NIEUWE GRAND CANYON AL SLX 9.9 2016
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Re: NIEUWE GRAND CANYON AL SLX 9.9 2016
1. Slechte kettinglijn: niet slecht genoeg om niet goed te functioneren. 1x aandrijvingen zijn sowieso een compromis op vlak van kettinglijn. Ik zou je daarover dus geen zorgen maken. Misschien een klein beetje -theoretisch- hogere slijtage als je veel op de uiteindes van je cassette rijdt, maar niet in die mate dat je dat zal merken.
2. Het blad wordt aan de binnenkant gemonteerd (op website AB zijn er filmkes). Spacers zijn denk ik niet nodig omdat het blad specifiek gebouwd is voor 1x.
3. Goeie opmerking over de ruimte aan de achtervork. Maar ben je zeker dat je direct voor 36t of zelf 38t zou gaan? Op een 29er is dat echt veeel zwaarder dan gemiddeld. De meesten nemen 32t en of 30t. Speel eens met verzetten op http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Bij MTB's wordt over het algemeen een iets langere cranklengte genomen dan op wegfietsen. Google dat eens en je zal daarover wel het één en het ander vinden.
2. Het blad wordt aan de binnenkant gemonteerd (op website AB zijn er filmkes). Spacers zijn denk ik niet nodig omdat het blad specifiek gebouwd is voor 1x.
3. Goeie opmerking over de ruimte aan de achtervork. Maar ben je zeker dat je direct voor 36t of zelf 38t zou gaan? Op een 29er is dat echt veeel zwaarder dan gemiddeld. De meesten nemen 32t en of 30t. Speel eens met verzetten op http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Bij MTB's wordt over het algemeen een iets langere cranklengte genomen dan op wegfietsen. Google dat eens en je zal daarover wel het één en het ander vinden.
Op het nedelandse forum loop ook een topic van deze versie in het zwart/rood.Franckx wrote:Ik overweeg ook om deze fiets aan te schaffen.
Wat zijn de bevindingen na alle ritten die je gereden hebt?
Mijn M8000 remmen staan hand vast. Dit wel zeggen dat ze kunnen draaien om de stuurbuis bij impact. Dit kan ook al frame beschadiging voorkomen. zo'n impact protection zoals op de carbon versies had wel mooi geweest.korneeldv wrote:Nog enkele opmerkingen:wiely wrote:Op het nedelandse forum loop ook een topic van deze versie in het zwart/rood.Franckx wrote:Ik overweeg ook om deze fiets aan te schaffen.
Wat zijn de bevindingen na alle ritten die je gereden hebt?
die belettering op XT cranks blijkt er makkelijk af te gaan heb ik ook al her en der gelezen, bij mij is dit niet het geval omdat ik op geen enkel moment met mijn schoen tegen de crank wrijf.
Is dit een lang frame? Want ik heb de indruk van redelijk kort te zitten en zou zelfs een langere stuurpen van 90 durven monteren. Heb de originele van 70 trouwens direct op de laagste stand gezet. Stuurpen van 90 zal trouwens het stuurgedrag wat vertragen wat in mijn ogen niet zo slecht is, want de overstap van race naar mtb voelt nu wel heel raar. Mijn indruk is ook dat je met een cx/racefiets beter kan klimmen, of zeg maar demarreren omdat het stuur verder en lager zit (zeker als je de shifters vastpakt), bij een MTB heb je sneller de neiging om het voorwiel omhoog te trekken en dus achterover te vallen doordat uw gewicht te veel naar achter zit. Je moet maar eens met de racefiets met uw handen bovenop uw stuur proberen demarreren (rechtstaand), zal niet zo goed lukken, dat is wat ik bedoel.
Nog iets belangrijks wat betreft de verandering naar 1x11. Door de shifter te verwijderen van de voorderailleur, kan het stuur nu wel makkelijk tot tegen het frame komen langs één kant. Voorheen voorkwam de versnellingskabel dat het stuur makkelijk kon uitslaan, nu kan de remgreep in contact komen met het frame. Vooral bij een valpartij zou dit wel eens voor schade aan de lak kunnen zorgen. Voor het frame zelf zal dit niet zo erg zijn, want anders hadden ze bij canyon ook zo'n aanslag op de bovenbuis geplaatst die dit moet voorkomen. Maar ik ga hiervoor toch nog naar een oplossing zoeken, want het gaat sowieso gebeuren. Je zou het misschien eventueel kunnen oplossen door het stuur hoog te monteren en de remgrepen wat te verdraaien zodat het stuur over de bovenbuis draait bij extreme uitslag.