eerste fully pros vs cons

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
LaurentS
Mountainbiker

Re: eerste fully pros vs cons

Post by LaurentS »

Lennert01 wrote:
LaurentS wrote:Ik vind vooral dat je rare vergelijkingen maakt qua veerweg:
Canyon Nerve AL 8.9 29er 120mm/110mm (F/R)
Trek Fuel EX 7 27.5er 120mm/120mm
Scott Genius 750 27.5er 140mm/150mm
Cube Stereo 140 HPA 27.5er 150mm/140mm

Dat zijn vrij verschillende fietsen, vooral de laatste 2 zijn eerder te vergelijken met een Canyon Spectral dan met een Nerve. Ook moet je eerst beslissen of je een 27.5er of 29er wilt.

Wat is het doel van de fiets? Wil je XC style tracks rijden in Vlaanderen en dergelijke of zal de fiets ook ingezet worden in de Ardennen en in het buitenland in serieuzere bergstreken?

Als je zelf genoeg kent van fietsen om het grootste deel van het onderhoud zelf te doen, dan zou ik neigen naar Canyon. Zelf heb ik een Canyon Strive CF 8.0 Race en voordien een Canyon Nerve AL 7.0 gehad. Dan krijg je meer waar voor je geld en vind deze het mooiste qua looks in je lijstje.
ik zou eerder XC tracks rijden in Vlaanderen/Limburg, welke MTB zou je me in dat geval dan aanraden?
Het verschil van 27.5" en 29" is me nog niet helemaal duidelijk. Er is me verteld dat een 29" veel minder wendbaar is, daarom zou ik eerder overgaan naar een 27.5".
janssis werner wrote:Hallo . Persoonlijk zou ik ook kiezen voor de canyon tussen deze vier, niet omdat ik er ook mee rij. Ik heb ook voor dit geld rond gekeken en in deze prijsklasse is het moeilijk om een betere fiets te vinden. Als je bij die andere merken rond de 1000euro bijlegt heb je zeker wel een betere of veel mooiere fiets, maar voor 2500euro kom je niet in de buurt. Alleen zou ik niet voor de nerve 8.9 gaan maar wel iets bijleggen voor de 9.9 . Een tripel op een 29er heb je niet nodig en is veel fijner bollen met een compact. Ik ben vijf jaar geleden overgestapt naar een fully en heb daar nog geen spijt van ,alleen moet je zekker zijn dat dit het probleem oplost. Zolang je op een harttail kunt bollen blijf je best daar op rijden eens de overstap is het nog moeilijk om te veranderen( vind ik) .

Grtjs.

Ps je moet ook nadenken over internet bike of kopen lokale fiets handel.
Wat is het grote verschil tussen de Nerve 8.9 en de 9.9?
Ik ben wel vrij zeker dat ik wil gaan voor een fully, om me nu nog te overtuigen van een hardtail moet je met goede argumenten afkomen. :-)
Voor Vlaanderen lijkt een Canyon Nerve mij ideaal, 27.5er of 29er. Ik heb mijn Nerve vervangen door een Strive voor het buitenland en de Ardennen, ik zoek ook altijd graag technische en snelle afdalingen op. Moest mijn budget het toelaten, had ik beide naast mekaar gehouden. Nerve voor Vlaanderen, Strive voor al de rest.

Dus als je niet van plan bent grotere drops of jumps te nemen of bikeparks te bezoeken, zou ik gaan voor de Nerve 9.9. Het verschil met 8.9 kan je hier zien: https://www.canyon.com/nl-be/tools/bike ... bike2=3858" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus:
- Fox 34 ipv Fox 32 vork (stijver en capabeler)
- Betere remmen
- Betere wielen
- Double ipv triple
- Beter stuur en stuurpen
- Beter zadel

Wat mij ook top lijkt is deze Spectral AL 8.9 https://www.canyon.com/nl-be/bikes/bike ... tml?b=3874" onclick="window.open(this.href);return false;. Deze is echter eerder bedoeld voor uitdagender terrein dan Vlaanderen en zal iets trager zijn dan de Nerve in straight line speed.

Moest je kiezen voor 27.5, dan lijkt de Nerve AL 9.0 mij ook wat. https://www.canyon.com/nl-be/mtb/nerve/ ... l-9-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lennert01
Mountainbiker

Post by Lennert01 »

janssis werner wrote:Wil gewoon zeggen dat je zeker moet zijn ,en volgens mij ben je zeker. Het verschil tussen de 8.9 en 9.9 is op de 9.9 fule xt en compact en op de 8.9 slx remmen en tripel. Daar zul je veel teveel mee van voor gaan schakelen, had daar op het begin ook wat weet van maar is veel leuker bollen en zeker nu met die 2x11. Er is geen groot verschil maar vind dit wel de moeite om over na te denken . Als je voor 8.0 of 9.0 zou gaan daar is minder verschil en rij je op een 27.5.

Grtjs.
Alvast bedankt voor je reactie, ben er zeker wat wijzer uit geworden.
Mijn voorlopige keuze ligt op de Canyon Nerve 8.0.
Ik ben van plan om volgende week eens naar de fabriek (Canyon) in Duitsland te rijden aangezien ik toch in de buurt moet zijn. Dan kan ik daar misschien eens testen wat de grote verschillen zijn tussen de verschillende nerves.

PS is er een groot verschil tussen voorbeeld de nerve 8.0 of de 7.0?
Voor Vlaanderen lijkt een Canyon Nerve mij ideaal, 27.5er of 29er. Ik heb mijn Nerve vervangen door een Strive voor het buitenland en de Ardennen, ik zoek ook altijd graag technische en snelle afdalingen op. Moest mijn budget het toelaten, had ik beide naast mekaar gehouden. Nerve voor Vlaanderen, Strive voor al de rest.

Dus als je niet van plan bent grotere drops of jumps te nemen of bikeparks te bezoeken, zou ik gaan voor de Nerve 9.9. Het verschil met 8.9 kan je hier zien: https://www.canyon.com/nl-be/tools/bike ... bike2=3858" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus:
- Betere remmen
- Betere wielen
- Double ipv triple
- Beter zadel

Wat mij ook top lijkt is deze Spectral AL 8.9 https://www.canyon.com/nl-be/bikes/bike ... tml?b=3874" onclick="window.open(this.href);return false;. Deze is echter eerder bedoeld voor uitdagender terrein dan Vlaanderen en zal iets trager zijn dan de Nerve in straight line speed.

Moest je kiezen voor 27.5, dan lijkt de Nerve AL 9.0 mij ook wat. https://www.canyon.com/nl-be/mtb/nerve/ ... l-9-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor je reactie.
mijn bedoeling is vooral in vlaanderen te rijden, de bedoeling is ook niet om grote drops of jumps te nemen dus ik denk dat ik beter bij de NERVE blijf.
Ik denk dat ik met een Nerve 7.0 of 8.0 zeker goed af ben dan?
janssis werner
Mountainbiker
Location: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Post by janssis werner »

Als je toch de 27.5 zou kiezen neem dan best de 8.0, is stukken beter dan de 7.0. Als je toch naar ginder gaat zou ik toch de 29er niet uitsluiten ,wand is super fiets voor hier. Veel succes met je zoektocht.

grtjs.
Lennert01
Mountainbiker

Post by Lennert01 »

janssis werner wrote:Als je toch de 27.5 zou kiezen neem dan best de 8.0, is stukken beter dan de 7.0. Als je toch naar ginder gaat zou ik toch de 29er niet uitsluiten ,wand is super fiets voor hier. Veel succes met je zoektocht.

grtjs.
Ik zal zeker ook een 29er uitproberen.
Ben zelf redelijk groot dus een 29er zal toch misschien beter bij me passen.
LaurentS
Mountainbiker

Post by LaurentS »

Lennert01 wrote:
janssis werner wrote:Wil gewoon zeggen dat je zeker moet zijn ,en volgens mij ben je zeker. Het verschil tussen de 8.9 en 9.9 is op de 9.9 fule xt en compact en op de 8.9 slx remmen en tripel. Daar zul je veel teveel mee van voor gaan schakelen, had daar op het begin ook wat weet van maar is veel leuker bollen en zeker nu met die 2x11. Er is geen groot verschil maar vind dit wel de moeite om over na te denken . Als je voor 8.0 of 9.0 zou gaan daar is minder verschil en rij je op een 27.5.

Grtjs.
Alvast bedankt voor je reactie, ben er zeker wat wijzer uit geworden.
Mijn voorlopige keuze ligt op de Canyon Nerve 8.0.
Ik ben van plan om volgende week eens naar de fabriek (Canyon) in Duitsland te rijden aangezien ik toch in de buurt moet zijn. Dan kan ik daar misschien eens testen wat de grote verschillen zijn tussen de verschillende nerves.

PS is er een groot verschil tussen voorbeeld de nerve 8.0 of de 7.0?

Dus:
- Betere remmen
- Betere wielen
- Double ipv triple
- Beter zadel

Bedankt voor je reactie.
mijn bedoeling is vooral in vlaanderen te rijden, de bedoeling is ook niet om grote drops of jumps te nemen dus ik denk dat ik beter bij de NERVE blijf.
Ik denk dat ik met een Nerve 7.0 of 8.0 zeker goed af ben dan?
Ik zou dan gaan voor de Nerve 9.0. Alles eronder heeft namelijk geen dropper seatpost, maar een vaste zadelpen. Dat vond ik erg onhandig aan mijn Nerve 7.0 (2015).
fred rakett
Mountainbiker

Post by fred rakett »

Na 7 jaar hardtail van specialized ben ik overgestapt naar een genius 920.
Ook wat last van de onderrug maar dit was zeker geen motivatie want daarmee gaat de rugpijn niet over, wel met spieren te trainen!
Ik wou al een tijdje overstappen naar een 29 er. De keuze was aanvanlijk epic of camber. Maar het gene wat je krijgt voor je geld bij specialized was voor mij erover.
Scott was de enige met lockout aan het stuur met 1 hendel voor en achter vering uitschakelen.
Volgende stap was dan spark of genius.
Na vele jaren te vlammen met de hardtail was ik toe aan iets anders.
De keuze voor de genius was door de lockout, de grote veerweg en de dropper en het mooie frame natuurlijk.
Na twee maanden Ken ik de fiets nog niet voor 100% maar het is een bike waarmee je een beetje snelheid verliest op vlakke stukken maar je hebt meer fun en je kan technische stukken op reserve rijden ipv van op limit te rijden met een hardtail.
Dit jaar met de scott naar chemin de soleil, zal wel comfortabeler zijn dan de hardtail!
Dit is mijn ervaring, hopelijk ben je er wat mee.
KrisMaes76
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Post by KrisMaes76 »

Kheb nu al 1 jaar een Nerve 9.0, heel content van het fietske, behalve het zadel, was me te hard.
De Nerve is idd een goeie all-rounder, doe er zowel TT, marathon als ruigere bergen mee en nog niet het gevoel gehad dat de fiets te kort kwam (het bazeke daarentegen...)

Een dropper is een heel leuk ding, eens je dat gewoon bent, wil je niet meer zonder :) Een steile helling of trap afrijden is een pak makkelijker met het zadel uit de weg.
Lennert01
Mountainbiker

Post by Lennert01 »

fred rakett wrote:Na 7 jaar hardtail van specialized ben ik overgestapt naar een genius 920.
Ook wat last van de onderrug maar dit was zeker geen motivatie want daarmee gaat de rugpijn niet over, wel met spieren te trainen!
Ik wou al een tijdje overstappen naar een 29 er. De keuze was aanvanlijk epic of camber. Maar het gene wat je krijgt voor je geld bij specialized was voor mij erover.
Scott was de enige met lockout aan het stuur met 1 hendel voor en achter vering uitschakelen.
Volgende stap was dan spark of genius.
Na vele jaren te vlammen met de hardtail was ik toe aan iets anders.
De keuze voor de genius was door de lockout, de grote veerweg en de dropper en het mooie frame natuurlijk.
Na twee maanden Ken ik de fiets nog niet voor 100% maar het is een bike waarmee je een beetje snelheid verliest op vlakke stukken maar je hebt meer fun en je kan technische stukken op reserve rijden ipv van op limit te rijden met een hardtail.
Dit jaar met de scott naar chemin de soleil, zal wel comfortabeler zijn dan de hardtail!
Dit is mijn ervaring, hopelijk ben je er wat mee.
Ik vind een 150mm travel misschien wat teveel voor wat ik het ga gebruiken. (enkel bospaadjes in de limburgse bossen afgewisseld met singletracks, af en toe eens een bergje)
Ik denk ook niet dat ik voor dit gebruik een dropper nodig ga hebben.
Maar alvast bedankt voor jullie inbreng!
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Waarom een Scott Genius (150 mm vering) overwegen i.p.v. een Scott Spark (120 mm vering)?
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

LaurentS wrote:Ik vind vooral dat je rare vergelijkingen maakt qua veerweg:
Canyon Nerve AL 8.9 29er 120mm/110mm (F/R)
Trek Fuel EX 7 27.5er 120mm/120mm
Scott Genius 750 27.5er 140mm/150mm
Cube Stereo 140 HPA 27.5er 150mm/140mm
Vind het ook een vergelijking die nogal uiteenlopend is...

Voor Vlaanderen en Limburg, of voor de Ardennen/buitenland... maakt het iets uit? Ook in Limburg kan je gekke dingen doen en ook in de Ardennen kan je ritten rijden die ook met een CX lukken...

Om puur XC tracks te gaan rijden zou ik al zeker die twee laatste fietsen laten afvallen... en durf te twijfelen aan de eerste twee.

Ik heb zelf twee fully's gehad (Speci SJ FSR - Turner FLux) en rij nu enkel nog HT (29er) ... en denk niet dat ik nog terug naar een fully zou stappen.
Het echt gekke werk doe ik toch niet meer, en mij lijkt het lage gewicht van een HT toch wel een niet te onderschatten pluspunt voor de gewone XC-ritten. Een oplossing voor je rugpijn moet je elders gaan zoeken, niet compenseren met een achtervering. :wink:
Post Reply