Tapered balhoofd

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
Ynnck1
Mountainbiker

Tapered balhoofd

Post by Ynnck1 »

Hallo!

Ik sta op het punt een nieuwe mountainbike aan te schaffen, en ik heb mijn keuze ondertussen verminderd tot 2 fietsen. Het enige "grote" verschil is dat de ene een tapered balhoofd heeft.
Is dit echt een groot voordeel voor de stijfheid van de fiets?
Reflex
Mountainbiker

Re: Tapered balhoofd

Post by Reflex »

Ligt eraan wat er verder op de fiets zit. Een tapered balhoofd is theoretisch wat stijver, de druk op het onderste lager is minder (per cm oppervlakte toch) dus je lager gaat wat langer mee en het is iets stabieler. Maar indien de niet tapered een betere afmontage heeft zou ik zeker daarvoor gaan. Ik vraag mij wel af over welke 2 fietsen we praten. Een degelijke mountainbike zonder tapered balhoofd bestaat volgens mij bijna niet meer.

Is het niet slimmer om je hier te laten adviseren over de algehele keuze van je mountainbike? Ik bedoel, als je niet weer wat een tapered balhoofd is ga ik ervan uit dat je geen grote kennis van de mountainbike hebt. Ik bedoel daar niks slechts mee, maar door je hier te laten adviseren kun je voorkomen dat je een verkeerde fiets koopt. Al zul je natuurlijk wel veel verschillende meningen krijgen.
Ynnck1
Mountainbiker

Post by Ynnck1 »

Reflex wrote:Ligt eraan wat er verder op de fiets zit. Een tapered balhoofd is theoretisch wat stijver, de druk op het onderste lager is minder (per cm oppervlakte toch) dus je lager gaat wat langer mee en het is iets stabieler. Maar indien de niet tapered een betere afmontage heeft zou ik zeker daarvoor gaan. Ik vraag mij wel af over welke 2 fietsen we praten. Een degelijke mountainbike zonder tapered balhoofd bestaat volgens mij bijna niet meer.

Is het niet slimmer om je hier te laten adviseren over de algehele keuze van je mountainbike? Ik bedoel, als je niet weer wat een tapered balhoofd is ga ik ervan uit dat je geen grote kennis van de mountainbike hebt. Ik bedoel daar niks slechts mee, maar door je hier te laten adviseren kun je voorkomen dat je een verkeerde fiets koopt. Al zul je natuurlijk wel veel verschillende meningen krijgen.
Ik heb inderdaad nog geen volledige technische kennis van mountainbikes, en probeer op deze manier toch een beetje bij te leren.
Het gaat over de volgende fietsen:
Ghost tacana 5, met tapered balhoofd
Cube attention sl 29, ik denk dat deze dat niet heeft
Beide het 2016 model.

Beide in de zelfde prijsklasse, en vallen net in het budget.
Boebbel
Forum beheerder

Post by Boebbel »

Er zit inderdaad weinig verschil op... €120 catalogprijs en een iets andere vork, met een lichte voorkeur voor Rockshox. De Ghost is dan weer een beetje lichter...

Maar eigenlijk moet je in dit geval de mooiste keizen imo. Of diegene die je op stock vindt.
Ynnck1
Mountainbiker

Post by Ynnck1 »

Boebbel wrote:Er zit inderdaad weinig verschil op... €120 catalogprijs en een iets andere vork, met een lichte voorkeur voor Rockshox. De Ghost is dan weer een beetje lichter...

Maar eigenlijk moet je in dit geval de mooiste keizen imo. Of diegene die je op stock vindt.
Ik vind persoonlijk de ghost mooier, omdat die ook niet die lelijke zilveren veerpoten heeft. Maar de ghost heeft dan wel weer een suntour luchtvork, wat een beetje minder is dan rockshox
Post Reply