MTB + cyclocross
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Re: MTB + cyclocross
99.9% van de parcoursen in de provincie Antwerpen kun je prima met een cyclocrosser doen (al vind ik de wendbaarheid van een mtb wel fijn in een singletrack) dus je hebt gelijk hoor. Enkel de Schorre zou ik niet proberen. Het zal wel lukken maar of je er veel plezier aan beleeft dat betwijfel ik 
Nu word ik toch wel benieuwd naar dat parcours :)Reflex wrote:99.9% van de parcoursen in de provincie Antwerpen kun je prima met een cyclocrosser doen (al vind ik de wendbaarheid van een mtb wel fijn in een singletrack) dus je hebt gelijk hoor. Enkel de Schorre zou ik niet proberen. Het zal wel lukken maar of je er veel plezier aan beleeft dat betwijfel ik
- rombaft
- Mountainbiker
- Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0
Los daarvan is een cyclocross een aangename aanwinst, eentje met schijven en "snelle" banden, zou dan ook geen grof profielbandjes steken, maar een snel bandje zoals bv een conti cyclocross speed, lage rolweerstand, maakt van je fiets een echt all rounder, je kan mee met de koersfietsen en alsnog leuke baantjes afslaan... voor het echte grove werk haal je de mtb maar van stal...
- freezy
- Mountainbiker
- Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...
Idd, ik heb koersfiets, crossfiets en MTB. Ik wissel permanent tussen de drie fietsen, het hele jaar door. Nu staat de cxfiets al een maand of 2 op een wielset met gewone baanbanden, bij slecht weer is die fiets dan aan de beurt om de koersfiets wat te sparen. Ook woon-werk doe ik op baanbanden. Staat er een ritje van 50km gepland die tegen wat leuke offroad passeert dan steek ik er de crosswielen in en pak ik hier en daar een goedlopend stuk offroad mee.
Enige nadeel dat ik ervaar in de Vlaamse Ardennen (waar ik woon), op sommige venijnig steile stukken is het met een crosser harken om boven te geraken. Zeker als het nat ligt mis je op die momenten ook de grip die een MTB je wel biedt. Verschillende offroad stukken worden hier door boeren ook soms aangevuld met steenpuin en dan is het helemaal oppassen dat je niet lek rijdt. Als je het parcours kent geen probleem, dan kies je zoals ik al eerder schreef enkel voor de goedlopende offroad stukken maar bij een toertocht heb je die voorkennis niet altijd. Daarom zal ik voor toertochten hier in de streek toch sneller naar de MTB gaan, eens wat noordelijker (vanaf regio Merelbeke/Gent) wordt het de cxfiets.
Heb je enkel MTB en wil je er iets bij, zou ik zeker voor een cxfiets met schijfremmen gaan + een 2e wielset met baanbanden.
Enige nadeel dat ik ervaar in de Vlaamse Ardennen (waar ik woon), op sommige venijnig steile stukken is het met een crosser harken om boven te geraken. Zeker als het nat ligt mis je op die momenten ook de grip die een MTB je wel biedt. Verschillende offroad stukken worden hier door boeren ook soms aangevuld met steenpuin en dan is het helemaal oppassen dat je niet lek rijdt. Als je het parcours kent geen probleem, dan kies je zoals ik al eerder schreef enkel voor de goedlopende offroad stukken maar bij een toertocht heb je die voorkennis niet altijd. Daarom zal ik voor toertochten hier in de streek toch sneller naar de MTB gaan, eens wat noordelijker (vanaf regio Merelbeke/Gent) wordt het de cxfiets.
Heb je enkel MTB en wil je er iets bij, zou ik zeker voor een cxfiets met schijfremmen gaan + een 2e wielset met baanbanden.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
met een crossfiets je word wel technischer op bepaalde vlakken. rijd op een smalle slingerende singletrack die wat modderige en of stukken losser zand heeft, met de "smalle" crossbandjes.
dat vraagt veel meer balanceer en reactievermogen dan met een mtb.
ook komt echt alles door, wat bij draaien etc de stuurvaardigheid harder beinvloed dan met een mtb.
afdalingen in los zand en modder voelen ook anders aan dan met een mtb en elk foutje heeft een groter effect.
uiteraard niet vergelijkbaar met Ardens mtb werk. kheb het over vlak tot wat heuvelachtig slingerwerk.
zoekt iemand een crossfiets, Stevens heeft frames met een gemiddelde framebouw, niet zo kort als bv Ridley, waardoor je makkelijker een goede positie vind en je ondanks alles relaxer zit, en ook zeer geschikt is voor (lang) trainingswerk op de baan. beetje allround fiets als je baan-veld wil combineren.
dat vraagt veel meer balanceer en reactievermogen dan met een mtb.
ook komt echt alles door, wat bij draaien etc de stuurvaardigheid harder beinvloed dan met een mtb.
afdalingen in los zand en modder voelen ook anders aan dan met een mtb en elk foutje heeft een groter effect.
uiteraard niet vergelijkbaar met Ardens mtb werk. kheb het over vlak tot wat heuvelachtig slingerwerk.
zoekt iemand een crossfiets, Stevens heeft frames met een gemiddelde framebouw, niet zo kort als bv Ridley, waardoor je makkelijker een goede positie vind en je ondanks alles relaxer zit, en ook zeer geschikt is voor (lang) trainingswerk op de baan. beetje allround fiets als je baan-veld wil combineren.
Hang je veel meer naar voor op een cyclocrosser (gewicht op het voorwiel)? Ik bedoel daarmee: steun je veel meer op je polsen?
Ik ben aan het overwegen om een cyclocrosser aan te kopen, maar heb soms al last van mijn polsen op mijn mtb (wanneer ik meerdere dagen achtereen iets langere ritten doe).
Ik ben aan het overwegen om een cyclocrosser aan te kopen, maar heb soms al last van mijn polsen op mijn mtb (wanneer ik meerdere dagen achtereen iets langere ritten doe).
Dan zou ik daar toch nog maar eens goed over nadenken. Een crosser heeft geen vering, dus je vangt alle klappen met je polsen op. Als je nu al last hebt... een mtb is geschikter voor langere ritten dan een crosser.bert9 wrote:Hang je veel meer naar voor op een cyclocrosser (gewicht op het voorwiel)? Ik bedoel daarmee: steun je veel meer op je polsen?
Zonder vering denk ik dat niet het probleem gaat zijn. Bij mij is precies het probleem de houding naarvoor en mijn volle gewicht op mijn polsen. Misschien moet ik ook eens kijken dat mijn zadel niet te ver naar voor gekanteld staat op mijn MTB.Lup wrote:Dan zou ik daar toch nog maar eens goed over nadenken. Een crosser heeft geen vering, dus je vangt alle klappen met je polsen op. Als je nu al last hebt... een mtb is geschikter voor langere ritten dan een crosser.bert9 wrote:Hang je veel meer naar voor op een cyclocrosser (gewicht op het voorwiel)? Ik bedoel daarmee: steun je veel meer op je polsen?
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
ik denk dat jij je armen te gespannen houd en daardoor de polsen echt de klappen gaan opvangen. dan is pijn / gevoeligheid aan de polsen zeer normaal, en is zelfs een zeer veel voorkomend euvel.
het is een vorm van verkramping omdat je denkt de fiets altijd totaal onder controle te moeten houden, of denkt controle te verliezen als je de polsen wat "losser" laat en de vibratie vooral met de armen gaat opvangen.
ook pijnlijke handen / vingers van het knijpen is daar nog zo'n klassiek gevolg van.
de oplossing is vaak erg simpel : leren je armen je gebruiken als schokopvangers. dwz de schok die de fiets toch blijft doorgeven ondanks de vering, moet je opvangen door de fiets wat te laten doen en je armen met de schok mee te laten buigen.
Doe je dat niet, zit je altijd met pijlijke polsen, of polsen die snel opspelen na een paar dagen.
in het veld, mtb maar zeker met een crossfiets of mtb zonder vering, is die techniek een absolute vereiste.
de fiets houding op de crossfiets... meer naar voor gericht, ja en nee. je gewicht is vaker beter verdeeld over de fiets, en ontziet je onderrug meer. toch dien je meer techniek toe te passen dan op een mtb bij het rijden, omdat echt alles doorkomt als je over een wortel, steen of putje rijd.... nog erger dan een mtb zonder vering (waar de brede band vooral schokbreker speelt.
denk je van op de baan te rijden en misschien ooit toch eens wat veld, naast de mtb... koop gewoon een crossfiets. schakelen etc komt overeen met op de weg, je kan qua versnellingen voor diverse mogelijkheden gaan. nu heb je ook crankstellen die een voorblad 53-32/34 aankunnen, een compact hoeft dus niet meer.
het is een vorm van verkramping omdat je denkt de fiets altijd totaal onder controle te moeten houden, of denkt controle te verliezen als je de polsen wat "losser" laat en de vibratie vooral met de armen gaat opvangen.
ook pijnlijke handen / vingers van het knijpen is daar nog zo'n klassiek gevolg van.
de oplossing is vaak erg simpel : leren je armen je gebruiken als schokopvangers. dwz de schok die de fiets toch blijft doorgeven ondanks de vering, moet je opvangen door de fiets wat te laten doen en je armen met de schok mee te laten buigen.
Doe je dat niet, zit je altijd met pijlijke polsen, of polsen die snel opspelen na een paar dagen.
in het veld, mtb maar zeker met een crossfiets of mtb zonder vering, is die techniek een absolute vereiste.
de fiets houding op de crossfiets... meer naar voor gericht, ja en nee. je gewicht is vaker beter verdeeld over de fiets, en ontziet je onderrug meer. toch dien je meer techniek toe te passen dan op een mtb bij het rijden, omdat echt alles doorkomt als je over een wortel, steen of putje rijd.... nog erger dan een mtb zonder vering (waar de brede band vooral schokbreker speelt.
denk je van op de baan te rijden en misschien ooit toch eens wat veld, naast de mtb... koop gewoon een crossfiets. schakelen etc komt overeen met op de weg, je kan qua versnellingen voor diverse mogelijkheden gaan. nu heb je ook crankstellen die een voorblad 53-32/34 aankunnen, een compact hoeft dus niet meer.
ik heb een cx om te trainen
met basic afmontage
dus staal ipv alu/tita tandwieltjes
slijtage: miniem
nood tot reinigen: miniem
maw: gezien het lekkere weer in .BE en de omgeving waarin ik kan rijden
is zo'n cx een leuk alternatief op de mbt waarbij ik daarenboven nog tijd en geld uitspaar tov de mbt
een mbt "vuil" laten staan of "basic" afmonteren; 'k zou het niet over mijn hart krijgen
en ja, je rijtechniek verbeterd toch wel wat, vooral wat "balans" betreft
met slecht weer rij ik met de cx in 't bos op de "gewone" paden
droge ondergrond: hardtail mtb (een plus zodat het contrast met de cx nog wat groter wordt
)
just my 2c
met basic afmontage
dus staal ipv alu/tita tandwieltjes
slijtage: miniem
nood tot reinigen: miniem
maw: gezien het lekkere weer in .BE en de omgeving waarin ik kan rijden
is zo'n cx een leuk alternatief op de mbt waarbij ik daarenboven nog tijd en geld uitspaar tov de mbt
een mbt "vuil" laten staan of "basic" afmonteren; 'k zou het niet over mijn hart krijgen
en ja, je rijtechniek verbeterd toch wel wat, vooral wat "balans" betreft
met slecht weer rij ik met de cx in 't bos op de "gewone" paden
droge ondergrond: hardtail mtb (een plus zodat het contrast met de cx nog wat groter wordt
just my 2c