten? als deze teveel gerokken is zal dat ook aanleiding geven tot chainsuck
Eventuele bramen met een fijne vijl verwijderen van het tandwiel (zeker bij een stalen) en goed smeren voor elke rit kan tijdelijk helpen.
Heb je je ketting rek al eens gemeten? als deze teveel gerokken is zal dat ook aanleiding geven tot chainsuck
-
In Cube We Trust
- Mountainbiker
Post by In Cube We Trust »
Zoals hierboven gezegd, gewoon even tandbladen demonteren en met een ronde vijl voorzichtig alle bramen van de kettingbladen verwijderen. kan je zonder problemen weer km's rijden. Dit moet je eigenlijk regelmatig doen, zeker als je met alu kettingbladen rijd. Zoals dat tegenwoordig wel bij de meeste het geval is. Je hoeft dus zeker hhiervoor niet je kettingbladen te vervangen! Dit moet je enkel doen als je echt begint door te trappen.tib888 wrote:1800 km in 't totaal, niet alleen op kleinste blad natuurlijk he. Middelste blad is ook goed versleten.
Ketting en cassette zijn vrij recent nog vervangen.