Upgrade 1 x 11 speed XT of XTR

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
ErikVD
Mountainbiker

Upgrade 1 x 11 speed XT of XTR

Post by ErikVD »

Hallo bikers,

Ik ben er over aan nadenken om naar een 1 x 11 te gaan XTR of XT (ook nog niet uit)
Na heel wat opzoekwerk, wat zijn jullie ervaringen of suggesties hierover ? (eventueel ardennen)
Alvast bedankt voor de info ! :wink:
Last edited by ErikVD on Fri 01 Jan 2016 22:30, edited 1 time in total.
kootje
Mountainbiker

Re: Upgrade 1 x 11 speed XT of XTR

Post by kootje »

Ik vind het verschil tussen XT en XTR te klein om de giga meerprijs te rechtvaardigen.
Een XTR cassette is 2.5 keer zo duur als een XT...
Het scheelt een paar gram inderdaad, en vooral de XTR shifters schijnen wel nog iets directer te schakelen dan de XT, maar ik vraag me af of je in een blinde test de XTR er uit kunt pikken.

Maar hé, als het kan en je wilt het graag: waarom niet?
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Zelf rij ik op de winterfiets met een XT M8000 groep, op de epic een combi van de 2 (XT derrie, XTR shifter, XT cassette, XTR ketting). Op mijn vorige had ik een XX1 groep van Sram. Ik vond de sram beter, soepeler, lichter, schakelen. Ook makkelijker om meerdere versnellingen in 1 keer te schakelen.
G-m@n.
Mountainbiker

Post by G-m@n. »

ik zou ook voor SRAM gaan,net da tikkeltje meer dan shimano....
henkdetank
Mountainbiker

Post by henkdetank »

ik heb de Sram omdat het bereik veel groter is die 10 mis je echt bij Shimano, XX1 schakelt soepel en werkt altijd , xtr heb ik geen ervaring mee maar de nieuwe xt daar is niks mis mee op het gemis van de 10 na dan, gewoon een sram cassette nemen
10*geert
Mountainbiker

Post by 10*geert »

Ik zou zeker geen Shimano nemen. Geef mij maar Sram.
Roel K
Mountainbiker

Post by Roel K »

Als je voor xt 1x11 gaat zorg er dan voor dat je zeker niet met een origineel shitmano voortandwiel rijdt. Dit is echt dikke miserie in de modder. Blackspire en absolute black zijn goede alternatieven...
De 10 tand op de sram cassette ga je op een heuvelachtig parcours ook missen ;-)
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Roel K wrote:Als je voor xt 1x11 gaat zorg er dan voor dat je zeker niet met een origineel shitmano voortandwiel rijdt. Dit is echt dikke miserie in de modder. Blackspire en absolute black zijn goede alternatieven...
De 10 tand op de sram cassette ga je op een heuvelachtig parcours ook missen ;-)
Ik rij met een origineel Shimano tandwiel (volledige M8000XT groep), de allereerste tocht had ik last van chainsuck. De volgende 3 tochten in echt bagger geen enkel probleem gehad. Ik vermoed dat de oorzaak van de problemen tijdens de eerste tocht te maken hadden met een te vettige ketting, in de verpakking zit er een soort van plakkend (bescherm)vet op en ze was niet goed schoongemaakt.
Roel K
Mountainbiker

Post by Roel K »

Heb vandaag in Beringen met 3 mensen gepraat die meer gewandeld hebben dan gefietst omwille vd kettingzuig.
Was wel extreem vettig vandaag.
den daler
Mountainbiker

Post by den daler »

gisteren xx1 en xtr gemonteerd en getest
en moet zeggen dat de xx1 toch veel soepeler schakelt wel met de gripshift
Post Reply