Problemen Fox float evolution series

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Pieter348
Mountainbiker

Problemen Fox float evolution series

Post by Pieter348 »

Beste,

Ik heb gisteren mijn eerste mountainbike gekocht , een cube ltd sl 9er van 2013 in occasie.
Alles werkt goed en wel , maar de vork verandert niet van gedrag bij het draaien aan de ctd knop.
Ik ben een roadie, en heb dus geen verstand van geveerde vorken.

De vork is een Fox float 29 evolution , werkt met een ctd knop waarmee je kunt kiezen tussen climb , trail en descend.
Wanneer je aan de knop draait hoor je wel een lichte klik en voel je ook wel wat weerstand bij het verdraaien tot hij in een andere stand klikt. Kan de vork bij iedere stand even ver indrukken en enkel bij de trail stand heb ik de indruk dat de vork iets stugger naar beneden drukt , maar de climb en downhill stand doen dus hetzelfde.
De vork kan ik tot halfweg de veerweg indrukken met mijn volle gewicht .
Ik zou graag zelf het probleem oplossen , ben niet van plan hiermee naar de FM te gaan, enkel voor onderdelen kom ik daar ;)
Verder kan ik nog wat foto's toevoegen :

Image
Image
Image
Image

Alvast bedankt ;)
Pashley 24Mhz
Mountainbiker

Re: Problemen Fox float evolution series

Post by Pashley 24Mhz »

Verschil tussen Climd (pas op, dit is niet 100% vast) en descent voel je normaal toch ferm. Als je er echt geen verschil in voelt, dan vrees ik dat er iets mis is...
KrisMaes76
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Post by KrisMaes76 »

Is idd een groot verschil tussen, best je dealer contacteren
slr
Mountainbiker

Post by slr »

Ik heb een tijdje geleden ook een fiets gekocht met cdt vork. Bij langzaam induwen merk ik weinig verschil. Als ik een korte krachtige duw geef op het stuur is er een duidelijk merkbaar verschil tussen climb en descend, waarbij climb veel stugger is. In geen geval vergelijkbaar met een echte lockout.

Het zou natuurlijk kunnen dat mijn vork defect is, maar deze werking stemt overeen met de uitleg die ik op engelstalige fora kon vinden en is ook logisch eens je werking van de cdt regeling hebt gelezen. Nml regeling van de opening van de doorlaatpoort in de demper. In climb mode kan je dus nog een redelijk grote veerweg bekomen.

Misschien ook een keer luchtdruk en rebound afstellen.
Pieter348
Mountainbiker

Post by Pieter348 »

Ondertussen de vork wat beter afgesteld. Het is bij het snel indrukken dat ik ook geen verschil in gedrag merk. Daarmee ook dat ik mij zorgen maak..
Monsieur Vélo
Mountainbiker

Post by Monsieur Vélo »

Hey Pieter,

Wanneer er lucht op je cartridge zit gaat deze ook amper/niet locken. Dit komt spijtig genoeg ook wel eens voor bij nieuwe vorken. Je LBS kan deze perfect onder garantie naar SABMA sturen, hier zelf aan beginnen zonder het specifieke gereedschap/kennis zou ik afraden.
Image
Pieter348
Mountainbiker

Post by Pieter348 »

Bedankt , denk helaas niet dat dit nog onder garantie valt aangezien de fiets van 2013 is... Ondertussen zelf klein onderhoud uitgevoerd, nieuwe olie in de poten en luchtkamer en nieuwe schraapringen en foamringen. de vork veert nu veel vlotter, minder stick-slib.
Volgende keer gaat de demper wellicht mee open. Maar wil voor ik daaraan begin eerst nog het nodige leesvoer doornemen. Zal wellicht voor deze zomer zijn.
Ik heb een paar ritten achter de rug en stoor me er niet echt aan dat ctd niet werkt, buiten op de zwaar klimmende stukken waar je wat meer over het stuur buigt en dan bij iedere pedaalslag ook de vork ziet veren en je denkt , jammer dat die verdomde knop nu niks doet :D
Post Reply