voordeel van klikpedaal

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Guest

Post by Guest »

ze gebruiken al vrij lang spd pedalen
en nog steeds
free-riders doen dat wat minder
maar daar zijn de drops ook hoger en doe ze meer tricks dan de down hillers
Gunter
Mountainbiker

Post by Gunter »

eigenlijk kunt ge met klikpedalen kiezen:
- ofwel leer je vlug in/uit klikken
- ofwel leer je vallen

ik kan nog altijd niet kiezen tussen de twee...
Motorbiker
Mountainbiker

Post by Motorbiker »

aan mijn registratie zie je dat ik nog niet lang in het vak zit.
Enfin, de fiets werd gekocht en kwam kant en klaar met klikpedalen, een aanrader volgens de verkoper. No problemo, dacht ik , we gaan dat hier vlug gewoon zijn bij de volgende tt.
In Wielsbeke geeft de man van de organisatie aan dat we te voet het voetgangersbrugje overmoeten. Ik klik rechts los en val vervolgens links om. Nooit geweten dat een fiets zo hoog was. zeker 5 min groggy.
5 km verder, ploegen langs de Leie in de modder. Een amateuristische schuiver. Ondersteboven op het stuur en een rib kapot.
Kluisbergen, 14 dagen geleden. We starten. Lekker inrijden door eerst af te dalen, vervolgens enkele klassieke straatjes en weggetjes. Het winterzonnetje doet deugd want het vriest. Voila, het echte werk kan beginnen. De bevroren ondergrond is mooi droog, behalve op één stukje terrein met hier en daar een plasje en éénen grooten plas. Net hier beslist mijn voorganger in de remmen te gaan, en schuif ik Klikvast onderuit, yep, de bevroren plas in. Koud, koud, koud. Ik zweer u, bij de aankomst naar het toilet, zeker 15 minuten gezocht naar mijne .... .
Ik bedoel maar... klikpedalen zijn een aanrader.
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

motorbiker wrote:aan mijn registratie zie je dat ik nog niet lang in het vak zit.
Enfin, de fiets werd gekocht en kwam kant en klaar met klikpedalen, een aanrader volgens de verkoper. No problemo, dacht ik , we gaan dat hier vlug gewoon zijn bij de volgende tt.
In Wielsbeke geeft de man van de organisatie aan dat we te voet het voetgangersbrugje overmoeten. Ik klik rechts los en val vervolgens links om. Nooit geweten dat een fiets zo hoog was. zeker 5 min groggy.
5 km verder, ploegen langs de Leie in de modder. Een amateuristische schuiver. Ondersteboven op het stuur en een rib kapot.
Kluisbergen, 14 dagen geleden. We starten. Lekker inrijden door eerst af te dalen, vervolgens enkele klassieke straatjes en weggetjes. Het winterzonnetje doet deugd want het vriest. Voila, het echte werk kan beginnen. De bevroren ondergrond is mooi droog, behalve op één stukje terrein met hier en daar een plasje en éénen grooten plas. Net hier beslist mijn voorganger in de remmen te gaan, en schuif ik Klikvast onderuit, yep, de bevroren plas in. Koud, koud, koud. Ik zweer u, bij de aankomst naar het toilet, zeker 15 minuten gezocht naar mijne .... .
Ik bedoel maar... klikpedalen zijn een aanrader.
de veren van uw pedalen losser instellen.
Gunter
Mountainbiker

Post by Gunter »

motorbiker wrote:Ik zweer u, bij de aankomst naar het toilet, zeker 15 minuten gezocht naar mijne .... .
beter naar de vrouwendouches gaan; dan is da direct opgelost! :D :D
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

wie het kleine niet eerd is ....
beethoven
Mountainbiker

Post by beethoven »

is het fietske niets tegroot voor jou??????
Dus pedaal regelen, desgewenst andere plaatsjes steken (kan ook helpen), maat van de bike nagaan en kleinere kopen komt natuurlijk het duurst uit. Rudy VdE.
Sorki
Mountainbiker

Post by Sorki »

Dit weekend ook klikpedalen gestoken.. voor de moment vooral de nadelen ervaren... drie keer zelfs ;-)
Gunter
Mountainbiker

Post by Gunter »

voordelen haal je vnl bij het klimmen (als je anders juist gaat stilvallen kan je nu nog een extra duwke geven) en bij het optrekken want nu kan je duidelijk je pedaal ook naar boven trekken

ps: en een keertje meer of minder vallen kan geen kwaad hé; het is met vallen en opstaan dat je het leert! :bounce: :bounce: :bounce:

eigenlijk leer je met klikpedalen eerst vallen en daarna de klikpedalen nuttig te gebruiken
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Sorki wrote:Dit weekend ook klikpedalen gestoken.. voor de moment vooral de nadelen ervaren... drie keer zelfs ;-)
Het is hier al vermeld, maar zet in't begin de sterkte van je klikpedalen zo laag mogelijk.

In't begin dat ik mijn klikpedalen (Shimano 540) had ben ik ook een paar keer gevallen. Ik had toen de sterkte gewoon laten staan zoals ze uit de verpakking kwamen.

Ik heb ze achteraf zo los mogelijk gezet en nu kan ik er snel uit, maar ik blijf toch vast genoeg zitten om er niet per ongeluk uit te klikken.

Na enkele maanden en vele kilometers word je klikpedalen wel gewoon en word het een automatisme dat je snel je voet naar buiten wringt i.p.v. op te heffen als je tot stilstand komt.
Post Reply